ca 2-2,5 liter light sodavand/saftevand om dagen..
Du læser en tråd i debat > vægttabcalcit
re: ca 2-2,5 liter light sodavand/saftevand om dagen..
Dine nyrer er da på fast overarbejde...
13 år15. januar 2011 kl. 18:14
bruger slettet
Altså jeg tvinger mig selv til at drikke to glad vand hver morgen til morgenmaden og to hver aften til aftensmad. Så bliver det heller ikke til mere vand. Resten af det jeg drikker er light sodavand.. Drikker ikke 2,5l sodavand dog, men nok omkring en liter dagligt i hvert fald. Det tæller med i væskeregnskabet :) Der er self sundhedsskadelige faktorer som at det indeholder aspartam som man skal tage i betragtning, men udover det, burde det ikke skade...
13 år16. januar 2011 kl. 09:36
bruger slettet
Jeg vil nu nok mene at det tæller som væske, men at du får i overkanten er der ingen tvivl om!!
1½-2 liter væske om dagen er rigeligt, får du 2-4 liter risikerer du bare at skylle vitaminer o.lign. ud af systemet, og så får du ingen glæde af dem.
Så jeg synes klart du skal skære ned for dit forbrug, så meget væske er ikke sundt (med mindre det er varmt, og det er det jo ikke ligefrem nu ;)).
Og kan du bytte bare halvdelen ud med vand, ville det være fint. Som du selv er inde på er tilsætningsstoffer og sødemidler i de mængder heller ikke sundt.
Held og lykke med det hele :)
1½-2 liter væske om dagen er rigeligt, får du 2-4 liter risikerer du bare at skylle vitaminer o.lign. ud af systemet, og så får du ingen glæde af dem.
Så jeg synes klart du skal skære ned for dit forbrug, så meget væske er ikke sundt (med mindre det er varmt, og det er det jo ikke ligefrem nu ;)).
Og kan du bytte bare halvdelen ud med vand, ville det være fint. Som du selv er inde på er tilsætningsstoffer og sødemidler i de mængder heller ikke sundt.
Held og lykke med det hele :)
13 år16. januar 2011 kl. 09:38
calcit
Husker nogen skrev her ang. light produkter...ikke er så uskyldige med hensyn den samlede forbrænding....det er aldrig rart at vinge sig til noget. Vand med en skive citron og isterninger kunne være et alternativ.....
13 år16. januar 2011 kl. 11:35
vibekekc (slettet)
Kunstige sødemidler er virkelige små banditter. Og så får du også alt for meget indebords.
Kunne du ikke drikke danskvand i stedet for sodavand og saftevand evt. I noget mindre mængde.
læs evt lidt om sødemidlerne og deres virkning her : dr.dk
Kunne du ikke drikke danskvand i stedet for sodavand og saftevand evt. I noget mindre mængde.
læs evt lidt om sødemidlerne og deres virkning her : dr.dk
13 år16. januar 2011 kl. 16:21
steroider (slettet)
Sodavand som cola light indeholder koffein, lige som the og kaffe også gør. Så mange liter koffein-holdige drikke dehydrerer dig, fordi det er vanddrivende.
Og det kan på længere sigt give ryg-problemer, fordi nyrerne bliver udtørrede og så spænder dine rygmuskler sig op og bliver ømme. Det er sket for mig og jeg bøvler stadig meget med det!
Så skær ned på mængderne af koffein! Og sødestoffer for den sags skyld, men ingen er vel 100% helgen? ;-) i mit hjem er alle light produkter faktisk bandlyst, fordi det øger appetitten senere. Og fordi jeg også bøvler med lidt bulimi, så er det en meget dum ting med light.
Og det kan på længere sigt give ryg-problemer, fordi nyrerne bliver udtørrede og så spænder dine rygmuskler sig op og bliver ømme. Det er sket for mig og jeg bøvler stadig meget med det!
Så skær ned på mængderne af koffein! Og sødestoffer for den sags skyld, men ingen er vel 100% helgen? ;-) i mit hjem er alle light produkter faktisk bandlyst, fordi det øger appetitten senere. Og fordi jeg også bøvler med lidt bulimi, så er det en meget dum ting med light.
13 år17. januar 2011 kl. 13:50
stilleleg (slettet)
Noget helt andet er, at der er virkelig meget syre i sodavand og saftevand, og det er ikke særlig godt for tænderne.
Hilsen stilleleg, der også eeeelsker sodavand
Hilsen stilleleg, der også eeeelsker sodavand
13 år18. januar 2011 kl. 04:11
bruger slettet
sodanvand = Mmmm...!
MEN - det er heldigvis lykkedes mig at komme væk fra alt det sodanvand ved hjælp af danskvand med citrus. Så får jeg stadig kulsyren og "følelsen" af at drikke sodavand.
Et andet forslag er alm vand med en skive citron, lime eller appelsin i. Ser så farverigt ud :)
Ved ikke, om tippet kan bruges, men her var det lige...
MEN - det er heldigvis lykkedes mig at komme væk fra alt det sodanvand ved hjælp af danskvand med citrus. Så får jeg stadig kulsyren og "følelsen" af at drikke sodavand.
Et andet forslag er alm vand med en skive citron, lime eller appelsin i. Ser så farverigt ud :)
Ved ikke, om tippet kan bruges, men her var det lige...
13 år18. januar 2011 kl. 09:04
Activemom
1000 tak for alle jeres replies. :o)
Ja, vi kan vidst alle roligt blive enige om, at light sodavand i for store mængder, ikke er gavnligt på nogen måder..
Jeg har også været slemt til at drikke lidt for meget pepsi max. Det blir man hurtigt afhængig af.. (ligesom kaffe, feks.)
Så colaen har jeg skåret ned på. Og faktisk sodavandet, så småt.
drikker mere lightsaft. Men ved nu ikke, om det er en forandring til det bedre, lol.
Tak for tippet, ang. en kande iskoldt vand m. citronskiver i. Synes også, at alm. danskvand, tilsat lidt lemonsmag, er fint.
Så der er da lidt alternativer, heldigvis!
Ja, vi kan vidst alle roligt blive enige om, at light sodavand i for store mængder, ikke er gavnligt på nogen måder..
Jeg har også været slemt til at drikke lidt for meget pepsi max. Det blir man hurtigt afhængig af.. (ligesom kaffe, feks.)
Så colaen har jeg skåret ned på. Og faktisk sodavandet, så småt.
drikker mere lightsaft. Men ved nu ikke, om det er en forandring til det bedre, lol.
Tak for tippet, ang. en kande iskoldt vand m. citronskiver i. Synes også, at alm. danskvand, tilsat lidt lemonsmag, er fint.
Så der er da lidt alternativer, heldigvis!
13 år18. januar 2011 kl. 18:17
Kan godt være, at det lyder lige i overkanten.. Men jeg elsker simpelthen sodavand! Og man sparer altså en hulens masse kalorier, ved at vælge light udgaverne. (Selvom det self. ik er så sundt med tilsætningsstoffer osv. Men hvad gør man ik for det kære vægttab.. ;o) )
Jeg drikker faktisk mest light-saft/light sodavand, da jeg ik rigtigt er så god til bare at drikke alm. vand.. synes, at det er en smule svært at skulle drikke de her 2-4 liter om dagen, hvis ik det er"peppet op" med noget..
Men det tæller vel alligevel som væske? Self. ik på samme måde som vand, men det er da trods alt lavet PÅ vand!
SKAL man absolut tvinge sig selv til at drikke så meget vand om dagen, eller virker det lige så godt med lightsaft/sodavand?
Der er nogle der siger, at det ik kan regnes med som væske.. men det vil jeg da mene er noget pjat.
Hvad siger I andre?