Skiftende motivation

Du læser en tråd i debat > vægttab

Skiftende motivation
Hej. :)
Jeg har siden februar sidste år virkelig prøvet at tabe mig. Jeg er på nuværende tidspunkt 17 år gammel og vejer 70 kg. Det er for meget for en pige på 169 cm, og jeg vil gerne ned under 60 kg. Sidste sommer lykkedes det mig af årsager jeg ikke kender (og dog, måske løbeture), at nå ned på mellem 64 og 65 kg, men så heller ikke længere ned. Siden november har vægten sneget sig helt op på 72 kg, og er nu et sted mellem 70 og 71. Jeg er så ked af det, og udseende gør ufatteligt meget ved en teenagers selvtillid. Det ved mange af jer nok. :)
Mit problem er, at jeg ofte har svært ved at tage mig helt sammen. Nogle dage går det godt, og jeg formår at holde på på ca. 1000 kcal, men andre gange tænker jeg arh, skidt, der er også en dag i morgen, og jeg ender altid med at sidde om aftenen, som nu, og tænke, hvorfor kan jeg ikke tage mig ORDENTLIGT sammen? Jeg har netop nu læseferie, og det burde derfor være nemmere for mig at holde mig fra for meget mad, men tværtimod.
Jeg har planer om at bruge min opsparing på nupopulver, og så spise det i et par uger i sommerferien. Men jeg har bare ikke særlig mange penge, og det rækker ikke særlig langt, og jeg ved virkelig ikke, hvordan jeg skal holde mig til grøntsager, når resten af min familie sidder og spiser mine livretter, mens jeg skal holde mig til salat, suppe og rugbrød?
Jeg får det dårligt hver gang jeg er ude og prøve tøj, og jeg ved godt, at jeg virkelig bare bør tage mig ordentligt sammen for alvor, men jeg finder det meget svært, og savner et skub i en rigtige retning. Jeg har ikke meget støtte at hente fra min families side.
14 år11. juni 2010 kl. 23:25
re: Skiftende motivation
Hej lynx.

Det kan være rigtig svært at tage sig sammen. Jeg er 42 år og har været overvægtig fra teenages årene, da vejede jeg 130 kg, er 160 cm. høj. Det er ikke mange kacl. du spiser. Jeg tror du skal sætte det lidt i vejret, din krop skal have noget at arbejde med. så det ikke tror der er hungersnød og sparer på fedtdepoterne.
Du skriver du vil brug dine penge på nupo............hvad så når der ikke er flere penge til det, så har du alligvel ikke lært at spise fornuftigt. Tror mig jeg har prøvet det tusind gange, med forskellige kurer, det hjælper ikke hvis man ikke tager sig sammen bagefter, og spiser meget sundt.
Du kan da godt spise det samme som familien, jeg laver ikke to slags mad. Jeg spiser blot mindre og flere grøntsager.
Har du ikke en veninde der kan støtte dig, og måske motion sammen med dig?
De bedste slankehilsner fra mig og held og lykke med vægttabet.
14 år12. juni 2010 kl. 06:34
Jeg har et arbejde, så jeg vil løbende få flere penge. :) Jeg vil ikke leve af det, men spise 3-4 pakker om dagen, og så de 2-3 andre gange spise grøntsager.
Problemet er, at jeg ved godt, hvordan man spiser sundt. Men det er ikke særlig tit vi får grøntsager til aftensmad, og morgenmad og frokost står jeg normalt selv for, så det er aftensmad der er problemet. Plus vi får altid eftermiddagste (kage, osv.) når vi alle er hjemme, og det piner mig, når der står nybagt kage og de andre sidder og snakker om, hvor godt det smager. Jeg har flere gange fået mig selv til at tænke, at jeg ved jo godt hvordan det smager, og behøver derfor ingenting, men det kan stadig være svært. Jeg har også før "meldt mig ud" af aftensmaden, hvor jeg stod for det selv hver aften, men det bliver så besværligt og ensformigt i længden.
14 år12. juni 2010 kl. 10:19
et enkelt tip: prøv at mærk efter - prøv at føle sult - ikke helt i hegnet sult men blot en let sult. der er forskel på at være sulten og ikke føle sig mæt. Når så du føler sult så prøv om du kan spise så sulten (den der gnavende følelse) forsvinder - du skal ikke spise til du føler dig mæt, men blot til at den gnavende fornemelse er væk. spis noget fiberholdigt så du giver maven noget at arbejde med. jeg går udfra at når de fastende mennesker (bla. muslimerne) kan styre deres trang i løbet af dagen så kan jeg FANDEME også. Et andet tip som jeg selv bruger er at snuppe 10 armbøjninger når jeg har lyst til liiiige at kigge i køleskabet. Hvis du får trang i utide så snup et par gulerøder, og et glas vand. gullerøder har en dobbeltvirkning (for mig) efter 2-3 gulerødder får jeg let kvalme og har bestemt ikke lyst til at spise mere, derudover får man lidt farve itilført huden, giver en go glød i vinterhalvåret. Ovenstående virker for mig om det virker for dig ved jeg ikke men det skader jo ikke at prøve - held og lykke
14 år12. juni 2010 kl. 10:34
Måske du så kunne lave lidt grønt til aftensmaden selv og så supplere det med det din familie spiser til aften? Altså lave en salat, koge nogle grøntsager.
Kender godt det med kage....der er skide svært at modstå og jeg kan kun modstå når den bliver spist og jeg ikke er i samme rum:(. Måske en dag jeg bliver sej nok til at modstå.
Bare klø på....du skal nok klare det:).
14 år14. juni 2010 kl. 09:19
Det er svært. Men tag små portioner. Og spis selv frugt og grønsager. Dine penge er bedre brugt på broccoli og grønne bønner, men du kunne også åbne munden og spørge til det. Eller deltage i planlægningen. Når du ved hvor problemet er , er det meget nemmere at gøre noget konkret ved det end ikke. Og når de andre spiser kage kan du spise frugt. Måske hver anden dag til at begynde med. De andre dage kan du spise et lille stykke.

Og begynd at skrive det du spiser ind her på siden. Det er en kæmpe støtte for dig selv gradvist at stræbe efter at få glade smileys over hele linien.

Glæd dig over at det går tilbage og ikke frem med vægten. Glæd dig over hvert tabt kilo. Glæd dig over hver dag det lykkes dig at gøre hvad du har sat dig for. Lad være med at skælde dig selv ud om aftenen. Skriv i stedet alle de svar ned på dit spørgsmål, som du kan komme på: der er jo grunde til at du ikke kan 'tage dig sammen'. Det er SVÆRT at indøve nye vaner. Det er HÅRDT at begynde at dyrke motion hvis man ikke er vant til det. Påskøn hver eneste lille ting du har gjort godt, og glem de gange du falder i. Efterhånden vil du leve sundt det meste af tiden. Men det sker hverken med et tryllemiddel som NUPO (Hvordan skal det hjælpe dig med at få motion?) eller i løbet af en måned.
14 år14. juni 2010 kl. 10:56
Hej :)
Jeg fylder 16 her om en måned, og jeg har også lige taget mig sammen til at tabe mig 10 kg. Så jeg ved præcis, hvordan du har det. Hvis du har lyst, kan vi hjælpe hinanden lidt?
er 165 og vejer 70 kg..
14 år14. juni 2010 kl. 17:58
Jeg er 16, vejer 66 kg og er 169 cm. Øv.
Men denne tråd har motiveret mig til at blive ved. Har ellers holdt vægten ret stille. Øv :( - lige inden jeg læste denne tråd overvejede jeg en skål popcorn, så tak!!

Men.. Jeg er selv vegetar med veganer tildenser og står derfor for min egen mad, og jeg synes det er fint nok.
Men fyld halvdelen af din tallerken med grønt som du selv laver, og så halvdelen af det de andre laver. Det burde ikke være svært overhovedet :)

Det med kagen, lav en lækker skål med blandet frugt, lav selv noget frugt is. Eller et frugt spyd! - gjorde det er forleden, og var nødt til at lave flere, for min mor ville også gerne have..
Det er bare at tilberede maden lækkert for sig selv :)
14 år14. juni 2010 kl. 19:26
Forresten så kan det godt hjælpe din motivation hvis du tillader dig selv at spise lidt mere. Simpelthen tænke mere langsigtet med dit vægttab.

Når der er plads i energiregnskabet (taster du ind her på siden - hvis ikke, så gør det!) til et lille stykke chokolade hver aften, eller en pose slik når du går i biografen, eller måske en caffe latte en gang om ugen, så vil du have sværere ved at løbe sur i det. I det hele taget skal det føles som om du gør noget godt for dig selv, og ikke som om du straffer dig selv. Og som Nadja skriver: Det er bare at tilberede maden lækkert for sig selv!

Dyrk noget motion du godt kan lide, og lad være med at lave militæreksercits hvis du ikke har trænet dig op til det og har lyst til det. Det er faktisk muligt at konditionstræne ved hjælp af gang! (Men man skal gå til!) Sørg for at få både styrke- og konditionstræning.
14 år15. juni 2010 kl. 13:18
Jeg dyrker skam også motion i forvejen. Det er lidt i perioder, hvad jeg har lyst til, men jeg løbetrænte meget sidste år, igen i perioder med enten 3x5 km om ugen eller 5x 3km om ugen. Over vinteren har jeg været meldt ind i et fitness-center, hvor jeg trænede 6 gange om ugen, men har sat det i bero, da jeg hellere vil træne udenfor når vejret nu er til det. :) Efter påskeferien faldt jeg lidt af på det med motionen, men jeg er igang igen med løbetræningen, og er af sted et ar gange om ugen. Ellers går jeg ture en gang imellem og overvejer kraftigt at gå ned og købe et klippekort til svømmehallen, det brænder jo voldsomt mange kalorier. :)
Min mor er storforbruger af at cykle, så vi har en motionscykel stående i stuen - bruges også i perioder, men generelt gider jeg ikke cykle, så vil jeg hellere ud og løbe. :) Men hun har for nyligt bestemt sig for at skaffe sig en crosstrainer, så jeg glæder mig.
Jeg er ikke altid så motiveret til at skrive alt ind hvad jeg spiser - synes det er træls at skulle veje det hele. Ikke småting - men hvis der bliver lavet noget aftensmad, som er sammenkogte retter, er det ikke lige nemt at regne ud. Jeg har brugt utroligt mange timer på kalorietælleri her i 2010, så jeg er ved at have en fornemmelse af, hvor meget der er i det jeg spiser, uden jeg behøver at taste ind og regne ud. ;)
Men jeg har lagt på mellem 69-71 kilo ret stabilt de sidste par måneder, og jeg vil ikke ligefrem påstå, jeg har spist supersundt hver dag, så det er da altid noget, at vægten ikke går opad! ;) Men det har nok også været lidt pga. eksamener, som har taget meget tid og koncentration, men jeg tager mig ordentligt sammen nu! Eller på mandag i hvert fald, med at taste ind, for jeg er ikke hjemme i morgen. :b

Luna - jo, det kan vi da godt, hvis du har lyst. :)
14 år19. juni 2010 kl. 00:29

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });