Kan jeg tabe 1kg om ugen?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Kan jeg tabe 1kg om ugen?
Hejsa

Mit bmi er på 21,5 og jeg vil rigtig gerne tabe mig 1 kg om ugen. Men er det for urealistisk - kan jeg det når mit bmi ikke er højere? jeg prøver at holde mig på 1300kcal dagligt og dyrke motion et par gange i ugen...
13 år11. februar 2011 kl. 15:03
re: Kan jeg tabe 1kg om ugen?
Hvorfor i alverden vil du tabe dig når dit BMI er 21? Det lyder da fuldstændig tåbeligt, når det i forvejen er i den lave ende af et normalt BMI.
13 år11. februar 2011 kl. 16:07
Jeg forstår simpelthen heller ikke at du vil tabe dig. Du er da helt normalvægtig. Hvad er din grund til at ville tabe dig 1 kilo om ugen?
13 år11. februar 2011 kl. 16:09
Jeg har været en del tyndere end jeg er nu, og befinder mig bedst sådan... Jeg er skam heller ikke overvægtig, men chubby og er træt af min lidt for store mave og numse- derfor ;-)
13 år11. februar 2011 kl. 16:53
Jeg tror ikke, det er realistisk at satse på et vægttab på 1 kg om ugen.

Jeg ved ikke, hvor gammel du er, men jeg gætter på, at du er ung. Hvis du er mellem 18 g 30 år kan du beregne dit kaloriebehov med følgende formel:

44 x kropsvægt i kg + 636 kcal.

For at tabe ½ - 1 kg om ugen, skal du spise 600 kcal mindre om dagen. Du bør aldrig spise mindre en 1200 kcal. Hvis du spiser mindre, vil din krop "tro", at du er havnet i en situation, hvor du sulter, og den vil sætte sit stofskifte ned for at spare på den tilførte energi, og så går vægttabet i stå. Derfor kan det være urealistisk at to, at du kan spise 600 kcal mindre og dermed tabe dig.

Hvis du spiser mindre end 1000-1200 kcal om dagen, får du ikke de nødvendige næringsstoffer og du risikerer, at du bliver syg. Du risikerer også, at din krop begynder at nedbryde sine egne proteiner (forst og fremmest musklerne, for at bruge dem til energi. Resultatet er en endnu mere slasket og kedelig krop end den, du er utilfreds med lige nu.

Prøv at taste din kost ind i "indtast mad"-beregneren. Den vil fortælle dig dit daglige kaloriebehov, så du slet ikke behøver bruge formlen ovenfor, og hvor mange kcal, du mindst skal spise om dagen. Forskellen på de to tal vil give dig en ide om, hvor hurtigt du kan tabe dig.

Jeg synes, du skal overveje, hvad der er vigtigt, at du taber dig hurtigt, eller du taber dig med en hastighed, hvor livet er til at holde ud at leve, mens du taber dig, of hvor du får indarbejdet en sund måde at leve må, som rækker ud i fremtiden. Kun på den måde kan du undgå at tage det hele på igen, når du har nået dit mål.

Du vejer ikke for meget, men du er utilfreds med dine former. Måske skulle du snarere end at satse på at spise dig til dit vægttab, satse på at få styrket dine muskler. Muskler vejer mere end fedt, så når du får erstattet noge af fedtet med muskler, vil du blive slankere.

Prøv at finde et målebånd frem, mål dig på de steder, du gerne vil tabe dig, og gå så i gang med at træne. Du vil sikkert opleve, at du taber dig i centimeter uden nødvendigvis at tabe dig i kg. Måske opnår du lidt af begge dele.
13 år11. februar 2011 kl. 17:37
Hvorfor i al verden vil du tabe dig?
13 år12. februar 2011 kl. 12:27
Ja, det er urealistisk, og farligt, og en rigtig dum ide!
Som de andre paapeger boer du faktisk ikke tabe dig, hvis du ikke allerede har spiseforstyrrelse, saa er det da at invitere en :)

Dyrk motion som strammer dig op i stedet. Styrketraening, callanetics, yoga etc. :)
13 år16. februar 2011 kl. 23:14

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });