#2 af Asta Elise (slettet)
Er ny herínde
Du læser en tråd i debat > vægttabAsta Elise (slettet)
re: Er ny herínde
Tillykke med det flotte vægttab!
Selvom du har fået for meget mættet fedt, kan det godt være det ikke er noget problem. Du har sikkert ikke fået særlig meget fedt samlet set.
Hvordan har din spiseplan ellers set ud?
Hilsen Asta Elise
Selvom du har fået for meget mættet fedt, kan det godt være det ikke er noget problem. Du har sikkert ikke fået særlig meget fedt samlet set.
Hvordan har din spiseplan ellers set ud?
Hilsen Asta Elise
18 år17. september 2006 kl. 15:26
zenta78 (slettet)
re: re: Er ny herínde
Mange tak for den hurtige besvarelse.
Min spiseplan ligger ca saådan her
Protein 23%
fedt46%
kulhydrat31%
Mættede 43%
enkeltudmættede 46%
flerumættede 11%
Og kan jo godt se jeg for alt for meget fedt, men hvor det gemmer sig ved jeg ikke. spiser meget frugt og grønt ingen hvidtbrød kun rugbrød, pålæg er fedtfattig.
jeg spiser heller ikke så meget kød som jeg har gjort tidliger.
Min spiseplan ligger ca saådan her
Protein 23%
fedt46%
kulhydrat31%
Mættede 43%
enkeltudmættede 46%
flerumættede 11%
Og kan jo godt se jeg for alt for meget fedt, men hvor det gemmer sig ved jeg ikke. spiser meget frugt og grønt ingen hvidtbrød kun rugbrød, pålæg er fedtfattig.
jeg spiser heller ikke så meget kød som jeg har gjort tidliger.
18 år17. september 2006 kl. 15:39
Asta Elise (slettet)
re: re: re: Er ny herínde
Normalt finder man mættet fedt i kød og mælkeprodukter. Hvor meget får du af det?
18 år17. september 2006 kl. 15:53
Asta Elise (slettet)
re: re: re: re: Er ny herínde
Kan det være du kun spiser kød og salat - ligesom Atkins kuren. Det har jeg ikke forstand på sundhedsmæssigt - men jeg mener at de som spiser efter Atkins her i gruppen prøver at komme op på et helt kilo frugt og grønt dagligt...
(De kan sikkert bedst selv forklare det,,)
(De kan sikkert bedst selv forklare det,,)
18 år17. september 2006 kl. 15:58
bumlemus (slettet)
Hej zenta78.
Velkommen på siden. Og også tillykke med dit vægttab herfra.
Med hensyn til fødevarer, som indeholder meget mættet fedt er, helt rigtigt som Asta Elise er inde på, mælkeprodukter og kød. Hvis din kost er sammensat, så du får 46% af energien fra fedt, er det også for meget af din energi du henter fra fedt.
Du kan, når du taster din mad ind, få en fornemmelse af, hvad det er for fedtstoffer du får. Eksempelvis er fedtstoffer fra fisk, nødder, havregryn, avocado og olivenolie sunde fedtstoffer. Prøv dig lidt frem med programmet, så vil du hurtigt finde ud af, at fedtstoffer fra mælkeprodukter, kød, popcorn, chips og mange andre ting indeholder store mængder mættet fedt, og hvilke fødevarer der indeholder de "sunde" fedtstoffer.
Umiddelbart for mig at se, henter du ikke meget energi fra kulhydrater - kun 31% - og det er ikke ret meget. Hvilket måske siger noget om, at du ikke spiser meget frugt og grønt i løbet af dagen.
Så mit råd til dig kan være at udelade fede mælkeprodukter som smør og fløde. Ikke købe kød med højt fedtindhold, eks. skifte hakkekød med 19% fedtindhold ud med noget lavere. Spise mere fisk - gerne fede fisk - og kylling (uden skind) og kalkun. Lad proteindelen på din tallerken fylde en fjerdedel og fyld resten op med grønt. Hvis du ikke bliver mæt af det, så tag en portion mere med samme fordeling.
Skift hvide ris ud med brune ris, køb fuldkornspasta i stedet for den hvide pasta, og skift hvidt brød ud med fuldkornsbrød.
Hvis en stor del af din kost består af frugt og grønt og groft brød, er der heller ikke plads til så mange usunde ting.
Hilsen Lene
Velkommen på siden. Og også tillykke med dit vægttab herfra.
Med hensyn til fødevarer, som indeholder meget mættet fedt er, helt rigtigt som Asta Elise er inde på, mælkeprodukter og kød. Hvis din kost er sammensat, så du får 46% af energien fra fedt, er det også for meget af din energi du henter fra fedt.
Du kan, når du taster din mad ind, få en fornemmelse af, hvad det er for fedtstoffer du får. Eksempelvis er fedtstoffer fra fisk, nødder, havregryn, avocado og olivenolie sunde fedtstoffer. Prøv dig lidt frem med programmet, så vil du hurtigt finde ud af, at fedtstoffer fra mælkeprodukter, kød, popcorn, chips og mange andre ting indeholder store mængder mættet fedt, og hvilke fødevarer der indeholder de "sunde" fedtstoffer.
Umiddelbart for mig at se, henter du ikke meget energi fra kulhydrater - kun 31% - og det er ikke ret meget. Hvilket måske siger noget om, at du ikke spiser meget frugt og grønt i løbet af dagen.
Så mit råd til dig kan være at udelade fede mælkeprodukter som smør og fløde. Ikke købe kød med højt fedtindhold, eks. skifte hakkekød med 19% fedtindhold ud med noget lavere. Spise mere fisk - gerne fede fisk - og kylling (uden skind) og kalkun. Lad proteindelen på din tallerken fylde en fjerdedel og fyld resten op med grønt. Hvis du ikke bliver mæt af det, så tag en portion mere med samme fordeling.
Skift hvide ris ud med brune ris, køb fuldkornspasta i stedet for den hvide pasta, og skift hvidt brød ud med fuldkornsbrød.
Hvis en stor del af din kost består af frugt og grønt og groft brød, er der heller ikke plads til så mange usunde ting.
Hilsen Lene
18 år17. september 2006 kl. 17:50
bumlemus (slettet)
Lige en lille tilføjelse. "Synderen" i mit eget kalorieindtag er tit ost. Jeg elsker gode oste på godt brød, og det tæller rigtig meget i kalorieregnskabet, når man gerne vil tabe sig. Både med hensyn til "tomme kalorier" i brødet og uhyggelig mange kalorier fra fedt i osten.
Men prøv at skrive lidt mere om, hvad du spiser i løbet af en dag, så kan det være, vi kan få "styr på" hvor det går galt.
Hilsen Lene
Men prøv at skrive lidt mere om, hvad du spiser i løbet af en dag, så kan det være, vi kan få "styr på" hvor det går galt.
Hilsen Lene
18 år17. september 2006 kl. 17:54
epm
Hej Zenta,
Hvis du ser under "INFO" kan du ret hurtigt finde ud af hvor du får fedtet fra. Man kan sortere videre ved at trykke på "fedt", så får du det med højst energiinhold øverst.
Det mættede fedt er i de animalske produkter.
En kur med meget lavt indhold af kulhydrat virker fint til et hurtigt vægttab på kort sigt, men kan ikke holde i længden. Det er også skadeligt i mere end nogle måneder fordi kroppen ikke får den rigtige sammensætning af kosten.
Det næste skridt – som stadig giver dig vægttab – bør være at erstatte fedtet med grøntsager. Du får mere end dobbelt så meget grønt for de samme kalorier. Du skal gå efter grønt med højt stivelsesindhold (langsomt optagelige kulhydrater) (rodfrugter, bønner..) fremfor de hurtige kulhydrater i de fleste frugter – og så grønt med meget vand i (salat, agurk, tomat..)
Så længe der er underskud på dit kalorieregnskab vil du tabe dig.
Hilsen
Elsebeth
Hvis du ser under "INFO" kan du ret hurtigt finde ud af hvor du får fedtet fra. Man kan sortere videre ved at trykke på "fedt", så får du det med højst energiinhold øverst.
Det mættede fedt er i de animalske produkter.
En kur med meget lavt indhold af kulhydrat virker fint til et hurtigt vægttab på kort sigt, men kan ikke holde i længden. Det er også skadeligt i mere end nogle måneder fordi kroppen ikke får den rigtige sammensætning af kosten.
Det næste skridt – som stadig giver dig vægttab – bør være at erstatte fedtet med grøntsager. Du får mere end dobbelt så meget grønt for de samme kalorier. Du skal gå efter grønt med højt stivelsesindhold (langsomt optagelige kulhydrater) (rodfrugter, bønner..) fremfor de hurtige kulhydrater i de fleste frugter – og så grønt med meget vand i (salat, agurk, tomat..)
Så længe der er underskud på dit kalorieregnskab vil du tabe dig.
Hilsen
Elsebeth
18 år17. september 2006 kl. 21:12
Kirsten P (slettet)
Velkommen og tillykke med de kilo du har tabt indtil videre.
Det er godt nok meget fedt du får. Jeg kan dog ikke tilføje noget nyt end alle de andre gode svar du har fået.
Det er godt nok meget fedt du får. Jeg kan dog ikke tilføje noget nyt end alle de andre gode svar du har fået.
18 år18. september 2006 kl. 11:05
zenta78 (slettet)
re: re: re: Er ny herínde
Mange tak for alle jeres svar. har nu fundet udaf at det nok er mit kød der er for fedt + mit elskede leverpostej.
Zenta78
Zenta78
18 år18. september 2006 kl. 15:02
Inden for den sidste mdr. har jeg tabt 6 kg jubbiiii.
ved at lægge min kost om.
Men jeg kan se at jeg stadig for alt for meget mættet fedt, men ved ikke rigtig hvor jeg skal skrære ned eller hvad der er mest mættetfedt i. tænkte om der var nogen af jer der måske kunne hjælpe.