Familiens livsstil

Du læser en tråd i debat > vægttab

Familiens livsstil
Hvad kan man byde sin familie, når man gerne vil leve en sundere livsstil? Hvad har I gjort med børn og kærester for at få familie og sundhed til at hænge sammen?

Hvis alle i familen forventer chips til filmen, og slik til hygge, og kage til gæster - og det hele skal skylles ned i cola: Er det så realistisk at kunne opnå og fastholde et vægttab?

Det tror jeg ikke - og derfor kunne jeg godt tænke mig at starte en tråd om, hvordan man får familien med på små ændringer i retning af en sundere livsstil

Hilsen Asta Elise
18 år25. maj 2006 kl. 14:24
re: Familiens livsstil
Hej Asta Elise,

Det er en vigtig og svær problemstilling, du har fat i.
Da det jo er de voksnes ansvar, er det vigtigste nok at få lavet nogle aftaler in-house først. Det må være nærmest umuligt at leve sundt, hvis den anden voksne ikke vil, og svært nok, hvis vedkommende ikke har brug for at passe på vægten. Men det kan ikke være andre, der skal bestemme hvad man spiser i eget hjem.
Jeg synes ikke, det er så svært at vænne gæster – heller ikke familie – til at der ikke er kager til kaffen, altså hjemme hos en selv. Frisk frugt i mundrette bidder, nødder og andet småt glider også ned.
Alt andet er fristelser ”ude”, og det kan godt nok være svært, men jeg er i hvert fald blevet nødt til at erkende, at man bliver nødt til at lade være i almindelighed – og ellers prioritere og nyde det i fulde drag en gang imellem.

Min datter har problemet med en slank mand og barn på opfedning. Så er det nemt med chips, cola og slik.

Hilsen
Elsebeth
18 år25. maj 2006 kl. 17:37
Hej Asta.

Kan kun give dig ret i det er svært at få det hele til at fungere. Især sammen med andre.
Hvis det kan lade sig gøre, er det bedste vel at opsætte regler inden for familien, eller med kæresten, eller veninderne. Det der er svært er jo hvis de ikke er med på den.

Man kunne eksempelvis sige, at 1 dag i ugen kan man smovse med slik og chips, og eller de andre 6 dage leve sundt, på den måde Elsebeth beskriver. Så må man motionere ekstra dagen efter.

Mht. cola, er det ingen sag at drikke cola light i stedet. Min kæreste er ligefrem blevet glad for det. Med hensyn til noget lækkert til filmen, så kan man gøre som Elsebeth.

Det gør jeg selv hvis jeg f.eks. har veninder på besøg - laver en stor frugtplade. Det er utroligt hvor lækkert et pære, eller æble bliver, når det er skåret i skiver, og hvis man så tilsætter lidt melon, jordbær eller druer, plejer det at vække begejstring.

Det gælder om at være opfindsom...

Hilsen Anja
18 år25. maj 2006 kl. 17:58
Hej Asta Elise

Det er svært at skrive noget klogt for både Elsebeth og Anja har ret, frugt skåret i mundrette hapser og cola light kan bruges, og hvis du bager selv findes der mange gode fedtfattige kager du kan have i fryseren til gæster.
Dine store børn kan vel også godt lide at få serveret frugt, selv om de ike er overvægtige.

Dog er det hårdt at altid være den der har overskud til at være den forudseende. Være den der gør frugt klar og hele tiden tænke på alternative ting, og være den der servere. Det er ulig nemmere at åbne en pose chips og slik.

Min mand spiser is hver aften og jeg sidder med et stk. frugt, men jeg ser det ikke mere, det er blevet en vane
18 år26. maj 2006 kl. 09:24
Jeg har faktisk også gjort noget andet, mere eller mindre bevidst. Jeg prøver at skabe "ritualer" omkring måltider, at afgrænse spisning fra andre aktiviteter, både for mig selv og sammen med andre. Det, der sætter sig mest er småspiseriet i løbet af dagen, altså skal alt, der hører til i den kategori fjernes eller være svært tilgængeligt. Det let tilgængelige er så noget meget sundt eller meget kedeligt. Det er nødvendigt fordi jeg får nogle ”anfald” af ”sult” hen under aften hvor det er ret uhensigtsmæssigt. Tørt knækbrød og vand kan tage det værste :o). Jeg kan også godt lade poser og pakker være, så længe de ikke er åbnede, men ”går der hul”, så tømmer jeg posen.
Når så der spises, så spises der. Tilberedning -ikke for meget; sidde pænt – ikke i sofaen foran fjernsynet eller ved skrivebordet –sådan nogle ting. :0)
18 år26. maj 2006 kl. 10:24
re: re: Familiens livsstil
Det lyder som nogle gode og konstruktive forslag omkring sund levevis. For nogle år siden havde vi et slik og kikse-skab og børnene fik lidt mundgodt, hvis de havde spist op! Det er vi holdt op med, og børnene har ikke brokket sig ret meget. I dag lærer man en del om sundhed i skolen, så selv børn ved at sundhed er vigtigt.

Jeg bager stadig til gæster, men jeg kunne godt tænke mig en lille bitte springform, så jeg kunne servere en meget lille kage med frugtsalat, pyntet med citronmelisse. Meloner er jo fantastiske om sommeren - også anrettet til maden med salat på en flad tallerken.

Min mand laver altid salaten på en flad tallerken. den bliver flottere og man kan nemmere lave en lille portion, kun til os voksne. Børnene vil hellere have deres salat i små skåle. Agurk i en skål, tomat i en anden osv.

Lige for tiden er der lidt for mange kiks i huset. Jeg tror jeg vil prøve at bage nogle muffins til fryseren, så jeg kan tø lidt kage op til familien, uden nødvendigvis selv at skulle få noget.
18 år26. maj 2006 kl. 14:29
re: re: re: Familiens livsstil
Det lader til at jeg er lidt alene med min mening, men jeg er faktisk ikke enig med jer andre I at ens vægttab skal afhænge af om resten af familien er med på den. Hvis de vil er det fedt - og ja, alle har godt af sunde kostvaner! Men med det sagt så er det også deres eget valg! Lige som du frit vælger at tabe dig, har alle andre frit lov til at vælge ikke at være sunde - om de så har godt af det eller ej! Børn er selvfølgelig undtaget her, da man som forælder skal selvfølgelig skal blande sig - min pointe er mere kærester, venner, forældre osv..
Jeg tror det er meget vigtigt at gøre sit vægttab "uafhængigt" af andre - alle har brug for masser af støtte, det er ikke det jeg mener - men uafhængigt som i at deres valg ikke skal påvirke DIN kur! Hvis du ikke blir uafhængig af andres valg og ønsker tror jeg det er svært at bevare et vægttab - for der vil altid, lige meget hvor meget du forbereder dig mentalt - opstå uforudsete situationer.. Så sørg for dig selv - ta ansvar for dig selv :) Hvis de andre vil have slik og chips til filmen - så lad dem få det. Sørg bare for at have nogle alternativer klar til dig selv: lækker frisk ananas, jordbær, stenfri druer, melon - you name it! Faktisk oplever jeg ofte at jeg føler mig som den mest heldige når jeg sidder med mine lækre sunde snacks.. Jeg tror meget det handler om at gøre det attraktivt at være sund - sørge for at de sunde ting er MINDST ligeså lækre som de usunde! Få de andre til at misunde dine snacks, fremfor at du sidder og kigger langt efter deres :) Formentlig vil du ved at gøre det attraktivt kunne inspirere resten af familien til at spise sundt - men det skal stadig være deres valg! Start med dig selv - vær forbillede, inspirator :)
Når I har gæster så sørg for der er BÅDE OG - som du selv skriver, både kage og frugtsalat. Så står det jo alle frit for at vælge - og ingen vil kigge skægt fordi du "kun" har frugtsalat på din tallerken. Der er ikke noget værre (og noget tidspunkt man blir mindet mere om ens vægtproblemer) når man sidder og gnasker gulerødder mens alle andre spise nybagte pandekager! Ved at sætte både sundt og usundt på ALLES menu, vil du ikke skille dig ud :) Det samme med aftensmaden i hverdagen - lav det samme til jer alle. Samme kød, ris og grønt. Men hvor de andres tallerken måske er ½ fyldt med ris, kvart med kød og kvart med grønt, så sørg for at din blir ½ fyldt med grønt og kvart fyldt med henholdsvis ris og kød. Sørg for at der er sovs osv. til de andre hvis det er et behov - så længe det blir serveret ved siden af, så du kan fravælge det.
Vælg at prioritere de gode sunde ting.. Intet under at man sukker efter den nybagte kage, hvis man selv sidder med en gammel brun banan! Men hvis du som tidligere skrevet vælger alle de lækre friske frugter, så er det s.. lidt nemmere! :)
Og ja - det er da dyrt at vælge lækker frugt engang imellem - men ikke dyrere end slik, cola, is, chips..! Og når det koster lidt mere end normalt sidder man også med følelsen af at forkæle sig selv :)
..Og så er det altså ok at sige "det her er mit - ligesom jeg ikke spiser dine chips længere, vil jeg også have mine stenfri druer i fred" :)
Det blev en lang smøre.. Håber I fanger pointen..
:)
Ps. Dette er ikke specielt rettet mod dig Asta Elise, mere en generel betragtning om at sørge for sig selv :)
18 år3. juni 2006 kl. 19:29
re: re: re: re: Familiens livsstil
Hej Anonym og I andre!

Ja, jeg forstår godt pointen og vil faktisk også give både dig og de andre ret...For vi har jo alle vores valg, ikke sandt..*ss* Der er vist ikke så mange flere vise ord at skrive her, I har alle ramt det godt og grundigt, synes jeg.

Knus fra Mulde
18 år4. juni 2006 kl. 02:20
re: re: re: re: Familiens livsstil
Hej Anonym.

Hvor har du bare ret - og ret ...

Måske tænker alt for mange, at det er en "straf" at være på kur, at man "undværer", mens andre bare spiser alle "de gode ting". Det er jo præcis som du skriver. Det er vores eget valg, hvad der er godt for os. Og smag og behag er jo forskellig. Personligt kan jeg ikke lide is, sodavand, kage, desserter og chokolade, undtaget Anton Bergs blommer i madeira, men jeg kan kun spise en en gang i mellem. Bryder mig absolut ikke om frituremad og pulversovse. Jeg har til gengæld en svaghed for godt brød og gode oste.

Jeg er tit blevet mødt med uforstående blikke, når jeg siger nej tak til wienerbrød og kage. Jeg kan altså ikke lide det og har aldrig spist det. Og for ikke at snakke om chokolade og is, som alle da kan lide! Bare ikke mig. Så jeg synes absolut ikke det er en straf, eller synes at jeg undværer noget som helst.

Hvem har bestemt, at det er "synd" ikke at spise slik og kage? Det er ikke noget vi alle synes, så måske skulle vi begrave en fiks idè om, hvad der smager godt?

Med hensyn til det tiltagne slankehysteri i det her land, kan jeg være målløs over produkter der nu findes i light udgaver, det vil sige tilsat aspartam.. Det betyder for mig ikke at leve sundt - tværtimod. Målet er vel ikke at fylde sig med gift, men finde en balance i naturligt sunde råvarer, og ikke bare fylde sig med kemi. Noget af et surt opstød, men jeg kan altså ikke se, hvad aspartam har at gøre i yoghurt, ost og rigtig mange andre ting, for ikke at tage medicin. Da min lille datter sidst skulle have peniccilin kunne jeg se, at aspartam også her var en del af indholdet.. Der har været rigtig meget diskussion omkring denne måde at søde varer på og ingen er vidst uenige om at det er sundhedsskadeligt. Jeg prøvede på et tidspunkt at købe Cheasy's vanille yoghurt, også sødet med aspartam. Det smager som billig vanille-is - ren kemi.

Så ja, jeg kan jævnligt få sure opstød over mad-kemi og er mere tilhænger af, at vi finder gode råvarer og tilbereder god sund kost af det. Det må være til gavn for alle.

Hilsen Lene.
18 år5. juni 2006 kl. 14:40

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });