Hej,
Hmm, det kunne være mig du beskrev... jeg kender alt for godt til overspisning og det er i høj grad det, der ligger til grund for alle mine ekstra kg. Min overspisning har været et spørgsmål om trøstespisning og en hjerne der har fortalt mig, at jeg umuligt ville få det godt før jeg havde spist så og så meget... og det virker jo for en kort periode. Mine lyssky alliancer med min hjerne har båret mig gennem mange svære tider... men desværre også med alt for mange kg. Så alliancen, hvor god den end måtte virke i situationen, er ikke af den bedste slags. Så jeg slås også meget med min lille stemme og prøver at lære den, at det f.eks. faktisk sagtens kan lade sig gøre at falde i søvn uden først og skulle spise... og så alle de andre tidspunkter. Men det er ikke let... det er jo lige før man føler sig en anselse OCD agtig fra tid til anden...
Så kunne være vi skulle udveksle metoder til konstruktive samtaler med spisestemmen ;)
#2 af bruger slettet
Jeg har aldrig været decideret overvægtig, men kæmper som så mange andre med at holde idealvægten istedet for idealvægten + 1-5 ekstra kg.
Jeg har dog alligevel haft et mønster med ædeflip og overspisning, der bare er blevet modvirket af en meget grøn og fedtfattig diæt til daglig, så jeg ikke har taget så meget på, at det er blevet rigtig kritisk.
Det er efterhånden gået op for mig, hvor meget hjernen og kroppen kan narre én til at tro, at man er sulten, når man egentlig bare gerne vil give los og overspise.
F.eks. så fortæller min hjerne mig stort set altid, at jeg er meget sulten, når jeg kommer ind af døren herhjemme, ligemeget om jeg lige har spist på arbejdet eller kun har været kortvarrigt afsted mv.
Når jeg har spist morgenmad, så insisterer hjernen også på, at jeg trænger til mere mad, selvom jeg logisk set må være mæt.
Jeg ved erfaringsmæssigt at sultfølelsen hurtigt forsvinder, hvis bare jeg står i mod 5 - 10 minutter.
Ligeledes er de sene eftermiddags- og aftentimer præget af de typiske ulogiske beskeder fra hjernen om at spise og spise og spise ...
Efterhånden har jeg derfor lært at svare "hjernen" igen i de fleste tilfælde, og sige, at "jeg ved, at jeg ikke er sulten, selv om det lige nu føles sådan" ..
Nogle gange så kan det være rigtig svært at stå imod, for følelsen af sult er meget instens, og det føles virkelig mærkeligt, når det er nødvendigt f.eks. at lave aftaler med "overspisnings stemmen" om, at hvis der stadig er sulten om 15 minutter, så kan vi tale om det igen .. ;0)
Bare rolig ... der er ikke tale om en personlighedsspaltning her .. ;0) ... men mon ikke der er andre herinde, der oplever noget lignende?
Jeg er begyndt at fokuserer meget på teknikker til at overkomme disse her impulser til overspisning, for jeg tror, at nøglen til at slippe for disse vægtmæssige rutsjeture for mig er begravet lige netop der.
Det er virkelig tankevækkende, hvor meget man kan narre sig selv, når trangen til ædeflip/overspisning er stærk ...