Fedt i kosten

Du læser en tråd i debat > vægttab

Fedt i kosten
Jeg har siddet og leget med det fine kalorieregnskab her på siden og er måske kommet min sult lidt nærmere. I løbet af dagen får jeg for lidt fedt - især for lidt plantefedt. Er der nogle som kender noget til fedtstofskiftet og vægttab?

Jeg ved at nogle slankefolk mener at man skal komme en skefuld tidselolie på sin grød om morgenen når man vil tabe sig. Det betyder at man bytter nogle af kroppens lagre af mættet fedt ud med noget sundt flydende fedt, som er nemmere at forbrænde.

Her til formiddag har jeg byttet osten på min rugbrød ud med lidt jordnøddesmør. Jeg har tænkt mig at få sild på en af mine to halve til frokost, og så sørge får at jeg får lidt olie eddikke dressing på salaten til aften. (Jeg skal fejre to års fødselsdag med mødregruppen på Macdonalds)

Er der nogle som kender de fedtorienterede kure (Atkins eller vægtkonsulenterne?) Jeg kunne godt tænke mig at læse noget om emnet

Hilsen Asta Elise
18 år27. marts 2006 kl. 11:13
re: Fedt i kosten
Jeg kender ikke nok til det og jeg har faktisk også det samme poblem. Jeg er begyndt at spise nødder på min morgenmusli og så spise jeg lidt tiere avocado som jeg ellers før har holdt mig fra.

sidst jeg var på Mcdonald fandt jeg en ernæringsoversigt over deres produkter. Jeg kan se du har bestemt dig på forhånd at du skal have salat , spis du bare dressingen der følger med.
18 år27. marts 2006 kl. 12:29
re: Fedt i kosten
Hej Asta Elise,
Du kan laese 2 traade om fedt inde under 'Kost'.
Jeg er selv "anti-fedt-forskraekket" og mener det er vigtigt at faa sundt fedt for at komme af med det usunde fedt.

Jeg synes personligt at jeg kom noget af min sult til livs ved at spise mere sundt fedt - men jeg ved selvfoelgelig ikke om det bare var paa det mentale plan.

God laese-fornoejelse!
Mvh Lone
18 år27. marts 2006 kl. 13:05
re: re: Fedt i kosten
Hej Lone og Kirsten!

Mange tak for jeres svar. Jeg har slet ikke bemærket fedttråden under kost, men det er virkelig spændende. I de næste par uger vil jeg bevidst satse på mere sundt fedt i kosten.

Min basiskost i løbet af dagen (aftensmad er ikke regnet med) består af en deciliter havregryn, to glas mælk, 400g gulerod, to/tre skiver rugbrød og noget frugt. Nu vil jeg prøve at supplere med lidt mere tilbehør i form af fisk og nødder, i stedet for kun mager ost og fedtfattigt pålæg - og måske spare den ene skive rugbrød.

Jeg er spændt på om en mere fedtrig kost kan holde mig mere mæt.

Hilsen Asta Elise
18 år27. marts 2006 kl. 14:11
re: re: re: Fedt i kosten
hej Asta Elise,
Jeg har observeret en spøjs, uvedenskabelig ting, nemlig at fedtstoffer fra fisk , især laks, sild og makrel tilsyneladende ikke "sætter sig", dvs ikke påvirker vægten næste dag, selv om de er indtaget i rigelige mængder til aftensmad. Det kan jeg ikke sige om de vegetabilske og slet ikke om de animalske fra ost eller kød.
Altså: Ingen ostemadder om aftenen :o)
Jeg har også lært - bl. a. gennem at fortolke vægtsvingningerne - at man ikke skal spise langsomme kulhydrater, dvs brød efter middag. Det er som om de "binder" kalorierne og er for længe om at forbrændes.
Til gengæld er det grove rugbrød godt om morgenen, det lægger en god bund for mig.

mvh
Elsebeth
18 år27. marts 2006 kl. 16:28
re: re: re: re: Fedt i kosten
Hej Epm,
Du har til dels ret med det du beskriver mht at spise broed om aftenen, men saa alligevel ikke.

Hvis man spiser 1kg mad tager man 1kg paa uanset hvad man har spist (kulhydrat, protein eller fedt). Den reelle effekt af energi-maengden man har spist kan ikke ses saa tidligt som dagen efter - det tager lidt laengere. Derfor er det ikke sikkert man har taget paa dagen efter en foedselsdagfest - men det kan ofte ses et par dage senere.

Din oplevelse med broed skyldes at 1g kulhydrat binder 2g vand i kroppen. Derfor vejer du mere naeste morgen end hvis du spiser en tilsvarende maengde protein. Men det er altsaa kun vand og ikke fedt man har taget paa.

Saa pas paa med at fokusere alt for meget paa din vaegt - det kan goere dig depri helt uden grund;-)
Vej dig max en gang om ugen paa en fast dag, og soerg for ogsaa at holde oeje med dine centimeter-maal, se hvordan dit toej passer osv. Som det er ofte blevet naevnt herinde, afhaenger ens vaegt ogsaa af hvor i ens cyklus man befinder sig, saa egentlig kan man ikke stole paa det tal.
Mvh Lone
18 år28. marts 2006 kl. 09:37
re: re: re: re: re: Fedt i kosten
Hej Lone m fl

Jeg siger heller ikke at kalorierne - objektivt set - ikke tæller med, selvfølgelig gør de det. Der er bare også nogle andre fænomener i spil omkring kombinationer af forskellige fødeemner og den tid det tager at fordøje hhv forbrænde noget. Jeg tror, det med fiskeolierne har noget at gøre med kroppens parathed til at nedbryde netop den gruppe fedtstoffer når de kommer ned, når man ikke spiser det hver dag.
Jeg kan også "gå længe" - underforstået: uden at blive sulten :o) - på groft rugbrød.
Jeg synes, det er ok at veje sig hver dag, hvis man bare sætter den aktuelle vægt i relation til indtag og motion. Man lærer en masse om hvordan og hvor hurtigt eens krop reagerer på faktorerne, og dermed også hvad, man skal gøre og ikke gøre. Jeg kan slet ikke vente en hel uge :o)

mvh
Elsebeth
18 år28. marts 2006 kl. 11:04

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });