Lidt hjælp tak . . .

Du læser en tråd i debat > vægttab

Lidt hjælp tak . . .
Jeg har længe ønsket at tabe nogle af de ekstra kllo, og har nu sat mig for at tabe mig 8 kilo inden den 5. august - tror i det er et realistisk mål?

Jeg har været i gang siden lørdag nu, men er allerede kommet i problemer..

1. Min manglende motivation til at få løbeskoene på og komme ud og bevæge mig noget mere.. Jeg spiller fodbold 4timer i ugen.. Hvad kan jeg gøre for at få slæbt mig selv ud af døren??

2. Den søde tand, har altid haft det med at få sin vilje.. Men har ikke rørt noget sødt siden lørdag (det er lang tid for mig) Min krop har egentlig haft det okay, med at undvære alt det søde.. Men her i aftes holdte det så ikke længere,, spiste en lille håndfuld vingummi.. En halv time senere fik jeg det så utrolig dårligt, fik virkelig kvalme af det..
Har altid fået det dårligt, af at spise slik og usundt, men alligevel har det ikke, fået mig til at holde mig fra det.. - Nogle råd til hvad jeg kan gøre, for at komme min uendelige sukkertrang til livs??

Håber i kan hjælpe og give mig et spark frem af igen, er var virkelig opsat på, at det det skulle lykkedes denne gang, men er bange for, at det ikke vil ske, hvis jeg allerede mister motivationen nu?

Nana
14 år25. maj 2010 kl. 21:11
re: Lidt hjælp tak . . .
Til lykke med at du er i gang!

De der vingummier - hvor kom de fra? Var de inde i dit køkkenskab, eller gik du ned og købte dem? Eller blev du måske budt? Tag et kig på omstændighederne. Det er rigtig svært at lade være, hvis det søde byder sig til, men lettere at vælge sundt når du køber ind.

Jeg ville snakke med lægen om ubehaget.

Motivation til at løbe får jeg fra artikler, bøger og Madital. Der var for nylig en herinde, som gav det råd simpelthen at tage løbetøjet på. Det kan man godt overkomme. Og bagefter er det simpelthen for fjollet ikke at komme af sted. Det virker for mig.
14 år26. maj 2010 kl. 07:42
Jeg vil give SiriS ret - fjern alle fristelser fra dit hjem for så vidt det kan lade sig gøre. Bor du sammen med nogen så er det ikke altid muligt at rense hjemmemiliøet for fristelser, men så kan man da minimere dem.

Forklar familie/partner din ambision og fortæl dem hvordan de bedst kan hjælpe dig. Hvilke fristelser er værst for dig? Dem kan de måske kaste sig ud i, når du ikke er til stede. Jeg aftalte med min mand at han kunne spise hvad han havde lyst til - bare ikke chips som er min personlige nemesis.

Problemet med det er bare, at hvis der er noget man ikke må, så får man dobbelt lyst. Det gælder vel især folk på sidelinien som ikke selv er motiveret for noget som helst.

Så find dine ømme punkter og find ud af hvordan du undgår at friste dig selv over evne. Og fortæl så din omgangskreds hvordan de kan hjælpe dig - og aftal en kompromis med dem så de også kan leve med løsningen.De fleste vil rigtig gerne hjælpe, men ved bare ikke hvordan.

Endeligt, så kan det være en god idé at lave en lille belønningssystem. Jeg har også været helt tørlagt i forhold til slik mv, men kun i kortere perioder. Det jeg har gjort, er at belønne mig selv med god chokolade hver aften - men så kun 7-10 gram. Og det skal være den ekstra mørke, den med ekstra smag. Det skal være kvalitetschokolade. Uden fyld.

Belønningssystemet giver også motivation. Motivation kommer ikke af sig selv, man skal arbejde for den. Man skal læse om sund kost, sund motion. Man skal snakke med familie, kollegaer, venner og bekendte om sine planer, motion og mad. Men først og fremmest skal man sætte sig kortsigtede, konkrete, målbare mål. Gerne et mål man når indenfor 14 dage:

- Tab 1 kilo over 14 dage
- Følg en motionsplan de næste 2 uger
- Cykl mindst 70 km i løbet af ugen

... er bare eksempler. Målet kan også være små trinvise levestilforbedringer. Hvis du f.eks. har svært ved at få en smiley i frugt og grønt, så kan dit mål være at du skal spise mindst 500 gram frugt og grønt i genne

Find ud af hvad du gerne vil forbedre i din livvstil - helt konkret og lav en strategi derfor. Sæt et delmål som hjælper dig i den rigtige retning.
14 år26. maj 2010 kl. 09:54
Jeg kan slet ikke det med at holde mig fra sødt. Jeg spiser dagligt chokolade og slik, nogle dage mere end andre, men det virker fordi det hele handler om balance.

Noget jeg måske kan forslå dig er noget juice som sødt, men juice uden tilsat sukker. Jeg drikker light tranebær juice og det smager godt. Mit problem er hvis jeg erstatter mig søde med noget andet ender jeg alligevel op med det samme kalorier (eller mere) og så er det jo spild. Men jeg ved ikke hvad der fungerer for dig.

Motivation til motion kunne være at du aftaler at løbe med en anden. Eller laver en løbespillliste til din ipod.
14 år26. maj 2010 kl. 12:15
Du dyrker jo allerede rigtig meget motion i form af fodbold. Men hvis du gerne vil mere, så prøv at starte med at planlægge bare EN tur om ugen. Sørg for at tænke ugen igennnem og bestem dig for hvornår du vil tage den løbetur. Hvis du kan få den ene tur til at blive rutine kan du jo prøve at finde plads til endnu en tur.
14 år26. maj 2010 kl. 12:42
Man skal passe på kalorieholdige drikkevarer som f.eks. juice og smoothies. Det løber hurtigt op i energi - uden at det mætter. Og fordøjelsen vil også sætte pris på at man drikker vand og får kalorier i fast form... siger hende som lige har fået en automatisk citronpresser som sagtens kan klare appelsiner :ø)

14 år26. maj 2010 kl. 14:50
... men man optager nemmere næringsstoffer fra flydende føde. Jeg kan nu godt blive mæt af 500 g jordbær blendet til smoothie. Mmm...
14 år26. maj 2010 kl. 15:57
Uenig med Jakob.. 2 bananer og 300-400 gram bær er den bedste morgenmad i verden! For mig altså.. ;)

Men ellers kan du bruge frugt. vælg fx bær eller banan. Hvis du fx skærer bananen ud i stykker, blander med bær, hakker lidt nødder. Hæld nødderne over og du har en vidunderlig snack/dessert!
14 år26. maj 2010 kl. 16:30
smoothies der er hjemmelavet er jo ikke tilnærmelsesvist så dyre som dem man køber færdige... og det kan være en supergod dessert eller morgenmad alt efter hvor frossen du laver den (smoothie eller sorbet)

første gang jeg gik igang med en kostomlægning valgte jeg at følge vægtvogterne fordi der kan man altid bruge sine points som man vælger selv, men når man tilstrækkeligt mange gange går sulten fra bordet fordi man har spist slik eller en is eller et eller andet, andet dumt så lærer man at administrere sine points mere fornuftigt... eller motionere sig til lidt ekstra..

Det samme princip kan du bruge herinde... -Hvis du vælger at følge kalorieberegneren på dit oversigt slavisk i starten, og derved sørger for at dokumentere alt så hurtigt som muligt, bliver det ofte lettere at gennemskue om man virkeligt synes at en håndfuld vingummier er alle de kalorier værd de koster... specielt hvis man begynder at sammenligne med hvad man ellers kunne have spist for samme antal kalorier..

Men jeg er ikke hellig... jeg har selv den dårlige vane at når jeg alligevel ved jeg ikke kan komme til min computer eller internettet og dokumentere så ryger der med det samme alle de forkerte ting i hovedet, og det falder som regel sammen med at vi er i godt selskab med gode venner og div. alkohol... og så sprænges mit kaloriebudget med det samme... ynkeligt men sandt..
14 år30. maj 2010 kl. 21:54
Tak for hjælpen allesammen :D

Jeg er oppe på hesten igen og kæmper videre..

Jeg er begyndt at gå 1/2 time hver morgen inden morgenmaden, så har jeg jo i hvert fald fået lidt motion og så gør det ikke så meget, hvis motivationen til en løbetur ikke er der om eftermiddagen..

Der var billige frostbær ved den lokale købmand i sidste uge, så fik købt ind af dem i store mængder, - så er der altid til en smootie hvis lækkersulten melder sig ;)

14 år31. maj 2010 kl. 09:20

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });