Vægttab????

Du læser en tråd i debat > vægttab

Vægttab????
Jeg har her i den første uge fulgt min mad plan som jeg skulle, og ifølge den burde jeg have tabt ca. 600 gram... men da jeg stiger på vægten til vejning, har jeg tabt næsten 1,5 kg????

Kan det passe at jeg virkeligt har tabt mig så meget mere end programmet her siger?, eller er det mon bare væske jeg har tabt?? Jeg drikker ca. 2-3 liter om dagen, så jeg burde få væske nok og mit motionsniveau er det samme som det altid har været.
18 år24. maj 2006 kl. 12:32
re: Vægttab????
Den indtastede motion bliver sammen med dit hvilestofskifte til det beregnede daglige kalorieindtag. Det er ikke konstant, og passer heller ikke nødvendigvis med virkeligheden.
For at "korrigere" skal du se det over tid. For det første svinger din vægt naturligt et kg eller to op og ned, derfor kan man regne med et gennemsnit på i hvert fald en uge, helst to. Stofskiftet ændrer sig meget langsomt, så for at finde dit personlige niveau, kan du indtaste en slags "standardmotion", der tager højde for hvordan din krop opfører sig i forhold til det beregnede. Fx viser min oversigt det samme, som du beskriver, når jeg befinder mig i den daglige rutine, men ikke på dage med mere motion (sædvanligvis weekender). Altså må mit almindelige stofskifte/motionsniveau indtastes til noget lidt højere end det "faktiske", fx ved at ændre på forholdet mellem stillesiddende arbejde og stillestående arbejde, eller suppleret med lidt "gang" eller "rengøring".

Hilsen
Elsebeth
18 år24. maj 2006 kl. 13:12
re: re: Vægttab????
Jeg tror ikke vi skal hænge os så meget i hvad programmet siger vi har tabt os. Jeg har det modsatte problem. Programmet siger at jeg har tabt mig mere end jeg har.

Hvis du lige er startet, kan det godt passe at du har tabt næsten 1,5 kg på en uge. Det er så mest væske som du selv er inde på, men det sætter da gang i motivationen ikke.
18 år24. maj 2006 kl. 14:03
Hej ?

Jeg synes du har grund til at være stolt af det fine vægttab. Det er et tegn på at du er kommet rigtig godt i gang. Havde du kun delvist overholdt kostplanen, kunne du opleve at du tabte dig lidt, og så ville du få en urealistisk oplevelse af, hvad et vægttab kræver.

Nu er du kommet i gang med en masse gode vaner - og det er lige det ,vægttab handler om. Vægttab handler om at leve sundt - ikke om at forstå sin badevægt.

Under en kur vil badevægten ofte være gavmild i begyndelsen , hvor man selv har masser af energi og gåpåmod. Når det bliver hverdag og man virkelig må kæmpe for at holde motivationen ved lige, vælger badevægten tit at stå stille. Og på PMS dage, hvor det er en kamp at holde sig fra søde sager, stiger vægten, selvom man holder sig på måtten.

Har du lyst til at fortælle hvordan du griber vægttabet an? Har du fundet en god måde at bruge kalorieprogrammet?

Hilsen Asta Elise
18 år24. maj 2006 kl. 16:08
Hej.
Her i lidt forklaring til det med vægttabet.
Når man starter en slaknke kur kan man sagtens tabe sig ½ kilo om dagen i begyndelsen. Man skal bare være klar over, at et kilo på vægten ikke er et et kilo fedt på kroppen. Ved nedsat energiindtag, som på slankekure, vil kroppen først tømme klykogendepoterne - som findes i lever og muskler. Glykogen binder vandmolekyler, og hver gang der forbrændes (læs tabes) et gram glykogen, tabes den samtidig 2,6 gram vand. Kroppen har ca. 500 gram glykogen i alt i sine depoter når disse er fyldt op - hvilket de vil være når man ikke er i energiunderskud. Det vil altså samtidig sige, at der er godt og vel 1,3 kilo væske bundet i alt hertil. Derfor taber man sig "hurtigt" de første dage man er i energiunderskud, men det er IKKE fedttab. OG - så snart man begynder at spise normalt, vil depoterne fyldes igen! Men der er altså heller ikke fedt de fyldes med til den tid :-)
Når glykogen depoterne er tømt, vil kroppen begynde at tærre på dens lagre - primært fedtdepoterne, men også til en vis grad muskler. Det sidste kan ikke undgås, men det kan mindskes hvis man samtidig søger for at spise godt med protein OG styrketræner i kombination med cardiotræning, i stedet for kun at dyrke motion der er fedtforbrændende.
Så klø bare på, nu går din krop rigtigt igang med at ta' fra de "steder" du gerne vil have væk - stort smil og held og lykke herfra.
KNUS
Easy
18 år25. maj 2006 kl. 08:42
re: re: Vægttab????
Vi ved vist alle at det mest er væske vi taber i starten, men det er godt nok en fin forklaring du kommer med ,så nu ved vi også hvorfor det er sådan.
18 år25. maj 2006 kl. 10:11
re: re: re: Vægttab????
Ok, så dvs. at kroppen faktisk slet ikke tærer ret meget på fedtet, det første stykke tid?, så kan jeg bedre forstå det går så hurigt...

Asta Elise:
Jeg har faktisk ikke gjort ret meget andet end jeg plejer.... jeg motionerer ligesom jeg gjorde før min kur, ca. 3 gange om ugen, og så er jeg bare begyndt at overholde det program jeg har lagt herinde, så jeg samtidigt indtager færre kalorier.
Jeg bruger mad i tal til at taste mad og motion i, så jeg er sikker på at være i underskud hver dag, men jeg tillader alligevel mig selv at "synde" en dag om ugen, hvor jeg godt må spise slik (dog holder jeg mig stadig i underskud). Det kan godt være det ikke er optimalt, men det gør det lettere for mig, når jeg ikke skal holde mig helt fra slik i flere måneder.
18 år26. maj 2006 kl. 08:38
re: re: re: re: Vægttab????
Jeg synes det er fint hvis du kan holde dig til kun at synde en gang om ugen, og så alligevel have kalorieunderskud, så tror jeg også at det kke bliver så surt for dig.
18 år26. maj 2006 kl. 09:08

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });