Plus på vægten trods sund mad

Du læser en tråd i debat > vægttab

Plus på vægten trods sund mad
ØV ØV ØV - hvor uretfærdigt!! Det var cirka den samtale jeg har havde igen med vægten i morges. Siden midt i sidste uge er vægten steget igen, efter et ellers vellykket vægtetab.
Hvis jeg havde været på usund eller været i byen, så kunne jeg forsvare det, men men men... Jeg har fan'me aldrig været så sund, som de sidste dage - OG VÆGTEN STIGER STADIG!?! Jeg spiser næsten ingen pasta, ris, kartoflet eller brød, og jeg indtager ingen alkohol. Alle drikkevarer er uden kcal. Den daglige kost er på ca. 1000 kcal eller under. Motivationen er ved at forsvinde, jeg vil sgu da lige så gerne spise en kæmpe bolle med smør end gulerødder, hvis jeg alligevel ender med at tage på i den sidste ende. Forståeligt ik'?

Vægten sagde i dag: 65,8 BMI: 24,2 - så jeg er jo på ingen måde nået mit minimum.

God råd er dyre - og modtages gerne... Tak :)
14 år21. september 2010 kl. 09:31
re: Plus på vægten trods sund mad
Øv, det kender jeg alt for godt, jeg sidder i samme situation, at uanset hvad jeg gør eller ikke gør så stiger vægten.
Jeg har læst at hvis kalorie- / madindtaget er for lavt så nedsætter kroppen stoftskiftet, kunne det være sådan noget du skal være opmærksom på? Samtidig skriver de jo også mange steder at stress og for lidt søvn er til skade i forhold til vægttab. Men jeg er hverken stresset eller får for lidt søvn, så for mig er det ikke årsagen.
14 år21. september 2010 kl. 09:49
Det er helt korrekt, at når kroppen vænnes til de mindre mængder mad, og dermed kalorier, så går kroppen i "forsvarsmode", så man ikke sulter ihjel, og derfor forbrænder kroppen mindre. Og det er træls! Jeg kender det selv alt for godt, og ved ikke selv hvordan problemet skal tackles, med mindre det indebærer mere motion, men jeg er selv ude af stand til at dyrke motion pga. en skadet ryg. Lad os håbe, nogle har en løsning :)
14 år21. september 2010 kl. 13:04
Uhh ja det er ikke sjovt. Forstår dig helt ud.
Ved ikke om du dyrker sport, for så kan det jo godt være at du har fået flere muskler, og de vejer mere end fedt.
Så måske har du tabt dig på din fedt kontoen. Jeg kommer i et fitness center, hvor de har en vægt hvor jeg kan se hvor meget fedt, muskelmasse, vand, fedt % ovs. jeg har. Og ofte har jeg tabt mig i fedt, når jeg står stille på vægten.
Ellers så har jeg også set et ret fedt program hvor de undersøgte 10 forskellige slanke ting, og en af dem var at vælge mager mælkeprodukter (når du spiser mælke produkter) Vi udskiller næsten dobbelt så meget fedt i vores afføring, når vi vælger mager produkter.
Eller vælg at lave en suppe, hvor du blænder den til sidst. Det viset sig at det bliver længere i mavesækken, altså at de var mætte i længere tid. ( i programmet skulle de spise en alm. ret, hvor halvdelen fik den blændet som en suppe). Og på en scanningen af deres mavesække, så man tydligt forskellen.
Nogen så gode råd i hverdagen, som du evt. kan bruge.
God kamp til dig.
Pernille
14 år21. september 2010 kl. 13:51
Hej Katrineb

Jeg kan også sige øv som dig. Efter nu at ha tabt mig i tre uger er mit vægttab gået i stå. Og der er meget lidt motiverende. For at sige det rent ud er det skidetræls. Jeg spiser også sundt og drikker heller ikke alkohol. Min vægt har faktisk øget sig med en kilo. Årsagen hertil tror jeg er at jeg har taget på i muskelmasse, da jeg også har givet den gas i fitnesscenteret med opvarmning på cykel og derefter en tur i ca 12 maskiner og så har jeg afsluttet det hele med vægttræning. Og det værste er at jeg bare har sådan en sindsyg stor lyst til at købe en pose chips og en lækker kage fra bageren. Men jeg gør det ikke. Men min krop skriger efter min yndlingskage en gåsebryst og en pose osterejer. Så det er svært i de her dage.

Jeg har før villet tabe mig og fra den gang husker jeg at de sidste 5 kilo var de absolut sværeste. Og til sidst valgte jeg ikke at spise noget i tre dage, og så tabte jeg de sidste to kilo. Men det er jo ikke en god løsning.

Det som jeg tror at der sker er at kroppen vænner sig til at indtage den sunde mad vi putter ind, og at at kroppen dermed opbygger muskler. Dette giver en vægtøgning da muskler er tykkere end fedt. Den proces kan sagtens stå på i flere uger, 3-4 uger, hvor der i starten er en vægtøgning på 1-2 kilo. Muskelopbygningen vil herefter gå i stå igen. De ekstra muskler vil herefter gå i gang med at forbrænde fedt, således der igen kommer et vægttab.

Så mit råd til dig er: Vær tålmodig her i de næste uger. Hold fast i den sunde mad du spiser. Så vil vægttabet komme.

Nu skriver du ikke om du dyrker motion. Men det går jeg ud fra du gør.

vh knud
14 år21. september 2010 kl. 16:56

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });