Lidt tanker herfra (lidt langt)

Du læser en tråd i debat > vægttab

Lidt tanker herfra (lidt langt)
Sidder og kikker lidt rundt i mine gamle indlæg (meldte mig ind her i 2005)
Kan så at da jeg vejede mest var jeg oppe på 107 kg så det er da en del jeg har tabt. ved også at jeg har været under de 90 kg engang.
Hvorfor er det så svært at ændre sin livsstil hvad er det man gør forkert? Gør man noget forkert?.
Elsker jo at motionere og spise sundt. Kan faktist ikke lide alt det slik, chips og søde sager så meget som jeg faktisk kylder min krop med.
Hvorfor kan jeg ikke bare nøjes med mørk chokolade som jo faktisk er det bedste man kan spise (fordi man ikke spiser så meget af det).
Jeg ved hvad der skal til og jeg ved hvad der er rigtigt og forkert at fylde sin krop med. Hvorfor kan jeg så ikke tage mig sammen. Jeg har jo startet så mange gange før og hver gang siger jeg til mig selv at nu er det slut.
Nu skal jeg tage mig sammen og det går også godt i en periode. Hvor er det så det går galt og hvorfor gør det så det. Det er det jeg skal til at finde ud af.
En af mine tidligere kollegaer sagde engang til mig at jeg køre i teams når jeg skal tabe mig. Så hopper jeg fra den gode fidus til den fidus. Måske det der går galt jeg ved det ikke. Nu prøver jeg ihvertfald at skrive det hele ned hver dag. Måske jeg kan finde ud af det via den vej. ved det ikke. jeg ved bare at jeg er træt af blive ved med denne her jojo vægt.
Jeg har jo alt hvad jeg kan drømme om. En dejlig mand og er i gang med drømmeuddannelsen, så det er ikke det der tynger mig.
Er jeg bare doven og skal jeg bare tage mig sammen? Ved det ikke. Håber jeg finder ud af det hen af vejen.

Knus Chiffi
14 år20. september 2010 kl. 11:40
re: Lidt tanker herfra (lidt langt)
Hej med dig!

Den der med at "tage sig sammen" hører vi jo så tit. En gang - imens jeg var meget overvægtig - sagde min mand til mig "hvorfor taber du dig så ikke.. du bliver altid så glad, når du taber dig"?

Og der gik det faktisk op for mig - at nej, sådan er det ikke. NÅR jeg har overskud, når jeg er glad - så KAN jeg tabe mig, fordi det er et projekt der kræver energi, standhaftighed og vedholdenhed. Når man er træt, deprimeret, stresset, travl.. så har man ikke overskuddet til at investere det, der skal imvesteres.

Så du må love mig, ikke at slå dig selv i hovedet med den der "tage-sig-sammen-snak".

Som alle andre overvægtige (enten nuværende, eller forhenværende) ved du bedre end de fleste, hvad du skal spise, for at tabe dig. Du har sikkert - som jeg og mange andre - læst ALLE bøgerne, artiklerne osv.osv.

Det du skal forsøge at finde, er det, der motiverer dig - det der gør alle afsavn dét værd (for det ER sgu afsavn, uanset hvad sundhedsguruerne siger) .

Er det at være tæske-lækker-smækker slank - eller er det alle de plus det kan give på sundhedskontoen - er det drømmen om at passe en bestemt tøjstørrelse eller ønsket om at løbe en marathon?

Og så skal man vente, dyrke den lille motivation man har - nurse den, så den vokser, til man en eller anden dag lige pludselig siger til sig selv.. NU skal det f... galme være... NU finder jeg mig ikke i at udsætte mig selv og min krop for det her mere.

Ork.. det lyder nemt - og det er det ikke. Det er en præstation af de helt store. Men som ekstra-præmie kan man faktisk lære at nyde rejsen. Finde spændende opskrifter - lave inspirationsmapper - eller hvad der nu virker.

Min motivation har været i top - er nede i et lavpunkt lige nu, så jeg kæmper hårdt, hårdt for at holde fast i drømmen om de 60 kg. Bare det at skrive til dig har faktisk givet mig et rygstød.

Så altså... find din motivation - og DYRK den. Vær stolt af dig selv, istedet for at slå dig selv i hovedet med alle de gamle paroler...

Knus

Lovely
14 år20. september 2010 kl. 17:12
Hej Chiffi.

Jeg kender det kun alt for godt fra mig selv. Det kan være svært at holde motivationen oppe i lang tid, så går man fra den ene fidus til den, fordi det skal gå stærkt med at tabe sig.
Jeg har tastet ind her i madital i en tre måneders tid, og har "kun" tabt omkring fire kilo. Men jeg har lært at acceptere, at det tager lang tid at tabe sig.
Jeg cykler til og fra arbejde hver dag, og har gjort det siden marts månede, nu kan jeg ikke undvære de daglige cykelturer.
Håber dit projekt lykkedes for dig.

Hilsen Annefie.
Du er ikke doven, du skal "bare" finde ud af hvorfor du spiser de ting du i virkeligheden ikke har lyst til.
Jeg spiser hvis jeg keder mig, og så er det jo bare med at finde på noget der kan aflede tankerne.
14 år20. september 2010 kl. 17:13
tusinde mange tak for svarene. vil tage dem til mig. Og ja i har jo ret. begge to. jeg skal finde roden til det. finde det der motivere mig.
knus Chiffi
14 år21. september 2010 kl. 16:38

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });