lidt gode råd

Du læser en tråd i debat > vægttab

lidt gode råd
Jeg sad lige og fik lidt tanker omkring vægttab og sund levevis, og jeg håber at der er andre der kan bruge mine erfaringer. Nogle af rådene har jeg selv erfaret, og andre har jeg "stjålet" fra diverse slankebøger og hjemmesider:)
bikinien.

1) Skær ned på frugten...
Det lyder mærkeligt, men frugt indeholder altså mange kalorier sukkeret i dem gør dig faktisk mere sulten. Jeg prøver selv at holde mig til et eller to stykker frugt om dagen, og så spiser jeg ellers grove grøntsager resten af tiden.

2) Tjek din kur...
Da jeg skulle starte mit vægttab lånte jeg en masse slankebøger på biblioteket, men jeg kunne simpelthen ikke holde nogen af de kostplaner, som de beskrev. mange af bøgerne var skrevet til mennesker, der intet motion lavede, og da jeg træner 5 gange om ugen og cykler 14 km om dagen skal jeg altså bruge noget brændstof, der kan holde mig mæt. Bøgerne var dog gode til at få inspiration, og jeg har brugt dele af de forskellige bøger i min egen kur. En af bøgerne var også ret besat af kunstige sødemidler, hvilket sikkert er en god idé hvis man er glubende sukker-man i hverdagen, men alle disse pakker med pastiller osv. gjorde at man næsten intet frugt måtte spise.

3) De små hukommelsestab..
Fornægt, fornægt og fornægt! Når det går galt, så lad være me at køre dig selv helt ned over det. Det kan ske for enhver, at der pludselig falder en pose vingummier ned i indkøbsposen. Men den behøver jo ikke være enden på dit vægttab. Jeg har selv været dårlig til at "synde" en gang imellem, uden at det blev starten på min kurs endeligt. Men hvis jeg i stedet fornægter at havde spist den meget store flødeis, er det lidt nemmere at se på den nye som en fortsættelse af min kur.

4) Få styr på dine portioner..
Dette er helt klart en af mine største laster i hverdagen. jeg spiser næsten altid sundt, men mængden er simpelthen alt for stor, hvis jeg ikke tager mig sammen og kigger mine portioner igennem. Jeg fik et chok da jeg opdagede at jeg spiste dobbelt så mange havregryn om morgenen, end hvad der stod i alle mine fine madplaner. Nu har jeg et deciliter mål, som jeg bruger om morgenen, og det gør at jeg faktisk kun har brug for 1,5 dl havregryn om morgenen.

5) Man kan altså ikke kompenserer ved at spise noget sundt...
Er jeg den eneste der har sagt og hørt sætningen: "Altså jeg spiste et stykke kage, men så spiste jeg også en gulerod og et æble bagefter og det er jo meget sundt"
Hvis man har spist noget usundt, kan man altså ikke få det til at forsvinde ved at spise noget sundt bagefter. Det er ulogisk, men sådan har det altså fungeret i min hjerne på nogle tidspunkter.

8) Skriv dine egne gode råd ned, og få andre til at kommentere dem..
Jep, det her er faktisk meget motiverende for mig. det får mig nemlig til at tænke på alle de små ting jeg kan ændre på i hverdagen, ved bare at følge mine egne råd:) Mens jeg har siddet og skrevet er jeg kommet i tanke om en masse andre gode idéer og råd, som jeg skal huske på og bruge.

Jeg håber at der er nogle, der kan bruge mine råd, og som også selv har nogle gode fif, som de vil dele med os andre.
Men ellers håber jeg bare at alle nyder pinsen:)
14 år24. maj 2010 kl. 14:54
re: lidt gode råd
Super inspiration! Tak!
14 år24. maj 2010 kl. 18:08
Tak for fifs :)
14 år24. maj 2010 kl. 18:44
Jeg kan jo lige fortsætte din liste :-) Her er det råd jeg altid selv starter med hvis jeg har været afsporet i en periode.

9) Drik masser af vand
Nu har jeg set flere skrive at man nogle gange kan føle sult fordi men i virkeligheden er tørstig. Uanset hvad er det en god ide at drikke vand. Man får noget i munden, som IKKE tæller i regnskabet i sig selv. Men det mætter og samtidig har det en udrensende effekt.
14 år26. maj 2010 kl. 11:31
Alle tiders, Ansa!

Applying for stickie! :)

Her et par af mine:

Haeld maden paa tallerkenen i koekkenet, og tag den med ind i et andet lokale, hvor du spiser (Hvis du normalt spiser i koekkenet boer du overveje at aendre denne vane og goere et andet sted i hjemmet til der, hvor man spiser).

Paa denne maade er du noedt til at rejse dig for at hente ny portion, hvilket giver dig tid til at skifte mening.
Naar du kan se skaalen el. gryden med mad, bliver du lettere fristet.

.......

Lad dig ikke overbevise af den gamle myte om, at man boer spise op fordi det er respektloest overfor sultende at levne. Det er det ikke!
Det er respektloest, baade overfor sultende og overfor naturen, verden og dens recourser i det hele taget, at spise videre efter at man er maet, blot fordi man ikke vil levne.

Hver en bid du levner bliver "givet tilbage til naturen", hvor den kan indgaa i den oekologiske cyklus.
Det er i virkeligheden mere respektfuldt at altid levne noget el. en smule. Saa goer dette til en vane (men uden at kompensere ved at haelde mere op til at begynde med, selvfoelgelig, ^^).

.......

Spis af smaa tallerkener, det faar portionen til at se stoerre ud.

.......

Og lige en af de svaere... Hvis du kan tilegne dig dette, er der intet der kan forhindre dig i at blive slank og sund:

Forstaa at du ikke kan undgaa sult, og beslut dig for at udholde dette uanset hvor forfaerdeligt det er! ... For det drejer sig kun om en uge, allerhoejst. Efter en lille uges tid bliver din mave vaennet til mindre maengder foede, og din krop vaenner sig i det hele taget til andre, mere naerende og fiber-rige foedevarer, ligesom din smag begynder at forandres saaledes at mad, du foerhen fandt kedelig el. smagloes nu begynder at smage godt.
Du vil ogsaa opdage (hvis el. naar du falder i), at de fedende spiser - dem, som naesten indeholder 100% sukker el./og fedt - slet ikke smager saadan som du husker dem. De vil, efter noget tid med sund og naerende kost i de rigtige maengder, ikke angang smage godt!!

Hvis/naar du falder i - som Ansa ogsaa omtaler - saa husk, at det ikke er Dig som person, der er noget galt med. Det er ikke dig, der er svag el. ikke har selv-disciplin! Der er en helt anden aarsag til at vi har saa svaert ved at overholde nye spisevaner under en slankekur:

Du kender det med, at maven bliver maet foer oejnene, ikke sandt? - Det samme gaelder med alt andet der har med din krop at goere.

Naar du har besluttet og er opsat paa at holde fast ved de nye spisevaner, og du ved, det er det rigtige at goere, vil din krop ogsaa foelge med og vaenne sig til de nye forhold. Men det tager laengere tid for kroppen end det tager for dig (din psyke), og derfor vil din krop laenge insistere paa at "Nu skal vi altsaa spise noget soedt", el. "Vi er da slet ikke maette endnu!", osv.

Kroppen er et vanedyr uden lige, og det er der ikke noget vi kan goere noget ved ... andet end at fortsaette hvor vi slap, naar vi af og til giver efter og spiser som foer vi begyndte paa vores kur.

Det afgoerende er at forstaa, at det ikke er vores skyld, naar dette sker! ... Det er en naturlig maade for kroppen at reagere paa, og det har ikke ret meget at goere med om vi er staerke el. svage som personer.
Kroppens tendens til at kaempe for at opretholde vaner, uanset om de er gode el. daarlige, er en biologisk funktion, og det eneste vi kan goere er at indstille os paa, at vi nu engang er noedt til at betale for at faa vores gode udseende og helbred tilbage, ved at tage en uges sult-foelelse med til at starte med, og ioevrigt fortsaette og ikke give op naar vi falder i.

Hvis vi kan forstaa, at det ikke er os, der er noget galt med naar vi falder i, kan vi ogsaa fortsaette kampen, og vi vil vaere meget, meget taettere paa vores maal!

Okay, det er vist mere end rigeligt for denne gang.

Tak igen, til Ansa, for de gode tip, og for at have startet denne debat! - Jeg haaber, at ogsaa nogle af mine tips kan vaere til nytte.

... ^L^,
14 år26. maj 2010 kl. 14:31

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });