brug for hjælp

Du læser en tråd i debat > vægttab

brug for hjælp
hey. jeg skal helst tabe mig 6-7 syv kg.
men har ingen anelse om hvordan jeg skal gøre det. for spiser ikke noget salat. og har ikke tid til fitness men jeg gå står 6 timer om dagen på arb. jeg har en meget stor sult og tit kommer man til at spise det forkerte. og for store potioner fordi jeg er så sulten .. hvordan kan jeg tabe mig
14 år20. oktober 2010 kl. 15:30
re: brug for hjælp
Hej Debbie

Allerførst et stort tillykke med at du har besluttet dig for at ville tabe dig.

Den nemmeste måde at tabe sig på er ved at ændre sin kost. Du skriver imidlertidig ikke noget om hvad du spiser.

Så skriv hvad du vejer, din højde, din alder og hvad du spiser på en typisk dag.

så vil jeg komme med et forslag til en kostplan.

Det er meget vigtigt at ha tid til motion hver dag. Mindst en halv time. Kan du ikke ændre på et eller andet i dit dagsprogram, der gør at du har tid til motion.

Salat har ingen betydning for et vægttab, da det stort set kun består af vand. Så at spise salat har ingen erbæringsmæssig værdi. Det er spild af tid og penge.

vh knud
14 år20. oktober 2010 kl. 17:26
vejer 67 kg og er 162 cm høj
morgenmad idag var to styk fransbrød med marmelade og honning og to glad mælk og en halv liter vand
frokost to piroger ret små
eftermiddag en banan
aften to potioner pasta med indbagt mørbrad..
motion kan ikke lade sig gøre arb i i en butik i holstebro... og er ret sent hjemme og tidlig afsted
14 år21. oktober 2010 kl. 18:33
Du må da have fri i weekenden, om ikke andet søndag? Dér kan du jo godt traske/løbe en tur eller tage i fitnesscenter/til holdtræning eller lignende :-) Man kan også træne efter kl 20 i de fleste fitnesscentre, det gør jeg tit selv da jeg ofte først kommer hjem kl 17 fra skole og så skal der laves mad, gøres rent og når jeg er færdig med det er kl som regel 19.

Du behøver ikke spise salat eller andre ting du ikke bryder dig om for at tabe dig. Salat er dog en god ting at spise da det fylder en del uden at indeholde nogen nævneværdig energi. 21kcal/100g. Du kan spise hvad du vil så længe du holder kalroeiindtaget lavt så du får det ønskede kalorieunderskud. Men self er det sundest og bedst at integrere nogle sunde vaner. Jeg har et par regler med mig selv, fx SKAL jeg have to stk frugt hver dag og grønsager eller salat til aftensmaden. Og jeg vælger altid rugbrød eller andet groft brød fremfor det hvide, ligeledes med pasta, dog ikke ris da jeg synes at vilde ris smager dårligt. Man skal lade være med at spise ting man ikke bryder sig om på en kur, for så er det ikke holdbart i længden, det skal også være til at holde ud jo for at være realistisk :-)

Mit råd er at du begynder at veje din mad og se hvor mange kalorier du spiser og derefter skære det fra du finder overkommeligt og måske erstatte nogle kulhydrater med mere protein da det ikke lyder som om du får så meget af det.
Der er 5 basale madgrupper, der er vigtige at få jævnligt:
1. Mælkeprodukter (magre)
2. Fuldkornsprodukter
3. Magert kød/fisk/fjerkræ
4. Grønsager
5. Frugt
Spis lidt fra hver gruppe hver dag, så kan du ikke gå galt i byen. Husk at drikke rigeligt med vand eller light saft/sodavand/te/kaffe, og drikker du ting med kalorier så husk at de skal regnes med i kalorieregnskaber :-)

Held og lykke og god fornøjelse med dit vægttab :-)
14 år21. oktober 2010 kl. 19:32
Hej Debbie

Forslag til kostplan:

Morgenmad: En skive groft rugbrød med spejlæg, hertil et glas friskpresset juice.

Mellemmåltid: Et sttk frugt

Frokost: En rugbrødssandwich. Smør to stk rugbrød med philidelphia ost, smør en hel avocado ovenpå og ovenpå igen røget laks, klask den anden rugbrød ovenpå. Hertil gerne gulerod og selleri

Mellemmåltid et stk frugt

Aftensmad: 200 gram mager kød af fisk eller fjerkræ hertil 200 gram grøntsager. I butikkerne er der mange blandinger man kan købe og det er lige så godt som friske grøntsager. Steg grøntsagerne i en koldpresset jomfruolivenolie.

Hygge aften. Frisk frugt eller en smoothie.

Start alle måltider med et glas koldt vand. Det giver en mæthedsfornemmelse.

Tip: Spis ikke hvidt brød, spis ikke kartofler, pasta eller ris. Spis ikke slik, chips, kager, fastfood incl. pizza. Undgå alkohol og al sodavand og saft.

Når du så har tabt dig det første kilo kan du jo købe et eller andet lækkert til dig selv som beløning.

Det er spild af penge at købe salat, agurk og tomat. De indeholder stort set kun vand. Drik hellere vand.

Spis færrest mulige mælkeprodukter, da de indeholder laktose, en slags kulhydrat der giver en sød tand. Et glas sødmælk om dagen er rigeligt. Gerne upästeuriseret. Meget gerne fra en bondemand.

En gå tur efter aftensmaden på en halv time vil være supersundt.

Du ønskes god vind

venlig hilsen knud
14 år21. oktober 2010 kl. 20:17
Hej, held og lykke herfra!

Hvad har hjulpet mig rigtig meget er altid at prøve at vælge det mest sunde, og få mange grønsager hver dag.

Portionskontrol! Det hjælper virkelig. Prøv at spise af frokost tallerken, også til aften, og tag kun en portion. Du kan vende dig til at spise mindre pr. måltid. Og spis et stykke frugt til formiddag og eftermiddag for at holde blodsukkeret oppe og ikke blive for sulten.

Du skal have noget motion, men det behøver ikke kræve fittness center. Gå lange ture i ok højt tempo. Cykel til og fra arbejde, om muligt.
14 år22. oktober 2010 kl. 13:15
Jeg må erklære mig uenig i det med mælkeprodukterne mht. flere ting:
1. Mælkeprodukter har en slankende effekt da de i tarmene sørger for at knap så meget fedt bliver optaget.
2. Mælkeprodukter indeholder meget kalcium, der er vigtigt til at bevare stærke tænder og knogler, samt tykt hår og stærke negle.
3. Når man indtager mælkeprodukter, skal man ikke vælge sødmælk, men derimod vælge en mager variant som skummetmælk eller minimælk da fedtet i mælk ikke er af den sunde slags.

Det er anbefalet dagligt at indtage ca. 500g/ml magert mælkeprodukt enten i form af yoghurt eller mælk eller lignende. Jeg lever ikke selv op til det, men sørger for at få mindst 250g hver dag + det der er i vitaminpillerne.

:-)
14 år22. oktober 2010 kl. 23:51
Ydermere er tomater (og iceberg og agurk for den sags skyld) bestemt ikke bare vand. Tomater indeholder et hav af gode stoffer og er noget af det sundeste man kan spise på en kur, da de mætter og er sunde samtidig med at de kun indeholder 25kcal/100g..

Sry men jeg måtte lige forsvare tomaten :-)
14 år22. oktober 2010 kl. 23:53
Diskussionen med mælkeprodukter har efterhånden bølget frem og tilbage i medierne. Jeg tror at grunden til at den bliver ved, er at begge udsagn faktisk er sande. En vis del af befolkningen har en eller anden grad af laktose intolerans. Det betyder at man mangler eller producerer for lidt af det enzym, som nedbryder laktose (sukkerstoffet i de fleste mælketyper). Hvis man tilhører denne gruppe, vil den positive effekt af manglende fedtoptag i tarmene blive opvejet af fordøjelsesproblemer. Jeg er faktisk ikke klar over om man kan blive testet for laktose intolerans, men hvis man kan skrue op for indtaget af mælk i en periode, uden at det giver problemer, gælder det bare om at udnytte de sunde magre mælkeprodukter!!
14 år23. oktober 2010 kl. 09:41
Hej Silverchair.

Du har ret i at mælk indeholder kalcium i store mængder og at kalcium er god til knogleopbyggelse/vedligeholdelse samt negle og hår. Så jeg er helt enig med dig i at et glas mælk er ok. Bemærk jeg skriver indtag færrest mulig mælkeprodukter. Men mælk indeholder også laktose der er et kulhydrat, der giver en sød tand. Derfor vil jeg skrue ned for mælkeindtagelsen. Og så er der som Fluffy skriver nogen der ikke kan tåle laktose.

Du har helt ret i det med tomaten. Det var en fejl fra min side. Men min pointe er at det er vigtigt at spise grøntsager. Grøntsager som eks. gulerod og hvidkål er sunde og meget billige og så mætter de godt.

Sidst jeg var på kur, vejede jeg ca. 25 kilo for meget. Jeg meldte mig ind hos Vægtkonsulenterne. Her lærte jeg/vi en masse om kost. Og sørme om det ikke virkede. Kiloene raslede bare af. Og deres metode består af de 5 basale fødevaregrupper som du beskriver. Der er flere gode grunde til at spise ud fra det. En af dem er at det er en meget sund måde at leve på. Den anden er at det kan være ekstremt billigt. I vores husholdning oplevede vi at ha rigtig mange penge tilovers på madbudgettet når måneden var gået. De sparede penge kunne jo så bruges til at gøre noget andet sundt som eks at ta på en lækker solferie. Og det at man belønner sig selv når man er i gang med et vægtab, tror jeg er meget vigtig, for at bevare motivationen.

Venlig hilsen knud
14 år23. oktober 2010 kl. 11:58

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });