Jeg har brug for…

Du læser en tråd i debat > vægttab

Jeg har brug for…
…hjælp! Eller et hårdt, men kærligt spark bagi!

Jeg er en pige på 20 år, der er 160cm høj og vejer ca. 62kg. Jeg går og drømmer om at tabe mig 8kg indtil omkring 1. Juli.. Så vil jeg veje 54kg – og dette tal er af en eller anden grund, sådan lidt magisk for mig..

Jeg har forsøgt at tabe mig mange gange før, men fælles for alle gangene er, at der måske er røget 1-2kg, som jeg så ligeså hurtigt har taget på igen.. Jeg kan simpelthen ikke holde motivationen oppe.. (Dette er nok mit største problem) ..

Min plan er at indtage 1200-1400kcal pr. dag – og så er jeg jo også nødt til at motionere lidt, hvis det skal lykkedes, dette vi primært være gåture, men må nok også hellere få gang i løbeskoene…

I dag er ikke gået så godt – det var faktisk derfor jeg besluttede mig for at oprette et indlæg..
Jeg startede dagen med at spise småkager – fik indtaget lidt over 1000kcal i småkager (virkeligt pinligt!!!), herefter fik jeg så den tåbelige ide, at jeg lige skulle finde og prøve mit sommertøj… ARG… Det hele sad stramt og forkert.. På grund af den dårlige samvittighed, har jeg været ude og gå i 2½time, sådan for at få klaret tankerne, men bestemt også for at forbrænde lidt kcal..

uhh.. Håber på lidt kommentarer eller indput fra nogle af jer andre..
mvh Mille
14 år9. maj 2010 kl. 17:08
re: Jeg har brug for…
Hov.. Jeg har forresten lavet den aftale med mig selv, at når jeg vejer 58 vil jeg bestille tid ved frisøren, og når jeg når målet må jeg købe den kjole jeg ønsker mig.. DIsse ting er et forsøg på at holde motivationen - er bare ikke helt sikker på at det er nok.. :(
14 år9. maj 2010 kl. 17:10
Kære Mille :)
Det lyder ikke særlig urealistisk det mål du har sat dig.
Så jeg er helt overbevist om at de kan lade sig gøre!

Din plan med kalorierne lyder også som en god idé til at starte med, men synes du senere hen i dit forløb skulle sætte det lidt op. Måske til 1400-1600 pr. dag.
På den måde er der støre chance for at du forsætter..

Motion er rigtig godt, og jeg vil også kalde det vigtigt i et vægttabsforløb. Ikke nok med at du kommer til at se bedre ud, du kommer også til at kunne spise mere.

Så jeg vil helt klart anbefale dig at tage løbeskoene frem, eller måske melde dig ind i dit lokale fitness center. Der findes en hel masse hold, og jeg er sikker på at du ville kunne finde et der passer til dig.

Skidt med at det ikke er gået særlig godt idag!
I morgen bliver 100 gange bedre, vær positiv - det virker!

Skide godt du kom ud og gå, og så endda 2½ time!

Det med at holde motivationen oppe kan være en rigtig svær ting, hos mig er den kommet af sig selv.
For hver gang der er røget et kilo så får jeg motivation til at smide et til.. Det lyder også som en rigtig god idé at belønne sig selv!

Hermed får du et kærligt spark i måsen fra mig :))

Held og lykke! DU KAN HVAD DU VIL!
14 år9. maj 2010 kl. 17:46
Tusind tak sanne38...
Dit svar har lynhurtigt hjulpet på motivationen!! Pludseligt virker mit projekt ikke som en uoverkommelig opgave - men noget jeg rent faktisk kan klare.. For jeg kan jo, hvad jeg vil :) Så tak for påmindelsen!

I dag er også indtil videre gået rigtigt godt, har spist godt og sundt - og nu skal jeg vist snart ud og gå en lang tur.. :)

Tænker lidt, at jeg vil prøve at skrive her hver dag, sådan for at holde mig selv lidt i ørerne..
14 år10. maj 2010 kl. 16:01
Denne dag er også gået godt - vågnede op til et lille vægttab :) Jeg er netop kommet hjem fra en gåtur på 1½time, så det er jo også meget godt.
Endnu er motivationen ikke til at løbe, men hvad - det kommer jo nok..

Jeg frygter lidt for de næste par dage - har en konfirmation, adskillige familiebesøg, samt en bytur med vennerne på programmet.. Så det bliver nok ret svært at holde fokus - men nøj hvor jeg glæder mig til en tur til frisøren (om 3,7kg), så jeg hænger i.!
14 år11. maj 2010 kl. 21:05
Dejligt at høre det går godt for dig!!
Skide godt at du stadig har noget motivation.
Motivationen til at løbe skal nok komme af sig selv.

Det er vidst noget med at du kan finde nogle løbeprogrammer til nybegynder på iforms hjemme siden. SÅ du kunne jo prøve at kigge lidt der :)

Ikke lad dig slå ud af en konfirmation, og en bytur..
Hvis du kan lide at danse, så dans!
Man forbrænder faktisk en hel del kalorier hvis man vælger at ryste bagen lidt, på natklubben eller hvor du nu skal hen :)

Det kan være du er heldig at der bliver serveret noget lidt sundere mad til konfirmationen.. Du kan jo unlade sovsen og desserten, hvis du er stærk nok til det :)

Bare vær stærkt - du kan jo godt!
14 år11. maj 2010 kl. 21:57
Ang motivation til at løbe, så prøv at trække i løbetøjet, når du går tur. Bare det at være i tøjet kan faktisk give motivation til at løbe.

Find en passende løbeprogram frem (f.eks. fra iform.dk) og skriv den ud. Hæng den op et sted du kan se på den dagligt. Det kan også motivere... og så har du jo den at følge, når lysten kommer over dig.

Snak med din omgangskreds om at løbe ture. Hvem ved, måske kan du ligefrem opstøve en ligesindet som også gerne vil motiveres til at løbe. Det at løbe med nogen - eller bare sammenligne noter - kan være ret godt.

Overvej at cykle rundt til dine daglige gøremål i stedet for at tage bus eller bil eller andet.

Medtag også andre motivationsformer i din bevisthed: trapper, rengøring i passende tempo, mv.

Fyld op med andre motionvationsformer: svøning, cykling, evt holdsport (konkurrencegenet kan være virkelig motiverende). fitness, sjippetov (der er sjove øvelser at finde på nettet).
14 år20. maj 2010 kl. 10:17
Hej Mille,

Håber at det går godt med din plan? Hvad er status? Et personligt råd - tænk mere på sund mad end nødvendigvis kalorier. Jeg ved fra mig selv, at hvis en kur/kostændring hele tiden handler om kalorier og hvad jeg må/ikke må, så fylder alt det jeg IKKE må pludselig alt for meget. Tænk på en kostplan som indeholder masser af dejlig mad du godt kan lide - men som samtidig er sunde/gode alternativer til noget fedende. Det kan fx være ylette/cheasy med isis crunch til morgenmad - personligt synes jeg at det smager super godt og derfor føler jeg det ikke som nogen "kur" hvis jeg spiser det til morgenmad. Spis lækre salater, masser af frisk frugt, og nu hvor det er blevet varmt og isene lokker, så køber jeg bare de nye fedtfattige is hvor der kun er ca. 100 kcal :) i en is. I går fik jeg fx en Solero Berry, og forleden blev det en isis Classic. De smager skønt, og man behøver ikke have dårlig samvittighed eller føle at kuren er helt ødelagt. Bare du bruger din sunde fornuft og ikke giver op, skal du nok nå dit mål. Pøj pøj og varm hilsen fra Britta
14 år20. maj 2010 kl. 11:11
Hej :)
iacob: Jeg cykler altid til al ting og går også meget.. Men indtil videre er det ikke rigtigt lykkedes mig at begynde at løbe.. Men vil helt klart prøve at følge dit råd med at hoppe i løbetøjet - så er der ligesom heller ikke nogen undskyldning. :)

Britta: Det går faktisk rigtigt fint med vægttabet, vejer nu 59,8kg.. Så det er bare DEJLIGT...

Men kæmper en kamp uden lige med motivationen, føler mig desværre ikke så motiveret.. Selvom jeg virkeligt gerne vl tabe mig.. Jeg prøver at forkæle mig selv lidt i hverdagen (ikke med mad som jeg gjorde før) med en god creme, neglelak, hårkur og sådan lidt...

Og så forsøger jeg ellers at holde mig selv oppe på min tur til frisøren, som efterhånden er meget tiltrængt.. Og også tanken om at være rigtigt lækker i bikini til sommer... :)
Det hjalp faktisk lidt på motivationen at skrive det her.. :)
14 år21. maj 2010 kl. 09:08
Arg øv..!
Efter en weekend ved familien er vægten kun faldet med sølle 100gram, ved godt at det er bedre end ingenting.. Havde bare håbet på noget mere..

Jeg har ikke spist dessert som alle de andre, ikke drukket noget sodavand, ikke spist sovs osv.... Så på madfronten er det gået rigtigt godt faktisk - ved dog ikke helt hvor jeg ligger kaloriemæssigt, men regner stærk med at jeg har holdt mig på et fint niveau..

Fejlen ligger højst sandsynligt også i at jeg ikke har rørt mig nok.. Vi har gået et par ture og sådan, men ikke noget der for alvor batter..

Så nu må jeg jo bare videre - skal så tilfældigvis til grillparty i aften, det bliver nok også lidt af en udfordring..
Men prøver at glæde mig over at vægten for første gang i rigtig lang tid siger 59,7 kg.. :)
14 år25. maj 2010 kl. 09:43

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });