#2 af bruger slettet
Basalstofskifte
Du læser en tråd i debat > vægttabbruger slettet
re: Basalstofskifte
Halløjsa,
du kan estimere dit basalstofskifte ved følgende formel:
basalstofskifte (kJ/time) = 2 * vægt (kg) + 145
jeg får dit til 6624 kJ/døgn, det der svarer til 1582 kcal/døgn
Venlig hilsen,
mami chula
du kan estimere dit basalstofskifte ved følgende formel:
basalstofskifte (kJ/time) = 2 * vægt (kg) + 145
jeg får dit til 6624 kJ/døgn, det der svarer til 1582 kcal/døgn
Venlig hilsen,
mami chula
13 år3. februar 2011 kl. 19:32
bruger slettet
Jeg må lige tilføje at basalstofskiftet kun udgør 2/3 af den totale energiomsætning. Andre faktorer som aktivitetsniveau skal også tages i betragtning. Når man tager disse i betragtning kommer det hurtigt op på 2000 kcal :)
Ydermere nævner du ikke hvor lang tid du har forsøgt at tabe dig. Dette er vigtigt, da jeg kan se at du er normal vægtig. Det vil dermed være mere vanskeligt at tabe sig da du ikke har så meget at tage af :)
Ydermere nævner du ikke hvor lang tid du har forsøgt at tabe dig. Dette er vigtigt, da jeg kan se at du er normal vægtig. Det vil dermed være mere vanskeligt at tabe sig da du ikke har så meget at tage af :)
13 år3. februar 2011 kl. 19:44
bruger slettet
Du kan få tjekket dit basalstofskifte i et hvert fitnesscenter, vil jeg tro.
Jeg har lige fået det gjort det i dag og mit ligger helt nede på 1396 kcal, hvilket jeg troede lå meget højere, så jeg har ikke tabt mig så meget.
Ta' og få det tjekket :-)
Jeg har lige fået det gjort det i dag og mit ligger helt nede på 1396 kcal, hvilket jeg troede lå meget højere, så jeg har ikke tabt mig så meget.
Ta' og få det tjekket :-)
13 år3. februar 2011 kl. 20:14
JiBar (slettet)
mai123:
hvordan har du fået det testet i fitness centeret? bare sådan af ren nysgerrighed??
hvordan har du fået det testet i fitness centeret? bare sådan af ren nysgerrighed??
13 år3. februar 2011 kl. 21:27
bruger slettet
De har en vægt/maskine der måler fedtprocent og diverse ting.
13 år3. februar 2011 kl. 22:13
calcit
Faktisk vigtig viden.......helt sikkert gener.....jeg har ikke forstand på det men mener du bør få tjekket stofskiftet. Mon det er os med det lavere basalstofskifte som udvikler diagnosen lavt stofskifte? Mit har altid være lavere end normen eller det man læser om...det er ren biokemi,
13 år4. februar 2011 kl. 10:14
Foss (slettet)
Jeg så dette regnestykke på hvilestofskifte i en anden tråd for et stykke tid siden. Jeg mener, at hvilestofskifte er det samme som basalstofskifte.
((kg x 42) + (cm x 26,3) - (år x 20,7) - 676,2) / 4,2 = antal kcal/døgn.
Regnestykket giver ca det samme resultat, som madital siger kroppen mindst har brug for.
Hvis du vil have resultatet i kj, skal du lade være med at dividere med 4,2.
((kg x 42) + (cm x 26,3) - (år x 20,7) - 676,2) / 4,2 = antal kcal/døgn.
Regnestykket giver ca det samme resultat, som madital siger kroppen mindst har brug for.
Hvis du vil have resultatet i kj, skal du lade være med at dividere med 4,2.
13 år4. februar 2011 kl. 10:53
Kathrineb (slettet)
Tusinde tak for de mange svar :) Hvor er dejligt, at man kan trække lidt på hinandens viden herinde.
Da jeg har forsøgt mig med forskellige hjemmesiders beregninger, sætter jeg nu min lid til fitnessdk. Jeg har snakket med mit fitness center i dag, og de kan vil gerne hjælpe mig med at lave en beregning i næste uge. Meget spændende.
Jeg tænker, at mit basalsatofskifte må være lavere end normalen. Så jeg er ret spænd på resultatet fra fitness centeret i næste uge, det kan forhåbenligt give mig et praj om, hvor mange kcal jeg kan indtage, når jeg gerne vil henholdsvis tabe mig eller bevare det tabe kilo.
God weekend til alle:)
Da jeg har forsøgt mig med forskellige hjemmesiders beregninger, sætter jeg nu min lid til fitnessdk. Jeg har snakket med mit fitness center i dag, og de kan vil gerne hjælpe mig med at lave en beregning i næste uge. Meget spændende.
Jeg tænker, at mit basalsatofskifte må være lavere end normalen. Så jeg er ret spænd på resultatet fra fitness centeret i næste uge, det kan forhåbenligt give mig et praj om, hvor mange kcal jeg kan indtage, når jeg gerne vil henholdsvis tabe mig eller bevare det tabe kilo.
God weekend til alle:)
13 år4. februar 2011 kl. 12:36
Jeg har gået og tænkt lidt over mit basalstofskifte... Er der nogen af jer, der har forstand på det?? Vi har i mange år fået at vide, at kvinder forbrænder ca. 2000 og mænd 2500 kcal i døgnet. Jeg er bare ret overbevist om, at mit ikke ligger helt så højt...
Så mit spørgsmål er, om I kender til beregninger eller troværdige sider, hvor man kan beregne sit basalstofskifte? Eller skulle man være så heldig, at der er nogen herinde, der har forstand på dette?? Jeg har besøg flere forskellige side, om det endelige tal svinger imellem 1390-1675 kcal pr. døgn.
Grunden til at jeg undre mig er, at hvis jeg følger maditals beregninger, så taber jeg mig ikke. Desuden gør jeg mig tanker om, hvad jeg gør for at vedligeholde mit vægttab, når jeg er færdig. (Det ville jo være ærgeligt at spise 2000 kcal pr dag og tage de hårde kilo på igen, ik'? :) )
Kh Kathrine
Ps. Jeg er 28 år, 165 cm, 65,5 kg og studerende.