brug for hjælp til at få selvtilliden op igen.

Du læser en tråd i debat > vægttab

brug for hjælp til at få selvtilliden op igen.
Hej allesammen. Jeg er en 160 cm høj pige på 18 år, som vejer 65 kg.
For et halvt år siden havde jeg ikke nogen problemer da jeg lå nede under de 60 kg, men nu føler jeg bare at det kun går den ene vej, og jeg bliver ved med at tage på lige meget hvad jeg gør.
Jeg har svært ved at finde motivationen til at komme ordentligt i gang igen, og håber virkelig der er nogen herinde der kan hjælpe mig!
Jeg har brug for nogle konkrete ideer til kostplan og motion - for ved slet ikke hvor jeg skal starte henne.
Jeg er et af fitnessworlds mange medlemmer, så hvis nogen ved hvad (hvilke maskiner, hold osv) man kan benytte deroppe, som er mest effektivt når det kommer til vægttab må i meget gerne skrive det her :-)
også forslag til madplaner for f.eks. en uge af gangen (gerne med lidt variation) vil jeg være super taknemlig for.

på forhånd tak :-)
14 år15. november 2010 kl. 23:01
re: brug for hjælp til at få selvtilliden op igen.
Jeg har det som dig, var også nede på 60 og endte så på 65.. Jeg er bare 17 ;)
Og så er jeg ikke medlem af fitnessworld, men det er så noget andet..
Så jeg siger god fornøjelse, jeg lytter med lidt her, og hører gerne hvordan det går (og stjæler nogen af idéerne der komme) :)
Hvor bor du? Hvis du bor i Århus, kan vi måske gå nogle ture sammen, det er noget jeg er begyndt på :)
14 år16. november 2010 kl. 08:55
Hej

Om man skal af med 5 eller 50 kg kan jo stortset komme ud på et - Problemet er jo det samme for den enkelte.

Jeg har ikke de vise sten til hvad du skal gøre, men mht. motion så snak med en af instruktørerne om at du gerne vil have lagt et træningsprogram med effektiv fedtforbrænding (Husk i øvrigt hvis du træner en del at muskler ER tungere end fedt og at du sagtens kan se godt ud med de +5 kg hvis din krop er formet af træning). Konditionstræning som løb, spinning og crosstrainer plejer at være gode input.
Mht. kost - Med mindre du opsøger enten din læge eller en diatist, og får lagt din helt personlige kostplan som passer netop til det DU kan lide og den måde din hverdag er på, så vil du sikkert hurtigt løbe sur i en eller anden tilfældig udleveret kostplan. Hvis du er typen som bare MÅ have en halv liter cola - en pizza for at kunne holde det ud, så vil dit kostprogram blive lagt så der er plads til det, men tilgengæld hente lidt på andre fødevarekonto. Ellers - masser af grønt i forskellige variationer - div. fisk (incl. makrel i tomat - marinet sild - kippers - rejer - tun ... begræns de røgede fisk lidt), kalkun og kylling, samt ca 2 l vand dagligt, så skulle du være godt på vej. Find dine variationer så det ikke bliver for surt. Det handler primært om at være ærlig overfor dig selv, for inderst inde ved du sikkert langt hen ad vejen hvad det er du skal spise, og lad være med at tro at en halv pose chips nok ikke skader så meget - eller 4 drinks fredag aften i byen ... Det kan godt være de ikke skader så meget hvis du har levet sundt/fornuftigt hele ugen, men det er måske netop de små ting som gør at der ikke sker noget - fordi de sluger alt det gode du har sparet op og skulle have haft bonus af i løbet af ugen. ... Regn iøvrigt ikke med at tabe ret meget mere end ca. 1 kg om ugen ... øv hvor træls at det går så langsomt, men forestil dig omvendt at tage 1 kg PÅ om ugen de næste 5-6 uger. Det vile da være en katastrofe og hvordan kan det gå så hurtigt?? Held og lykke med det
14 år16. november 2010 kl. 10:32
Hej Katrine :)

Jeg har præcis det samme problem - min idealvægt er 60 kilo, men min vægt stiger konstant til 65, når jeg ikke holder den i ørene! ;) Jeg begyndte min kur med den her kostplan jeg fandt på nettet - den skulle angiveligt stamme fra en diætist og for mig fungerede den fint i begyndelsen, indtil jeg begyndte at tælle kalorier selv..

Kostplan
1500 kcal/6000 KJ pr. dag

Morgen:
Fiberrigt morgenmadsprodukt –For eksempel 1 dl havregryn eller 2 dl havrefras eller 1½ dl Bran flakes med 2 dl skummet/kærne eller mini mælk - evt. lidt frisk frugt til at søde med.
eller 1½ dl mager surmælksprodukt med 1 dl fiberdrys
eller
1 1/2 grovbolle (50 g)/ 2 halve stykker fiberbrød – med mager pålæg eller marmelade og honning.
eller 3 halve stykker rugbrød (50 g) med mager ost eller andet magert pålæg

Formiddag:
1 stk frugt evt grøntsager

Middag:
2 halve stykker rugbrød (50 g) med magert pålæg
og
Mindst 100 g grøntsager med mere end 2 g fibre pr. 100 g
eller
1 grovbolle med mindst 100 g råkostsalat med magert kød, fisk, fjerkræ (50 g) og evt. mager dressing
eller 90 g kogt pasta eller ris samt 50 g mager kød samt grønsager mindst 100g . Evt mager dressing.

Eftermiddag:
½ grovbolle eller ½ stk fiberbrød, magert pålæg
eller
½ stk rugbrød, magert pålæg

Aften:
Mindst 250 g grøntsager – mere end 2 g fibre pr. 100 g
Max 100 g kartofler 2 i æggestørrelse, eller 80 g ris eller pasta – tilberedt vægt ( 30 g tørvægt)
Ca. 100 g kød/ fed fisk/fjerkræ med max 12 g fedt pr. 100g tilberedt vægt eller 150 g mager kød eller fisk med max 5g fedt pr 100g - tilberedt
½ spsk fedtstof til stegning.
Gerne mager sauce

Max 300 g frugt om dagen

Herudover er det bedst at dit brød er helt uden fedtstof.
Til evt. erstatning af fedtstoffet på brødet kan bruges: Miracel Whip Balance, alle typer sennep, Ravigotte; Mayonnaise 5% eller light smørreost.
Du må max. drikke ½ liter mager mælkeprodukt og resten af drikkevarene skal være sukkerfri energifrit.

Derudover er jeg også Fitness World-medlem og spinning er virkelig en super fed form for motion - synes jeg. Begynd med Bodybike intro og tag det hold et par gange indtil du er tryg ved konceptet. Der er mange, der er begejstrede for Zumba (kaldet latinmix hos FW) - jeg har ikke rigtig rytme til dans, men elsker derimod deres Stram Op-timer, pilates er også super godt til at få bygget nogle gode mave- og rygmuskler op.. Step har jeg også opdaget er helt vildt sjovt - men er dog stadig på step intro, selvom det snart er min 7.-8. gang :/ Min motorik til drej og hop og spring er ikke vildt god, men det på introholdet er det lige til at gå til! :D Mit bedste råd er altså at alliere dig med en veninde - det var først da jeg gjorde det, at jeg fandt træningsglæden.. det var aaalt for nemt at udskyde træningen til dagen efter og hvis motivationen er lav, så virker det altså, at have en veninde, der står og trippe og venter på dig! :D

Rigtig meget helt og lykke! - det skal nok lykkes!
14 år16. november 2010 kl. 11:15
Mange tak for jeres svar :)

Lunaba, jeg bor i stokøbenhavn som jo desværre er i den anden ende af landet i forhold til dig. Kunne ellers have været rigtig dejligt at have en at gå ture med og en til noget moralsk opbakning - den må vi jo så bare nøjes med at give hinanden herinde :)

Fru Ulla, du har fuldstændig ret - alt hvad man indtager tæller. især alkohol. det er nok noget af det der er sværest for mig at lade være med. Der er jo rigtig meget socialt omkring alkohol og fester, og jeg har indtil videre været til én fest, hvor jeg prøvede at holde mig fra alkohol. det var godt nok svært! især fordi nogen af dem jeg var sammen med ikke respekterede at jeg ikke ville drikke. Men det handler jo om viljestyrke, og den har jeg, for nu skal der altså gøres noget seriøst ved vægttabet!
også et godt forslag at få lavet et træningsprogram med effektiv fedtforbrænding. Jeg styrketræner ikke for tiden, da det udelukkende handler om at jeg får tabt mig - så kan jeg altid styrketræne bagefter, men ved ikke om det er en skråplan, og jeg i virkeligheden skulle både konditionstræne og styrketræne?

tykbass, får man ikke store lår af at cykle på de der bodybikehold?
jeg har nemlig ret store lår i forvejen, som jeg håber bliver lidt slankere når jeg får tabt mig.
14 år16. november 2010 kl. 17:49
Kom lige i tanke om, at jeg jo kunne svare mht. alkohol - på trods af, at du bor noget tid væk ;)
Hvordan accepterer de det ikke? Personligt drikker jeg aldrig til fester, og når først man har slået det fast, er det sjældent et problem. Det gælder om ikke at bryde under for presset, så bliver de ved en anden gang - og så selvfølgelig stadig have det sjovt. Det holder jo ikke hvis du sætter dig ned i et hjørne fordi du ikke drikker, så er det jo ikke underligt at de andre vil have lidt indenbors i dig ;)
14 år22. november 2010 kl. 12:55
Hej med dig,
Som "tykbas" skriver, er det en fin idé at alliere sig med en veninde i fitness centret. Da jeg startede var jeg de første gange afsted med min søster. Det var rigtig rart og især til holdtræning da man så ikke står mutters alene. Men lad være med at læne dig ALT for meget op ad dine veninder mht at komme afsted til træning. Rigtig mange gange (læs: de fleste gange) jeg har haft aftaler med enten min søster eller veninder får jeg tit et sms nogle timer før, at de ikke orker i dag eller en anden lam undskyldning. Så sig til dig selv at i dag SKAL du altså afsted hvad enten veninden er med eller ej, og hvis hun tager med er det bare en "bonus" og gør det måske lidt hyggeligere. Men vær bestemt og konsekvent!:) Så er det heller ikke DIG som har dårlig samvittighed over ikke at træne. Held og lykke med det hele og god mandag alle sammen!
14 år22. november 2010 kl. 15:53
Du siger, du ikke styrketræner for tiden..
Styrketræning er især vigtigt under et vægttab, da kroppen eller har tilbøjeligheder til at tære af muskelmassen, især hvis man ikke får rigeligt med protein. Så hvis jeg var dig, ville jeg komme igang med en blanding af konditionstræning og (HÅRD!) styrketræning.. :) Ellers held og lykke med hele.
14 år23. november 2010 kl. 09:48

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });