Ung

Du læser en tråd i debat > vægttab

Ung
hejsa..
Jeg er 14 og gammel, snart 15.
vejer ca. 51 og er 157m. høj.
Hvor mange kalorier, skál j have dagligt?
jeg for omkring 1000kcal, men det er ALT for lidt?
og taber mig meget hurtigt! har været igang, i 1uge, og har allerrede tabt mig ca. 1,5 kg.
Men er bange for at tage på,når j igen begynder at spise "lidt" usundt..
18 år3. september 2006 kl. 12:57
re: Ung
ingen der har et forslag?
18 år3. september 2006 kl. 17:01
re: re: Ung
Jeg har svaret dig under kost.
18 år3. september 2006 kl. 21:38
Hej Zarthasia

Jeg har slået din vægt op i min håndbog der hedder bogen om barnet. I din højde må en pige veje mellem 40 kg og 65 kg og stadig veje det normale.

Jeg synes, det er godt, at du gerne vil spise sundt og måske komme ned på 47 kg som ligger lige på midterstregen for din højde.

Du har helt ret i, at det ikke hjælper kun at spise 1000 kalorier i nogle uger og så spise usundt igen. Du skal have en god plan, hvor du er frisk og mæt hele dagen. Lige nu sker der mange ting, hvor du har brug for energi. I skolen og blandt vennerne.

Du skal have mad fem eller seks gange om dagen - og du skal passe på med, hvor meget sukker du spiser eller drikker. Du skal også sørge for at holde dig i bevægelse. Max to timer foran computer eller fjernsyn daglig - og gerne en tur på cykel eller andet motion dagligt.

Du kan teste din mad på hjemmesiden altomkost.dk. Prøv at taste din almindelige mad ind og se om den er som den skal være. Her får du også svar på hvor mange kalorier du skal have. Jeg vil tro, det er omkring 2000 kcal eller 8000 kj . (I kcal = 4 kj)

Jeg har en kostplan i min profil, som du gerne må hente inspiration fra. Du vil sikkert gerne have noget andet til morgenmad - og der skal måske også være plads til en lille smule slik eller chips.

Det kan lyde meget vanskeligt og indviklet at holde vægten, men hvis man holder fast i kun at spise slik, chips og kage et par gange om ugen. Så er man nået langt i retning af et sundere liv.

HIlsen Asta Elise
18 år4. september 2006 kl. 10:26
altomkost.dk

Her er linket til mål maden - Den er faktisk rigtig sjov.
18 år4. september 2006 kl. 10:55
mange tak for jeres svar.

Vil bare lige tilføje en ting!
Jeg har ikke spist slik og kager, i næsten 1 år!
Fordi jeg ville kontrollere min vægt + en bedre kost, end den jeg havde.
Jeg har i smarbejde med DDV tabt 5kg. Og med denne kost ca. 1 (indtil videre)
Jeg går stadig ned i vægt, nogen gange hurtigt, og andre gang langsommere.
så jeg har INGEN problemer med slik og sager! :-)
18 år4. september 2006 kl. 19:42
Hej Zartashia

Det lyder, som om du er virkelig godt på vej. Det er en klog beslutning ikke at spise slik og kage. Du passer sikkert også på med juice, saft og sodavand.

Hvis du er vant til at spsie efter DDV - så har du fået meget god slankeviden. Det er klogt at lægge vægt på grøntsager og frugt i sin kost. Og det er også klogt at passe på med alt for meget brød og lignende.

Svagheden ved DDV er den samme som ved al anden kostomlægning. Hvad gør man, når man ikke orker kun at spise sundt længere?

Undersøgelser har vist, at for at fastholde et vægttab, skal man spise mellem 1500 og 2000 kcal dagligt. Det kan være en god strategi at lægge en plan som passer til ens hverdag på 1500 kcal og så spise lidt ekstra i weekenden og ved fester.

Du spurgte om kalorieantallet i en sund slankekur? Her plejer man at anbefale 1200 til 1500 kcal dagligt.

MHT motion - så her det vist sig at man helst skal forbrænde 300 kcal dagligt ved motion/bevægelse. Det er sundhedstyrelsens anbefaling lige i øjeblikket. Det er betydeligt mere en bare en halv times langsom gang. Enten skal man bruge lidt mere tid, eller også skal man have sved på panden.

Hilsen Asta ELise
18 år5. september 2006 kl. 09:39
tak for alle jeres dejlige svar ;-)
18 år5. september 2006 kl. 15:40

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });