Hvad er stofskifte?
Jeg har spekuleret videre over emnet, mens jeg lå og ammede i nat.
Fo mig lyder det som nogle partikler, der bytter plads. Altså at når vi spiser noget, fornyer kroppen sig ved at gemme maden i kroppens celler og så forbrænde nogle af kroppens udtjente celler.
Så for at forstå sin fordøjelse, skal man ikke forestille sig som en bil med brændstof, men mere som en flod hvor alle partikler hele tiden fornyes.
Så hvis man spiser noget gavligt fedt, som kroppen kan bruge, vil den åbne op for sine fedtdepoter for at udskifte fedtet og dermed frigøre mere fedt til forbræding.
Hvis man spiser meget fedtfattigt, vil kroppen have svært ved at udskifte sine fedtdepoter og må derfor nedsætte sin forbrænding med træhed og sult til følge.
Det lyder faktisk temmelig logisk?
#2 af Asta Elise (slettet)
Insulin stimulerer til fedtdeponering.
Dvs. det gælder om at holde sit insulinniveau lavt. Det gør man ved at passe på sine hurtige kulhydrater, og sørge får at få fibre og fedt til alle måltider.
Det sympatiske nervesystem stimulerer til at afgive fedt
Motion stimulere det sympatiske nervesystem – hvorimod stillestående stress kan betyde at man deponerer fedt på maven. Motion i denne forbindelse kan sagtens være en halv times hyggelig travetur. Det må gerne være noget, hvor man bærer sin egen vægt, så store muskelgrupper involveres.
Det må være en fordel at holde gang i fedtforbrændingen, så bliver man bedre mæt, uden at skulle spise så meget.
Jeg spiser lidt fiskepålæg til frokost – og gerne lidt olivenolie som dressing om aftenen, men jeg kunne godt tænke mig lidt mere sundt fedt i løbet af dagen. Jeg har været ved at undersøge en pose mandler – og 8½ mandel vejer lige præcis 10g. Det ville være fint sammen med et æble til et mellemmåltid.
I dag har jeg spist
Havregrød med pære i tern, et glas mælk.
En halv skive rugbrød med jordnøddesmør.
Tre halve m sild, kalveroulade og æg, nogle gulerødder
En halv skive rugbrød m jordnøddesmør, 8 mandler og et æble
Kogt torsk med traditionelt tilbehør og kartofler.
Jeg har drukket kaffe og en masse vand.