julefrokost-helvedet

Du læser en tråd i debat > vægttab

julefrokost-helvedet
Hej Alle. Er rigtig ked af det idag.. Var igår til min første julefrokost i år og jeg spiste HELT VILDT meget mad! Det skal siges at jeg gemmen en længere periode har opnået et vægttab på 10 kg. Men aftenen igår gav jeg mig selv lov til at spise alt det jeg ville - og ja, jeg grovåd! :-( Idag kunne man i den grad se resultatet på vægten! :-( +2,5 kg. på 1 døgn!!!! føler at al mit slid med motion og sund kost er tabt på gulvet.
Vil høre om der er flere, som i denne søde juletid har det ligesom jeg? Og hvad gør i? Synes bare ikke jeg kan tage til en julefrost og bare sidde og stikke lidt i en halv kartoffel og et lille stykke kød.
Frygter allerede de næste 4 julefrokoster i kalenderen :-(
De venligste hilsner
den fortvivlede
14 år12. december 2010 kl. 16:49
re: julefrokost-helvedet
hej Jannice

hvis du tæller kcal til hverdag. og sørger for at have underskud hver dag i løbet af ugen, ja så sker der ikke noget ved at skeje ud i week-enden. umidelbart kan der dagen efter godt være en vægtstigning p.g.a. alkohol og masser af mad, men set over nogle dage efter , ja så er det væk igen. for du spiser jo ikke 2 kilo mad ;-) det regulerer sig efter en lille uge.
lise
14 år12. december 2010 kl. 17:53
Det meste af de 2,5 kg er bare væske og mad, som stadig er i systemet så alt er absolut ikke tabt. Men med 4 ventende julefrokoster ville jeg nok ændre lidt taktik.
Der er ikke kun de to yderpunkter "en halv kartoffel og et lille stykke kød" og "grovædning". Sig til dig selv at du skal tillade dig selv at nyde den gode mad, men undgå de gamle vaner hvor man spiser til man sprækker. Giv dig selv lov til at tage EEN tallerken af hver ret (fisk / det lune / ost /dessert) alt efter hvordan menuen er bygget op. Og vælg den tallerken med omhu. Gør op med dig selv hvad DU bedst kan lide og om hver enkelt ret er kalorierne værd. Anret hver af de tallerkner du tager lækkert, dvs der skal ikke bare fyldes på, men stadig være lidt plads mellem de enkelte komponenter.
Du behøver f.eks ikke at tage en hel skive rugbrød til alle "retterne" Det kan godt være at rugbrød er noget af det sundeste på buffeten, men hvad nytter det hvis man bare spiser det som ekstra? Hvis du ved at alle 4 julefrokoster har den klassiske menu, kan du også gøre op med dig selv inden at du ikke behøver eks fiskefilet til ALLE 4, tag den KUN hvis den ser virkelig lækker ud.
Derudover skal nu prøve at tænke på at spise langsom. Nyde maden og bruge noget af tiden under maden til at snakke med de andre. Som regel sidder man længe ved bordet og så snart tallerknen er tom har man en MEGET stor tendens til at gå op og fylde igen. Lad være med at tage to ekstra af den superlækre frikadelle, selvom det er fristende. Du er nødt til at gøre op med dig selv at hele aftenen vil der være den slags aktive valg. Det behøver absolut ikke ødelægge den gode stemning, men der skal lidt arbejde til for at bryde de gamle vaner. Til gengæld er det en taktik som kan bringe dig gennem resten af livets fester med bedre samvittighed, og jo flere gange det lykkes, jo lettere bliver det.

Mht til alkohol er det mest fornuftige selvfølgelig at lade helt være, men lad os nu være realistiske ;0) Undgå de søde drikkevarer (cola og drinks) og gå evt en fyldige øl med meget smag, som man ikke bare hælder ned. Mht til brandert vs kalorier er snaps klart det bedste, men langt sværere at styre. Så hvordan du vægter det er HELT op til din personlighed og festens stemning.

Sæt evt som personligt mål, at vægten bare skal holdes stabil i december. Og husk så at være ekstra sund i dagene imellem julefrokosterne.
14 år12. december 2010 kl. 20:46
Jeg vil tilføje vand, masser af vand.
Når der skal skåles, så tag en slurk øl/vin, og drik vand for resten.
Det kræver lidt øvelse/tilvænning, men ender med at blive en vane. Også for resten af familien/vennerne, at det er sådan du gør.
14 år13. december 2010 kl. 07:46
hej alle. Tusind tak for jeres super gode råd :-) Jeg vil helt sikkert prøve at arbejde på den strategi du beskriver fluffy82 :-) det er super godt beskrevet synes jeg og noget jeg helt sikkert vil forsøge mig med til de næste 4 julefrokoster :-)
Mvh Jannice
14 år13. december 2010 kl. 10:38
Når jeg er ude deler jeg mit rugbrød op i kvarte på den måde kan jeg jo heller ikke spise en hel fiskefilet hvis du forstår :-) og så fylder jeg altid godt med det grønne. Det salat der plejer at lægge til pynt napser jeg altså :-)
Så spiser jeg meget små mundfulde. på den måde smager jeg maden bedre og er færdig på samme tid som dem der er oppe at hente 2-3 gange.

Så drikker jeg meget vand til. Er der ikke vand går jeg efter danskvand dernæst cola light.

Hvis jeg skulle til de 4 frokoster ville jeg vælge 1 max 2 hvor jeg drak alkohol til og som der bliver nævnt en øl med fylde for den kan bare ikke hældes så hurtig ned som alt andet.

Hvis nogen har kommenteret mine kvarte rugbrøg plejer jeg at undskylde mig med jeg ikke kan spise så meget men vil smage så meget som muligt ( andre ved jo ikke det er løgn og at jeg selv kunne æde hele bordet hvis jeg gav mig selv lov hihi)

Så op på hesten og nyd dine julefrokoster. Det handler jo bare om du ompriotere lidt i forhold til dine gamle vaner :-)
14 år13. december 2010 kl. 16:29

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...