Det er sjovt!

Du læser en tråd i debat > vægttab

Det er sjovt!
Så er jeg på rette spor igen - jeg tillader mig at skrive det allerede efter en perfekt dag, for jeg føler mig godt i gang, og jeg vil ikke smide den gode dag væk.

Jeg er gået i gang med at tælle kalorier, og det synes jeg faktisk er skægt :-) Jeg har sådan et kontrol-gen, og min samvittighed skinner som det pureste guld!

Jeg har læst et sted, at det er bedst, hvis man varierer kaloriemængden pr. dag lidt, for at "snyde" stofskiftet, kan det passe?

Og hvordan gør man egentlig, hvis man fx vil lave kødsovs? Der er jo alt muligt i (i hvert fald i min... - et skvat af det og en sjus af det...). Vejer man alt og regner det samlede kalorieindhold i gryden ud, og hvor meget man så må spise? Der er jo noget, der koger ind, så vægten ikke bliver den samme?

Men det gik fint i går - fik endda chokolade, og jeg fik kun 800 kalorier (jeg vil gemme lidt til weekenden, hvis det der med at variere er rigtigt).

Er ikke så tosset med at skulle veje det hele - men det bliver vel en vane, og jeg kan godt lide idéen med, at man må spise lige det man har lyst til!

Glade hilsner fra tangplante
18 år16. maj 2006 kl. 08:17
re: Det er sjovt!
Det er besværligt, men ja jeg vejer alt af og indtaster det under min opskrift når jeg f.eks. laver kødsovs. Så kan du også se hvor meget der der i hele portionen og hvor meget der der i f.eks 100 g og derudfra regne ud hvor meget du må spise.

Det er rigtig at noget af det koger ind og i tabellen er varernes kalorieindhold i rå tilstand, men det var jeg valgt at se stort på (undtaget sådan noget som pasta og ris)

800 kal. på en dag hvor du oven i købet også spiste chokolade det var ikke meget. Var du ikke sulten da du gik i seng?

Jeg har også hørt det med at variere kalorimængden lidt pr. dag, men jeg ved ikke om det er rigtigt.
18 år16. maj 2006 kl. 12:13
Hej tangplante!
Godt du ikke føler fiasko længere! Jeg er glad for, at du er tilbage på sporet.

Jeg har et lille kalorietæller slanketip: Prøv at ramme mellem 1200 og 1500 kalorier dagligt. Nogle dage må du gerne spise mindre og andre dage vil du komme til at spise lidt mere. Men når du planlægger - så prøv at sigte efter ca 1200 kalorier + lidt ekstra.

Jeg har ikke overskud til at veje alt min mad, men i kalorier ser min dag nogenlunde sådan ud:
morgen - max 300 kcal
frokost - max 400 kcal
aften - max 500 kcal
Så er der mellemmåltider ind imellem.

Til aften ville jeg satse på ca 100g kød/fisk og 100-150g kartofler eller 50g i tør tilstand af ris eller pasta. Ellers grønt og så lidt fedt som muligt.

Kødsovs indeholder vel omkring 150 kcal pr 100g??? (½ kød ½tomat og løg+lidt fedt??) Her ville jeg satse på at spise omkring 150 til 200g. Prøv at øse maden op med en spiseske, så du lærer hvor mange skefulde kødsovs der skal til for at få 100g. Det samme kan du gøre, når du øser cornflakes op om morgenen og vejer dem. Snart har du en fornemmelse af. hvor mange skefulde der er i en portion.

Brug i det hele taget kalorieprogrammet til at lære din mad at kende. Så kan du få styr på hvilke typer mad, man skal være lidt forsigtig med og hvor det er temmelig lige meget.
Hvis du bor sammen med din kæreste, har du måske lagt mærke til, at vi piger let kommer til at tage portion nummer to for at holde kæresten med selskab under måltidet. Lær dig at anrette din portion på en gang, og så væn dig til at spise langsomt i små bidder. Lidt kartoffel i en bid, så lidt salat, så lidt kød. Prøv at tygge maden grundigt, at flytte lidt rundt med maden på tallerkenen og at lægge bestikket fra dig ind i mellem. På den måde spsier du langsommere og føler dig ikke så let presset til lige at spise en portion til.

Hilsen Asta Elise
18 år16. maj 2006 kl. 13:54
re: re: Det er sjovt!
Ja, det med at holde kæresten ved selskab - det er SÅ rigtigt!

Og jeg synes det er fint at "lære maden at kende" på en ny måde - jeg lærer virkelig noget, selvom jeg troede jeg var kost-ekspert.

Jo, jeg var lidt små-sulten i går, men samtidig motiveret, så det gik fint. I dag har jeg fået mellem 1100 og 1200 kalorier, men har ikke regnet det 100% nøjagtigt ud pga. aftensmaden. Jeg har regnet ud (på iform.dk) at hvis jeg vil tabe 10 kg på 10 uger skal jeg spise 1250 kalorier dagligt, så det vil jeg stile efter at ramme (i gennemsnit). Her i starten kan jeg godt mærke, at jeg spiser lidt det samme (junk) som før, så jeg får ikke så meget. Jeg kan sagtens forestille mig, at inden ugen er omme begynder jeg mere på de sunde ting, så jeg får lidt mere :-)

Men det er rart at være i gang og føle at man har styr på det igen.
18 år16. maj 2006 kl. 18:05
Hejsa

Sådan man skal også være god til at se det positive og det er jo skønt når man har haft en perfekt dag og så er man også topmotiveret til de næste par dage ik?

Har godt nok aldrig prøvet at kælle kalorier, men jeg ahr hørt fra flere at det lige i starten er svært men efterhånden man kommer ind i det er det faktisk ikke så svært - og det er jo bare herligt at du oven i købet syntes det er skægt ;o)

Pøj pøj med projektet, bliver spændende at fælge dig.

Mange hilsner Smiley
18 år18. maj 2006 kl. 08:45

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });