Vaegttabsartikel i Politiken

Du læser en tråd i debat > vægttab

Vaegttabsartikel i Politiken
Jeg fandt nedenstaaende interessante artikel paa linket
(et forældet link til politiken.dk er blevet fjernet)

"Det kræver unaturlig viljestyrke at tabe sig
Forskning viser, at kroppen opfatter alle forsøg på at spise mindre som en trussel.

Kvabsede danskere, der har været på slankekur, ved det godt: Succesen er ofte kortvarig, så sniger kiloene sig tilbage på sidebenene, måske oven i købet med renter. Og så melder skammen sig på banen over endnu en gang at have tabt kampen mod kroppens larmende banale behov.

Men der er ikke så meget at skamme sig over.
Motions- og Ernæringsrådet mener nu, at vi skal ændre syn på fedme og indse, at det er en tilstand, der mere end almindeligt antaget er kronisk.

Begynd vægttabet tidligt
Er man blevet 25 eller måske 40 kilo for tyk, er det overvældende usandsynligt, at man ender på sine ungdommelige 75 kilo igen. Det vil kræve en viljestyrke, et normalt menneske sjældent ikke besidder, siger rådets formand, professor Bjørn Richelsen.

»Vægttab har jo til alle tider været en trussel mod arten og dens overlevelse, men det har overvægt ikke«, siger han.

»Det forklarer, hvorfor kroppen har så mange mekanismer, der forsøger at få vægten op igen, når man prøver at tabe sig«.

Forskning viser, at kroppen opfatter alle forsøg på at tabe sig ved at spise mindre som en trussel mod overlevelsen. Rådet vil have os til at sætte ind, allerede når vi vejer 3-5 kilo for meget."
---------------------------------------------
Saa det ER altsaa ligesaa svaert som vi alle synes, ingen grund til at tabe modet fordi man falder i fra tid til anden.

Personligt gaar jeg ind for at "holde slankefri" 2 gange om ugen (fx onsdag & loerdag) saa kroppen ikke opdager at den er paa kur. Saa er det ogsaa nemmere at holde gejsten oppe naar der kun er 3 dage til lidt ekstra laekkert. Man behoever jo ikke overdrive, bare spise lidt mere saa man ikke har energi-underskud. I teorien gaar vaegt tabet saa lidt langsommere, men min opfattelse er naermest det modsatte, sikkert fordi jeg bedre kan holde mine slankedage.
Mvh Lone
18 år8. maj 2006 kl. 09:22
re: Vaegttabsartikel i Politiken
Det var også i 19 nyhederne i dag på tv2.

Når vi går på slankekur tror kroppen at det er hungersnød og sætter stofskiftet ned og så siger hjernen spis.

Det er ved vi jo alt om ikke sandt?
18 år8. maj 2006 kl. 21:49
LIvsstil
Jeg har funderet en del over artiklen i Politiken omkring vedligeholdelse af vægttab. Det er jo ikke noget nyt at det er svært at fastholde et vægttab, men det virker alligevel nedslående at læse om det igen – igen.

Spørgsmålet er, om man kan få etableret en sund livsstil, der hænger sammen med ens øvrige liv. Min datter på nitten spiser slik og drikker sodavand, som hun har lyst til. Men hun er også oppe og danse hele natten og springer en masse måltider over. Hvis jeg var ung og single, behøvede jeg sikkert heller ikke træffe særlige bevidste valg omkring min kost, men jeg er heldigvis ikke ung og single. Jeg er mor med stort m, og har brug for en masse sunde måltider hver dag.

Det gode budskab i Politikens artikel må være at man ikke behøver at følge en slavisk kur for at komme ned i vægt. Det er lige så effektivt at indføre små permanente ændringer i kosten et skridt ad gangen. I de perioder hvor jeg har taget på, har jeg spist uorganiseret og uopmærksomt, nu har jeg nogle overordnede principper, som jeg overholder det meste af tiden:

Spis måltider: Jeg spiser noget mad på en tallerken og venter mindst to timer, før jeg spiser noget næste gang.
Drik rigeligt mellem måltiderne: Jeg drikker vand, te og kaffe mellem måltiderne. Jeg har gemt et glas mælk i min kostplan til at komme i kaffen.
Spis frugt/grønt til. Jeg har en rimelig fast plan for hvor store mængder jeg spiser, og fylder maven op med frugt og grønt.

Hilsen Asta Elise
18 år9. maj 2006 kl. 11:11
re: LIvsstil
Hmmm. Ja, jeg læste også nyheden på DR. Det bekræfter mig jo bare i, at hurtige slankekure ikke virker. Og det har de jo egentlig aldrig gjort, med mindre man bare skal smide 3-5 kilo for at være lækker i bikinien :-)

Alle jer, der har læst nyheden, inkl. mig selv. Vi skal da ikke lade os slå ud af det. Jo, det er svært at tabe rigtig mange kilo. Jeg mangler stadig godt 17, før jeg er tilfreds. Men jeg må sige. Mit projekt startede i januar 2005. Siden da har jeg smidt 12 kilo. Og jeg har ikke taget dem på igen. Selvfølgelig har vægten svinget og der har også været "opturet", men generelt set har jeg fastholdt mit vægttab.

Som Asta Elise så rigtig siger. Det er en livsstilsændring, der skal til. Noget, man kan leve med hver dag, hele året, hele livet igennem. Så skal det nok lykkes.

Jeg vælger at se nyheden som noget positivt. Den er bare med til at fortælle mig, at det ikke er mig, der er en svag person i de perioder, hvor det ikke går godt. Det er hulens svært. Men det skal sgu nok lykkes.

Anna
18 år11. maj 2006 kl. 08:04

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });