Kalorier

Du læser en tråd i debat > vægttab

Kalorier
Hej alle.
Jeg er en pige på 19, som lige har tabt en del kilo, men bare vil af med de 5 - 6 sidste.

Og så vil jeg gerne spørge hvad problemet egentlig er ved kun at spise 500 kcal om dagen?
Hvis man længe har spist sundt og derfor ved at det vil man også gøre når målet er nået?
Og hvis man holder forbrændingen oppe ved at dele maden ud over hele dagen?

Mvh
14 år20. august 2010 kl. 00:24
re: Kalorier
Hej Runaway,

Problemet er vel (jeg er ikke ekspert) at din krop går i "hungersnødmode" og holder på alle fedtdepoter ved at sætte forbrændingen ned. Du bliver træt. Din hud, dit hår og dine negle har ikke godt af det, fordi du - uanset hvordan du vender og drejer det - ikke får nok næringsstoffer.

Hvis du spiser 500 kalorier om dagen i en periode, vil du tage de tabte kg hurtigt på igen - fordi din forbrænding er nedsat. Selvom du spiser sundt bagefter.

I bund og grund er det jo dit eget valg. Jeg er gammel i slankeløbet - har været konstant på kur siden jeg var barn. De gange jeg også har taget sådan en lynkur, har det aldrig slået fejl - så har jeg taget dem på - plus lidt ekstra.

Det er ikke for at være en lyseslukker. Jeg VED hvor utålmodig du er - men jeg kan da godt blive bekymret for at du i din unge alder får grundlagt nogle spisemønstre, der er meget uheldige (ligesom mig).

Mit KEDELIGE råd er... forsøg at væbne dig med tålmodighed så du kan slippe de sidste kg. Sørg for at styrketræn, så du også får en fast krop - nu hvor du er blevet fin slank. Hvis du indimellem får trang til at give den en ekstra skalle med de 500 kcal. Så gør det kun en dag ad gangen - og vent lidt, før du gør det igen.

Som sagt - jeg er ikke ekspert, men taler udelukkende fra min (omfattende) personlige erfaring.

Held og lykke

Lovely
14 år20. august 2010 kl. 08:44
Fordi stofskiftet går i sulte-mode, så du forbrænder færre kcal og på sigt helt ødelægger stofskiftet så du aldrig igen kommer til at spise normalt. Ydermere har kroppen brug for en vis energimængde (basalstofskiftet) som er det kroppen bruger på alene at holde organer, knogler, hjerte og sådan nogle ting igang, så det er hvad du forbrænder hvis du ligger helt passiv en hel dag.
Du kan udregne dit basalstofskifte ved at gange din vægt med 24, da vi forbrænder vores vægt i kilo i timen, når vi er totalt passive fx. ligger syge.

For at bruge mig som eksempel: 57kg x 24 = 1368kcal

Hvis du spiser færre kcal, end dit basalstofskifte er på, svækker du muskler, hjerte, knogler og andre organer.

Det er også lige meget om du spiser sundt hvis du kun spiser 500kcal, fordi det er lige meget om de er über-sunde, det er umuligt at dække kroppens behov for de forskellige næringsstoffer på 500kcal.

Jeg skal ikke være belærende for jeg ligger selv tit under mit basalstofskifte, og kæmper virkelig hårdt for at turde spise nok, fordi jeg har haft anoreksi og det er så svært at komme ud af når man først har været i det. Så jeg ville råde dig til at spise lidt mere, for det er en klar glidebane kun at spise så lidt :-)

Held, lykke og knus
//Silverchair
14 år20. august 2010 kl. 08:46
Jeg har en stofskiftesygdom - for lavt stofskifte hvilket jeg får medicin for og som ansat på en medicinsk afdeling ved jeg lidt om stofskifte.
Vores læger siger, at man ikke permanent kan ødelægge sit stofskifte ved en kortevarende "sultekur" - det er rigtigt at stofskiftet kan falde i den periode, men der er intet belæg for at det ikke skulle rette sig igen.

Men det er rigtigt, at kroppen tor der er hungersnød og derfor vil holde på alt hvad den kan holde på - samtidig med, at den ikke får nye byggesten til fornyelse af alle dine celler.
Du vil miste muskelmasse i stedet for fedt og det ved alle jo er noget skidt. og du vil blive træt og uoplagt.

Vejen frem er den rigtige kost i rette mængde og motion!
14 år20. august 2010 kl. 10:54
Okay, tak for svarene. Da jeg nu længe har ligget under 1000 kcal dagligt, hvordan vil I så råde mig til at komme op på det "sunde" indtag (altså hvor jeg stadig taber mig) uden at tage på?
14 år20. august 2010 kl. 19:24
Du åbner munden, putter maden ind, tygger og synker :-) There you go :-)

Du tager ikke på af det, bare fordi du har spist mindre i en periode. Bare husk at taste ind.
Bare rolig.
14 år20. august 2010 kl. 21:34
Motion
Hej Runaway

Bruger du KUN at indtaste maden? Hva' med motion?

Sundhed ligger ikke i mad alene. Jo mere præcist du indtaster hvad du laver i løbet af en dag, jo mere præcist kan Mad i Tal beregne hvormeget du skal spise for at nå dit mål (som du sætter under punktet profil).

Prøv det - Det er dejligt at få ALLE smilierne til at smile bredt ;-)
14 år21. august 2010 kl. 11:55

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });