At lugte af acetone er et tegn på at du sulter! Kroppen får for lidt energi og arbejder på¨fedtdepoterne i stedet for at arbejde på kulhydrat. Det er derfor du lugter af acetone!
I Den Store Danske Encyklopædi står der:
"Biologisk dannes acetone i organismen og findes i blod og urin. Når fedtnedbrydningen dominerer, som fx ved langvarig sult eller visse former for ubehandlet diabetes, kan der dannes så meget acetone, at det kan lugtes i udåndingsluften. Tilstanden, som betegnes acetonæmi, er kendetegnet ved øget acetonekoncentration i blodet. Øget indhold af acetone i urinen betegnes acetonuri."
Så måske du lige skal lade en læge kigge på dig - bare for en sikkerheds skyld!
Og er du rask må du enten leve med lugten til du har tabt dig mere eller sætte dit kalorieindtag lidt op :D
#2 af Maja_A (slettet)
Jeg har kun været på Nupo kur i 10 dage. Jeg synes ikke, mit vægttab er særligt voldsomt, men jeg har stadig menstruation og jeg ved, det påvirker væskebalancen, så jeg tager det roligt. Jeg kan mærke på mine fedtdepoter, at der sker noget.
Jeg tager de 6 breve Nupo om dagen + ekstra, så mit kalorieindtag ligger på ca. 1200 kcal i alt pr. dag og jeg går for det meste mellem 50 og 70 minutter for på den måde at hjælpe slankekuren på vej.
Jeg er 170 cm høj, vejer 79 kg og er meget muskuløs af en kvinde at være.
For 2 år siden vejede jeg 95 kg, men vægttabet fra 95 kg til 82 kg er sket uden brug af Nupo ved reduktion af fødeindtagelse og ekstra motion, og min kost var i høj grad fyldt med kulhydrater.
Ved at bruge oversigten herfra har jeg opgjort forskellen på mit indtage før mod nu på Nupo:
Normalt Nupo /protein kur
Protein 24 % 35 %
Kulhydrat 41 % 40 %
Fedt 34 % 25 %
Alkohol 1 % 0 %
Kcal 1620 1259
Jeg har aldrig tidligere oplevet, at jeg kom til at lugte af acetone. Jeg har læst mig til, at det sker, kroppen er nødt til at spalte fedt på en måde, så der bliver skabt brændstof til hjernen, når der ikke er kulhydrater nok til at dække behovet.
Jeg føler selv, at jeg lugter voldsomt, men jeg er ikke sikker på, hvor slemt det er for andre, for dels har jeg en meget god lugtesans, dels tror jeg, at det er fordøjelsesgasser fra mavesækken, der stiger op og irriterer min næse. Men jeg føler det lidt som om jeg hang over en vulkan der udspyede giftige dampe.
Mit spørgsmål går mest af alt på: Er det normalt at opleve dette, når man er på Nupo kur? Og skal jeg se det som et positivt træk, eller skal jeg forsøge at lade mit ekstra indtag ud over Nupo bestå af kulhydrater?
Kærlig hilsen
Amazone