Ris, pasta osv

Du læser en tråd i debat > vægttab

Ris, pasta osv
Hej!
Mange siger jo, at det skal være så godt at holde op med at spise ris, pasta og kartofler. Men hvad spiser jeg i stedet for?
Jeg har virkelig brug for nogle gode tips/opskrifter! Jeg synes jeg forsøger mig med forskellige rodfrugter og andre grøntsager, men mangler mine ris og kartofler især.
Nogen der kan hjælpe mig? :)
14 år1. oktober 2010 kl. 22:18
re: Ris, pasta osv
Hej Stinø
Som jeg kan forstå det, så handler det i højere grad om at begrænse sit indtag af ris, pasta og kartofler til at det højest udgør en tredje/fjerdedel af måltiderne. Der er jo desværre pænt mange kalorier i mad med højt indhold af kulhydrat, men det er stadig vigtigt at få en del kulhydrater i løbet af en dag.
Jeg spiser altid fuldkornspasta eller brune ris, hvis jeg spiser det - det hjælper lidt på samvittigheden :)
Men det hjælper altsammen selvfølgelig kun, hvis man ikke er på en kur, hvor det handler om at holde sig helt fra de produkter :)
Mit råd er alt med måde - jeg er altså stadigvæk en sucker for en god pastasalat bare med en del flere grøntsager end tidligere :)
//Helle
14 år1. oktober 2010 kl. 22:42
Hej Stinø

Det kræver noget af en omlægning af vaner, hvis man skal holde sig fra ris, pasta og lign. Men det kan sagtens lade sig gøre!!! :-)

Selv lever jeg efter en proteinbaseret diæt (som altså er ganske selvopfundet):

Morgen: 2 æg på panden

Formiddag: 1 banan eller 2 andre frugter

Frokost: 1/3-del proteinkilde (kød, fisk, fjerkræ, ost, æg) og 2/3-dele grøntsager/salat - gerne med en lækker dressing (som ikke behøver være fedtfattig).

Eftermiddag: Som formiddag eller en håndfuld nødder

Aften: Som frokost.

Jeg tillader mig selv at spise brød, ris, kartofler eller pasta max 2 gange om ugen og max 100 gram tilbedredt vægt.

Udover det, kan det været en god ide at spise et stykke groft rugbrød inden træning.

Jeg har fulgt mange forskellige diæter og tabt næsten 50 kg. Det er dog min erfaring, at lavt indtag af stivelsesholdige kulhydrater virker bedst. Og du får stadig de gode kulhydrater i grøntsagerne... :-)

Pøj, pøj med det... :-)
14 år2. oktober 2010 kl. 12:17
Og forresten, så prøv at erstatte ris og paste med hvidkål.

Fungerer både som lasagneplader, til spaghetti og kødsovs og i wok (skåret som ris).
Når du laver lasagne skal du bare ikke bruge ligeså meget væske - den kommer ligeså "våd" ud, som den kommer ind, men du kan ikke smage forskel... :-)
14 år2. oktober 2010 kl. 12:19
Ja, det er selvfølgelig rigtigt. tror også jeg vil "tillade" mig selv at spise det en gang imellem. Men på nuværende består min kost for meget af disse ting. :)
14 år2. oktober 2010 kl. 14:56
Tak for de gode tips Marie :)
Det lyder også som nogle ændringer jeg faktisk vil kunne overholde. hehe..! Jeg synes tit det er det der er problemet - jeg kommer igang og efter 1-2 dage så gider jeg alligevel ikke.
Spiser du så kun de 2 æg til morgenmad?
Jeg tror jeg stadig vil beholde noget af mit brød i kosten, i hvertfald i starten. Tror du, at det vil have stor betydning? :)
14 år2. oktober 2010 kl. 14:59
Hej Stinø

En kostomlægning har jo kun chancer for succes, hvis man ændrer tilpas meget til, at det virker, men ikke så meget, at man går død i det... :-)

Synes det lyder som en udemærket idé at holde noget af brødet og så kan du jo altid skære mere fra med tiden, når du er parat til det... :-)

Omkring morgenmaden, så mætter de to æg faktisk utrolig godt, så ja, det gør jeg... Kommer dog lige i tanke om, at jeg også drikker et glas appelsinjuice... He he..

Fortsat held og lykke med det... :-)
14 år6. oktober 2010 kl. 11:45
Jeg har begrænset mit indtag af især pasta, men også ris rigtig meget - og det er på den mest simple måde af alle :-) Jeg spiser kun en deciliter og det er uden top selvfølgelig. Det har i hvertfald en del af skylden i, at jeg er noget lettere end før :-)
14 år6. oktober 2010 kl. 22:19
Jeg har også begrænset de hurtige kulhydrater. Men jeg spiser stadig en del rugbrød. 2-3 skiver om dagen.
Jeg spiser lidt grovpasta og lidt kartofler (ca. 50 g) men jeg spiser slet ikke ris. Det giver mig ulvehunger.....

Jeg vænner mig ret hurtigt til at spie meget mindre mad, så jeg savner ikke så meget kulhydraterne til aften.

Jeg laver altid en grønsagsret til aften. Nogen gange bare revne gulerødder med æble citron og lidt rosiner. Men råstegte grøntsager som græskar, søde kartofler, rødbeder, pastinakker, persillerødder eller noget i den stil er også godt.
Nogle gange hvis det er nogle lidt blandede grøntsager jeg har, laver jeg en grøntsagssuppe til forret.

Jeg slår tit op på internettet, for at finde nye opskrifter, eller krydderier der passer til en bestemt grøntsag, så det smager forskelligt fra gang til gang.

Hvis jeg mangler noget med lidt mere mad i., Hvis resten af familien f.eks. synes de skal have hot dog. Laver jeg en dåse kikærter på panden med grøntsager og masser af krydderi. Her kan der også blandes kylling i.
Jeg opbløder også tit kikærter eller kidneybønner til samme formål.
Desuden bruger jeg parboiled spelt eller vilde ris (mange kostfibre) til at blande i f.eks. råkost for at give det lidt mere fyld.

Det bare en vane, men man skal være ret stålsat for at komme i gang :-)
14 år7. oktober 2010 kl. 07:38
jeg har selv smidt brød,ris, pasta og kartofler ud af min kost for en tid, og jeg er blevet rigtig glad for blomkålsmos, jeg koger bare et blomkål og så en go klat smør ned i og mixer det, og det kan spises til det meste, fik fx i dag brændende kærlighed men med blomkålsmos idtedet for kartoffelmos, uhmm lækkert. har også prøvet med en kryddersmør og det er også lækkert. :D
14 år7. oktober 2010 kl. 20:30

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });