Målet er snart nået, hvad nu?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Målet er snart nået, hvad nu?
Jeg er meget tæt på at nå nogle magiske tal på vægten, og det er selvfølgeligt dejligt. Jeg har virkelig haft gavn af madital, som satte ultra skub i den sidste sure del af mit vægttab. Mit problem er faktisk, hvad der skal ske når jeg kommer ned på det "rigtige" tal? Jeg har ikke spist helt så meget som madital har skrevet at jeg har brug for, og det har ført til at jeg har tabt ca. 200-300 g om dagen. Der har selvfølgelig også været nogle svære hjørner, men hvis jeg har set på det store billede er det gået ret stærkt på det sidste. Min frygt er at jeg tager det hele på igen, hvis jeg lige pludselig går op og spiser 2000 kcal om dagen, som er det jeg forbrænder(uden motion). Jeg har nemlig kunne holde mig under 1000 uden at sulte mig selv overhovedet, men jeg har det til gengæld med at skeje ud i weekenderne. Mit spørgsmål er vel om jeg stille og roligt skal trappe op, sådan at jeg kommer op på mit basalstofskifte, og bliver der i et stykke tid? Jeg kan nemlig ikke undgå at tænke på, at jeg vil havde meget svært ved ikke at skulle skeje ret meget ud en gang imellem, og det kunne jo være dejligt at havde plads til det i regnskabet... og by the way, tak til alle de dejlige mennesker herinde, der kommer med opmuntringer til hinanden.. Jeg har tit fået noget ud af de positive svar, der er blevet givet ti mig og andre, selvom jeg selv er en tilbageholdende klaphat, der ikke er så god til at rose og støtte ;)
14 år22. juni 2010 kl. 00:52
re: Målet er snart nået, hvad nu?
Jeg er meget tæt på at nå nogle magiske tal på vægten, og det er selvfølgeligt dejligt. Jeg har virkelig haft gavn af madital, som satte ultra skub i den sidste sure del af mit vægttab. Mit problem er faktisk, hvad der skal ske når jeg kommer ned på det "rigtige" tal?
Jeg har ikke spist helt så meget som madital har skrevet at jeg har brug for, og det har ført til at jeg har tabt ca. 200-300 g om dagen. Der har selvfølgelig også været nogle svære hjørner, men hvis jeg har set på det store billede er det gået ret stærkt på det sidste.
Min frygt er at jeg tager det hele på igen, hvis jeg lige pludselig går op og spiser 2000 kcal om dagen, som er det jeg forbrænder(uden motion). Jeg har nemlig kunne holde mig under 1000 uden at sulte mig selv overhovedet, men jeg har det til gengæld med at skeje ud i weekenderne.
Mit spørgsmål er vel om jeg stille og roligt skal trappe op, sådan at jeg kommer op på mit basalstofskifte, og bliver der i et stykke tid?
Jeg kan nemlig ikke undgå at tænke på, at jeg vil havde meget svært ved ikke at skulle skeje ret meget ud en gang imellem, og det kunne jo være dejligt at havde plads til det i regnskabet...
og by the way, tak til alle de dejlige mennesker herinde, der kommer med opmuntringer til hinanden.. Jeg har tit fået noget ud af de positive svar, der er blevet givet ti mig og andre, selvom jeg selv er en tilbageholdende klaphat, der ikke er så god til at rose og støtte ;)
14 år22. juni 2010 kl. 00:55
Du skal da MINDST op på dit basalstofskifte.

Jeg synes du skal se hvad der sker. Brug madital, sæt det mål at du vil vedligeholde vægten, og trap de sunde ting op. Sørg for at din ugentlige energibalance stemmer. Og bliv ved med at holde øje med vægten og læg mærke til sammenhængene mellem det som sker der og det du spiser, din cyklus og dit humør.

Stræb efter så mange glade smileys som muligt, så kan det ikke gå galt!
14 år22. juni 2010 kl. 11:45
hej,
Det brev kunne jeg lige så godt have skrevet..
jeg spiser også under 1000 kcal, uden at være sulten, og taber ca 300g per dag.... og der er næsten heller ingen vej til mine "magiske tal" :),. så har overvejet det samme som dig , for jeg gider jo heller ikke tage på igen ;)...
Jeg har selv tænkt på at jeg stille og roligt ved trappe op i kcal. så kroppen stille og roligt vænner sig til det... fx en lille periode med 1200... og så en lille periode med 1300.. også videre... Jeg ved slet ikke om det er måden at gøre det på og undgå at tage på... (men så har man ihvertifald det under kontrol, og man stadig holder øje med sin vægt)... men det er ligesom den stategi jeg har lagt når jeg er færdig..... men er lidt nysgerrige om der kommer andre bud herinde, så følger lige med her også :)
KrarmZ
14 år22. juni 2010 kl. 13:08
Det skal altså lige siges at jeg efter januar tabte 6 kg, men at jeg tog 2 kg på igen i maj. Jeg har nu tabt de 2 kg igen og tabt mig yderligere 1 kg. Da jeg tog de 2 kg på igen, var det netop fordi jeg tænkte at nu kunne jeg slappe af, og jeg tillod mig derfor weekend-slik og byture.
Jeg kan nu godt se at det var den lidt uheldige kombination, der gjorde at jeg tog på igen, men jeg håber selvfølgelig, at jeg ved hjælp af madital kan undgå det igen. Men jeg kommer dog stadigvæk til at holde det lave indtag lidt endnu, da jeg skal spise ude to gange i denne uge, og jeg vil derfor gerne spare lidt op:)
14 år22. juni 2010 kl. 14:42
Jeg greb det lidt anderledes an end jer, og det ser ud til at have været en god ide.
Jeg spiste det antal kalorier, som mad-i-tal stillede som minimum, og så "optjente" jeg ekstra kalorier med motion. På den led skar jeg aldrig rigtig meget ned på kaloriemængden, og derfor skulle jeg ikke pludselig til at spise mere.
Jeg motionerer bare lidt mindre energisk nu, og så holder vægten.

Hvis jeg var jer, ville jeg gå i gang med langsomt at trappe op. Det kan så være at den sidst del af vægttabet går rigtig langsomt, men til gengæld får I vænnet kroppen til at indtage mere.
14 år23. juni 2010 kl. 13:11
Det var faktisk heller ikke helt bevidst, at jeg skar så meget ned, men det er bare sket stille og roligt, og jeg har på intet tidspunkt sultet.
Jeg har bevidst valgt ikke at regne motion med ind i regnskabet, da jeg simpelthen ikke gider at indtaste det. Normalt dyrker jeg ca. 4-5 timers motion om ugen plus 14 km på cykel hver dag, og det kan jeg slet ikke undvære.
Min taktik bliver stille og roligt at trappe op til mit basal, og jeg glæder mig da til at kunne få lidt flere frugter indenbords! Så må vi se, hvad der sker :)
14 år23. juni 2010 kl. 22:53
Først og fremmest mange gange tillykke med at du næsten har nået dit mål. Det er rigtig flot og viser, ikke blot for dig selv, men for alle andre, at det faktisk kan lykkes.

Efter man har tabt sig de kilo der har været planlagt tror jeg man skal, som du også selv er kommet frem til, trappe op stille og roligt. På trods af at det ikke er en stor forandring i kosten, så har din krop alligevel vænnet sig til en speciel kostplan over en længere periode og hvis du ændre det tilbage for hurtigt, kan din krop ikke følge med.
Så længe du gør det i et tempo og husker din krop, så er jeg overbevist om, at det ikke kan gå galt.

Motion gør så meget, og den daglige cykeltur, trapper osv. hjælper virkelig meget :) Det er især med til, at du stadig forbænder kalorier om dagen, som du ikke ville have gjort ved at tage bil eller evevator. Og så holder det jo vores kroppe dejlig sunde :)

14 år25. juni 2010 kl. 13:52

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });