Acetone lugt ved Nupo kuren - er det normalt / OK?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Acetone lugt ved Nupo kuren - er det normalt / OK?
Nedenstående har jeg også skrevet på Nupos side, men da jeg kan se, det tager lang tid før eksperterne svarer, og jeg generelt har været her længe og har det godt med vores erfarings-udveksling, stiller jeg også spørgsmålet her.

Jeg har kun været på Nupo kur i 10 dage. Jeg synes ikke, mit vægttab er særligt voldsomt, men jeg har stadig menstruation og jeg ved, det påvirker væskebalancen, så jeg tager det roligt. Jeg kan mærke på mine fedtdepoter, at der sker noget.

Jeg tager de 6 breve Nupo om dagen + ekstra, så mit kalorieindtag ligger på ca. 1200 kcal i alt pr. dag og jeg går for det meste mellem 50 og 70 minutter for på den måde at hjælpe slankekuren på vej.

Jeg er 170 cm høj, vejer 79 kg og er meget muskuløs af en kvinde at være.

For 2 år siden vejede jeg 95 kg, men vægttabet fra 95 kg til 82 kg er sket uden brug af Nupo ved reduktion af fødeindtagelse og ekstra motion, og min kost var i høj grad fyldt med kulhydrater.

Ved at bruge oversigten herfra har jeg opgjort forskellen på mit indtage før mod nu på Nupo:

Normalt Nupo /protein kur
Protein 24 % 35 %
Kulhydrat 41 % 40 %
Fedt 34 % 25 %
Alkohol 1 % 0 %
Kcal 1620 1259

Jeg har aldrig tidligere oplevet, at jeg kom til at lugte af acetone. Jeg har læst mig til, at det sker, kroppen er nødt til at spalte fedt på en måde, så der bliver skabt brændstof til hjernen, når der ikke er kulhydrater nok til at dække behovet.
Jeg føler selv, at jeg lugter voldsomt, men jeg er ikke sikker på, hvor slemt det er for andre, for dels har jeg en meget god lugtesans, dels tror jeg, at det er fordøjelsesgasser fra mavesækken, der stiger op og irriterer min næse. Men jeg føler det lidt som om jeg hang over en vulkan der udspyede giftige dampe.

Mit spørgsmål går mest af alt på: Er det normalt at opleve dette, når man er på Nupo kur? Og skal jeg se det som et positivt træk, eller skal jeg forsøge at lade mit ekstra indtag ud over Nupo bestå af kulhydrater?

Kærlig hilsen
Amazone
14 år9. november 2010 kl. 15:23
re: Acetone lugt ved Nupo kuren - er det normalt / OK?
At lugte af acetone er et tegn på at du sulter! Kroppen får for lidt energi og arbejder på¨fedtdepoterne i stedet for at arbejde på kulhydrat. Det er derfor du lugter af acetone!

I Den Store Danske Encyklopædi står der:
"Biologisk dannes acetone i organismen og findes i blod og urin. Når fedtnedbrydningen dominerer, som fx ved langvarig sult eller visse former for ubehandlet diabetes, kan der dannes så meget acetone, at det kan lugtes i udåndingsluften. Tilstanden, som betegnes acetonæmi, er kendetegnet ved øget acetonekoncentration i blodet. Øget indhold af acetone i urinen betegnes acetonuri."

Så måske du lige skal lade en læge kigge på dig - bare for en sikkerheds skyld!
Og er du rask må du enten leve med lugten til du har tabt dig mere eller sætte dit kalorieindtag lidt op :D
14 år9. november 2010 kl. 17:52
Jeg ved ikke om du kan bruge inputtet til noget, men i cykelklubben er det ret normalt at vi kan hørme af acetone efter en lang træningstur.
Det sker ganske rigtigt som Maja skrev, når kroppen løber tør for kulhydrater og er slået over på fedtforbrændig og det passer fint med at det sker sidst på turene når der ikke er mere at skyde med i stængerne.

Jeg kender ikke ikke nogen der har været på hardcore NUPO (respekt herfra, i øvrigt), så ved ikke om det er normalt, men det lyder i mine ører ganske logisk og jeg ville slet ikke være bekymret.

35% protein er selv i mine øjne ret meget - og jeg går ret nemt i panik over tanken om proteinmangel. Og hvis det ER en proteinkur, så ligger det jo i konceptet. Og det at du laver acetone er jo et tegn på fedtforbrænding og at det virker.

Men ellers ville jeg godt turde gå ned til 25% protein, så ligger du stadigvæk højt og kan passe på din muskelmasse. Ellers kan du evt. supplere dine gåture med en smule styrketræning. Det behøver ikke at være meget, blot det er hårdt; det ansporer kroppen til at passe på musklerne og dermed ikke bruge protein som brændstof - der er jo ellers gerne sker ved kure på stort kalorieunderskud.

Held og lykke med det - det lyder til at du er kommet godt fra start.
14 år10. november 2010 kl. 11:48
Jeg takker meget for jeres svar. Det første fik mig til at søge en del på I FORM i går, så jeg blev beroliget, og det andet giver mig en endnu bedre fornemmelse af, at jeg ER på rette vej.
Efter jeg opdagede, hvor slemt det med acetone lugten er, har jeg sat mit kalorieindtage op, men fordelingen mellem de enkelte elementer er stadig næsten ens. Jeg føler mig ikke så hurtigt drænet for glykogen, men jeg lugter stadig af acetone, så jeg må have fundet en balance, hvor jeg ikke har ulemper som hovedpine / træthed, og jeg kan mærke, at det svinder i mine fedtdepoter.

Pudsigt nok har jeg først mærket at fedtet er på retur på min antydning af dobbelthage, min cellulitis på lårene samt lidt på maven. I mine hidtidige forsøg på at tabe mig har jeg arbejdet meget hen mod at opbygge muskelstyrke / balance mellem kroppens for og bagside, og det er åbenbart det, der giver pote nu. At jeg har så høj muskelmasse, at jeg stadig har acetone lugt ved et kalorieindtag på 1600 kcal, og i går fik jeg ikke gået en tur men kun trænet med vægte.

Jeg har ladet mig inspirere af informationer fra foodoflife.dk, hvor de netop anbefaler ekstra indtag af fedtfattige mejeriprodukter, fedt fra eksempelvis hørfrø og et højere indtag af protein end det ellers anbefales, hvis man vil have et effektivt vægttab.

Jeg bruger først og fremmest Nupo som sikkerhed for, at jeg får alt, jeg har brug for, og har derudover indtaget mandler, hørfrø, yoghurt, skummetmælk, suppe lavet på grove grøntsager, linser og kyllingebryst, samt grøntsager fra frost og bøf i de dage, jeg har indtaget Nupo. Dette nævnt her, da I jo ikke kan se min dagbog.

Jeg tror virkelig, jeg har fundet løsningen på, hvordan jeg kommer videre efter at have stået stille ret længe.

Kærlig hilsen

Amazone
14 år10. november 2010 kl. 12:58
Man kan også lugte af acetone hvis man har diabetes....
Ikke at jeg siger at du har og du har jo prøvet at lugte af det før skriver du.
Men ellers kan det være en god ide lige at få tjekket sit blodsukker
14 år10. november 2010 kl. 17:38

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });