Spiser for lidt

Du læser en tråd i debat > vægttab

Spiser for lidt
Hejsa

Jeg er ny herinde på siden - men synes da at det er et fantastisk site.

jeg har altid været i tvivl om hvor meget jeg skulle spise og hvordan jeg skulle sammensætte det. Om det var sundt nok .. og hvad ER sundt osv osv.

Gennem mange år har jeg haft dårlig samvittighed når jeg spiste. For åhh nej nu tager jeg på igen.
Men det sidste års tid har jeg spist og drukket det jeg har lyst til. Og derfor overrasker det mig at indtaste mine data og så finde ud af at jeg faktisk har svært ved at nå op på minimum antal kal.pr dag...

Er der nogen af jer der har oplevet noget af det samme?? ..

OG ved i hvad grunden er til at man skal spise min, x antal kal??.. Er det for at holde forbrændingen igang eller?? ..

Må indrømme at jeg synes det er LIDT interessant det jeg kan lære herinde...

Glæder mig til at høre fra jer ...

Villumsen
14 år19. maj 2010 kl. 21:42
re: Spiser for lidt
Velkommen hertil - det er et godt og lærerigt site det her :)

14 år19. maj 2010 kl. 21:55
Hej Villumsen, velkommen. Da jeg læste dit indlæg var det første jeg tænkte om du nu har sat din profil rigtigt op. Det er ærgerligt at lære sig noget som ikke passer med virkeligheden. Og bortset fra det, så er det du beskriver jo ikke en umulighed. :-) Verden er forunderlig.
14 år19. maj 2010 kl. 22:22
Er du egentlig fortsat overvægtigt, når du alligevel har spist under det min. kalorieindtag ?
14 år20. maj 2010 kl. 06:22
Nå ja og hvor mange kcal. får du i gennemsnit og hvor mange siger programmet du skal have ?
14 år20. maj 2010 kl. 06:22
Hej igen alle sammen.

Jeg tror nok at min profil er sat rigtig nok op :-) ..
Og jeg har de sidste dage spist lige under 6000 et eller andet og der står inde på sitet at jeg skal spise mindst ... jeg mener det var 6900 et eller andet.. Så blev totalt overrasket over at jeg må spise så meget :-) ..
Jeg tror måske jeg bare vil prøve at følge det. For jeg har læst tidligere at hvis man bliver småt-spisene så sætter man også forbrændingen ned. Og dermed bliver det endnu sværere at tabe sig... Så måske det er det, der er sket for mig??? Lyder det logisk?? (er lidt forvirret) ...
14 år20. maj 2010 kl. 08:14
Jeg har ihvertfald erfaring med, at det giver vægttabet et spark når jeg indimellem tager en dag, hvor jeg spiser mellem 1800 - 2000 kcal. istedet for det gennemsnitlige indtag jeg har på 1200 - 1500 kcal.

Jeg har nu tabt mig 10,5 kilo på 9 uger.
14 år20. maj 2010 kl. 08:23
hold da op... jamen så er der jo noget om det... så må jeg bare til at tygge noget mere... for selvfølgelig skal kroppen jo også have det den har brug for. Det er bare den helt omvendte verden for mig at jeg skal SPISE MEGET ...
Faktisk lidt grænseoverskridende også...
Det er da godt nok flot at du har tabt 10 kg på 9 uger... Jeg begynder straks at regne på hvornår jeg så kan være af med mine 10 for meget kg.. hi hi...(har bestemt ikke lyst at vise mig i bikini eller sommertøj)
14 år20. maj 2010 kl. 09:09
Hej Villumsen.

Grunden til de siger man skal spise et min. antal kcal pr. dag, er fordi vi har alle et BMR (basic metabolic rate / basalstofskifte) beregnet på vores køn, alder, højde, vægt, og aktivitetsniveau.
BMR er derfor det samme som minimum antal kcal pr. dag, og hvad jeg ved af er det hvad kroppen har brug for, for at holde hjerne, hjerte osv. i gang 100 % optimalt. Dvs. at hvis du får for lidt kcal/energi pr. dag, vil det gå ud over koncentration og sådan noget som en start. Er man alt for meget i underskud af kcal/energi er der jo risiko for de samme ubehageligheder som anorektikere.. Altså mener følgesygdomme som nedbryder kroppen og alle dens funktioner langsomt.
Håber det var uddybende nok :D
Håber der er mange der læser det, og tager det til sig, for det er sgu vigtigt at få nok nok at spise.
Hvis musklerne ikke får energi nok, kan de heller ikke yde optimalt, og vil derfor sænke stofskiftet/forbrændingen.
Håber Ellers du bliver glad for siden her, og held og lykke med fortsat vægttab :)
14 år20. maj 2010 kl. 11:14
Undskyld, men det lyder altså en smule urealistisk.
Der er altså forskel på om man spiser 6000 KALORIER, eller 6000 KILOJOULE.. Kj-betegnelsen er nemlig MEGET mere. Og herinde kan man vælge, at få sit indtag vist i enten kcal eller kj. Så pas på, at du ikke bliver snydt til at tro, at du kan spise mere.. Det hele kommer selvfølgelig an på dit køn, højde, alder, vægt samt energiniveau. Og hvis du oplever, at vægten går nedad, når du til dagligt indtager 6000 kcal, ja, så er det sikkert det antal du skal have, for at tabe dig.
Generelt siger man, at hvis man vil tabe et halvt kg om ugen, skal man skære ca. 500 KCAL fra sit daglige indtag. Mænds energibehov ligger nogenlunde på 3000 kcal, og kvinders ligger på en 2000 kcal.
Så det hedder altså fx. 2000 minus 500= 1500 KCAL til dagligt, hvis man vil forvente et vægttab på et halvt kg om ugen..
6000 KCAL dagligt, er EMMERVÆK MEGET! Især hvis man vil tabe sig.. Så skal man i DEN grad være meget, meget fysisk aktiv, have en kæmpe forbrænding og være utroligt heldigt skruet sammen, hvad angår gener.. ;o)
Så jeg går ud fra at du mener 6000 KILOJOULE.. Prøv at skifte til Kcal, så ser tallene straks anderledes ud.

Pøj-Pøj med det
14 år20. maj 2010 kl. 12:32

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });