Hvordan går det hos Asta Elise?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Hvordan går det hos Asta Elise?
Hej Alle!

Jeg har desværre ikke haft tid til at skrive så meget her på siden, men jeg synes det er hyggeligt at følge jer hver især. Derfor kommer jeg nu med et lille indlæg – og lader legetøjet og vasketøjet ligge lidt.

Det er lykkedes mig at holde vægten siden fødslen – men jeg har desværre ikke tabt mig. Mit tøj er dog blevet større og større efterhånden som min krop har fundet sin normale facon – og jeg har fået kræfter til at klare hverdagen med to små børn.

Jeg går til gymnastik to gange om ugen og gentager øvelserne herhjemme hver anden dag. Samtidig supplerer jeg med traveture og andet motion i det omfang jeg har overskud til det.

Jeg har fået nogle gode kostvaner som faktisk er temmelig indgroet. Jeg spiser ikke søde sager i hverdagen. Men jeg har haft svært ved at føre min kostplan ud i livet flere dage i træk. Problemet har været, at jeg simpelthen blev for sulten og fik det ubehageligt i maven, samtidig med at min fordøjelse gik i stå.

Min slankeplan har meget været baseret på at skifte kiks og kage ud med rugbrød og grøntsager. Og jeg har ikke været opmærksom på, at når jeg fjerner hveden fra kosten, fjerner jeg samtidig nogle gode uopløselige fibre. Havregrød, rugbrød og grøntager er meget fine kilder til opløselige fibre, som giver god mæthed ved måltidet. Men der skal nogle uopløselige fibre til for at holde fordøjelsen i gang. Jeg plejede tidligere at gnaske lidt digestive kiks i kedsomhed – og det var ikke kun en dårlig ting kaloriemæssigt. Det har sikkert hjulpet mig med at holde maven i orden pga. hvedekliddet.

Nu har jeg bagt nogle boller på 50g – med halvdelen af melet som fuldkornshvedemel, og de er kommet ind som mellemmåltider. Min mave fungerer meget bedre og jeg tror der er gode udsigter for at kunne holde slankeplanen uden fordøjelsesbesvær fremover.

Mit mål for september er at komme ned på 75 kilo.

Hilsen Asta Elise
18 år31. august 2006 kl. 10:59
re: Hvordan går det hos Asta Elise?
Selv om du ikke har tabt dig lyder det dog til du har godt fast i nogle gode kost- og motionsvaner.

Når dit tøj er blevet større og du har fundet din normale facon, føler du dig vel heller ikke så tyk, mental, og det er vel hvordan vi føler os der er det vigtige.

Jeg hørte igår at 48% af danskerne har et bmi over 25 og derfor overvægtige, men 85% af danskerne mener de er for tykke.

Det er et meget lavt bmi tal der er dit mål, måske du ikke skal så langt ned efter sin sidste fødsel, selv om du er spinkel.

Lige til sidst digestive kiks, fyh de er slemme, (men de smager jo meget godt) det er godt du har fundet et alternativ.
18 år31. august 2006 kl. 12:03
Hej Asta Elise

Held og lykke med dine mål.

Jeg har ikke før hørt om at der fandtes forskellige slags kostfibre. Vil du skrive lidt mere om hvor man får de forskellige slags fra og hvad forskellen er?
18 år31. august 2006 kl. 13:40
re: re: Hvordan går det hos Asta Elise?
Det vil jeg meget gerne.

Mit problem med kostfibre har været, at når jeg spiste godt med gulerødder og rugbrød og havregrød - så fik jeg gevaldig ondt i maven og kunne faktisk ikke komme på toilettet. Jeg har så forsøgt at spise endnu flere gulerødder - men det hjalp ikke spor.

Derfor har jeg prøvet at finde ud af, hvordan min mave kunne gå i stå, når jeg spiste mere fibre. Jeg fandt i form nr 8 fra i år på biblioteket - og her kunne jeg læse om opløselige og uopløselige fibre. De opløselige giver mæthed ved måltidet - og de upløselige giver tyktarmen noget at arbejde med.

De upløselige findes især i ris og hvede - og min erfaring har også været, at brune ris har hjulpet maven igang. I artiklen fremhæver de ikke specielt den ene slags fiber som særligt gavnligt. Jeg tror bare, det er vigtigt at få begge slags.

Min fordøjelse har sikkert også været dårlig pga slappe mavemuskler efter graviditeten og derfor har det været ekstra vigtigt for mig at give tarmen noget at arbejde med.

Hilsen Asta Elise
18 år31. august 2006 kl. 13:55
re: re: re: Hvordan går det hos Asta Elise?
Hej Asta Elise,

Du er klart på sporet, og ting tar' jo tid :o)

Det med fibrene har altså også meget at gøre med væskeindtaget, får du væske nok? Især klid suger meget vand.

Elsebeth
18 år31. august 2006 kl. 14:20
Hej Asta Elise.

Godt at høre, at det går dig godt.

Er lidt forvirret omkring vandopløselige og uopløselige fibre. Det ser ud til at du forveksler dem? Har fundet følgende side, hvor der står mere beskrevet: solgarnordic.com
Og jeg mener, at det er de uopløselige, som netop findes i rugbrød, nogle grønsager og nødder, der fremmer fordøjelsen, men som Elsebeth også skriver, betyder det, at man skal huske at drikke rigeligt med vand.

Hilsen Lene
18 år31. august 2006 kl. 15:10
re: re: Hvordan går det hos Asta Elise?
Jeg kan se at jeg kaldte hvedeklid oh brune ris for upløselige - der skulle have stået uopløselige. Fejlen er min.

Fordelen ved de uopløselig fibre er vist også at de kan opløses i noget af kostens fedt, som så forbliver ufordøjet?
18 år1. september 2006 kl. 14:14

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });