Uge 15 - status og plan

Du læser en tråd i debat > vægttab

Uge 15 - status og plan
Der har tidligere været ugentlige vejninger i denne tråd, som jeg gerne vil tage op igen. Kik evt på ugenr.dk for at se ugens nummer.

Dette er min første uge efter at have vendt tilbage igen. Vægtmæssigt er det ikke umiddelbart en succes fordi jeg har taget ½ kilo på. Men jeg synes alligevel det er godt godt fordi:

- Jeg har opfyldt mig motionsmål: at cykle mindst én vej til og fra arbejde hver dag. En dag kunne jeg ikke cykle, men så cyklede jeg 2 veje dagen før. Jeg regner med at min vægtstigning umiddelbart skyldes denne motion,

- Et generelt kalorieunderskud over ugens første 5 dage. Ikke helt så meget som mit mål krævede, men jeg har vendt et overskud til et underskud, så jeg er faktisk tilfreds med resultatet.

- Jeg er faldet i et par gange, Spiste en stor, klam chokoladekage med chokoladecreme som var uplanlagt. Men holdt igen med ugens fredagsrundstykke på arbejde og spise kun et halvt stykke med ost (uden smør). Gårdagens fredagsslik var istedet for den sædvanlige kontinuerlige køren-ind begrænset til en pakke isis spejderhagt og 11 stykker almindelig slik. I mandags spiste vi ude og jeg spiste en vegetar-pizza. Igen - ikke godt, men bedre end normal-valget. Det var generelt ikke specielt godt set i betragtning af at det skulle være slik-fri og fastfood-fri uge - men klart bedre end tidligere. Jeg har f.eks. helt holdt mig fra kakao i kaffeautomaten og har heller ikke været i chokoladeskuffen på arbejde.

- Der er et par ting mere. Nogle leveregler som "spis langsomt" og "kun én potion" som jeg heller ikke helt har overholdt. Jeg har mægtig svært ved at spise langsomt, det har jeg altid haft, så ugen har været bedre end normal også på dette tidspunkt. Kun én portion har jeg for det meste overholdt. Det hænger meget sammen med at jeg spiser hurtigt.

Planen for næste uge ligner planen for denne, dog med den forskel at jeg ikke kommer til at cykle mandag og tirsdag. Så skal der cykles de sidste 3 dage. Begge veje onsdag, torsdag er mandens cykeldag og den ene vej fredag.

Jeg skal spise lidt nok til at kunne nå mit ønskede vægttab. Det betyder et dagligt underskud på 2000 kj. Jeg nåede næsten det mål i denne uge, så det må være planen for næste uge.

Med et ønsket vægttab på 8-10 kg og et mål for at tabe ½ kilo om ugen, så skulle jeg være klar til badesæsonnen efter 16-20 uger. Det er mellem 7. august og 4. september.. nå.. måske skal jeg bare vise deller i sommer og nyde at jeg bliver tyndere igen :-D
14 år17. april 2010 kl. 08:14
re: Uge 15 - status og plan
Et godt trick til at få aftensmaden til at vare længere, er at supplere med 300 - 400 g rå grøntsager, f.eks peberfrugt i strimler, agurk i stave, cherrytomat eller alm tomat i både og så spise dette først. Når du så skal spise din varme mad, så læg bestikket fra dig hver gang du har taget en (lille) bid mad ind i munden og tag det først i hænderne igen, når du har tykket helt af munden og taget en lille tår af din skummetmælk. Vand fortynder fordøjelses enzymerne og skal helst ikke drikkes sammen med mad, så vidt det er muligt.
14 år17. april 2010 kl. 09:07
En anden ting jeg gør, for at undgå at tage to gange, er at jeg portionsanretter til hele familien. Både min mand og jeg skal have afvejet vores mad, og så kommer jeg den mængde mad på vores datters tallerken, som jeg ved hun ca. kan spise. Det er hendt et par gange at hun har levnet lidt, men ellers plejer det at passe.
Hvis jeg har lavet mere mad end hvad der passer til vores portioner, så kommer jeg det direkte i køleskabet, så er der også noget til madpakkerne.
14 år17. april 2010 kl. 09:13
Hej rdrd,

Den med at lægge bestikket, kendte jeg godt men det er svært når man er er turbofræser, som jeg er.
Den med at gumle grønt ind i mellem, bliver jeg nødt til at prøve.
Det med ikke at drikke vand til maden er mere utraditionelt. Er det ikke? Synes altid man hører at man endelig skal drikke en hel masse vand, da det fylder maven op. Har du et link på tippet med noget underbyggelse og/eller kan du selv mærke forskel?
14 år17. april 2010 kl. 12:09
Jeg fandt disse to links, men der står altså væske generelt, så det er altså ikke bedre at drikke mælk.

sundheds-klinikken.dk

clublasanta.dk

Vh Karin
14 år17. april 2010 kl. 12:23
Jeg kender godt tricket med at lægge bestik fra mig, men havde faktisk glemt det. Tak for påmindelsen.

Jeg tror ikke helt på det med at man ikke må drikke vand tll maden. Men det er en god idé at drikke lidt til maden, mellem mundfuldene.

Er der slet ikke andre som er med på at give en ugentlig status? Evt i forbindelse med den ugentlige vejning.
14 år17. april 2010 kl. 12:29
Der er nu heller ikke vundet noget vægttabsmæssigt ved at lade være med at drikke til måltiderne....som jeg forstår det er det pga. fordøjelsen.

Men jeg har altså heller aldrig hørt det før, og jeg er i gang med en uddannelse inden for ernæring, så ved ikke lige om der er hold i det.

Jeg har i hver fald ikke tænkt mig at droppe mit vand til maden :-)

Vh Karin
14 år17. april 2010 kl. 13:29
Det med vand til maden handler vist mest om at børn ikke skal drikke sig mætte i mælk eller skylle maden ned uden at få den tygget ordentligt. Tygningen betyder rigtig meget for fordøjelsen og mæthedsfølelsen, så der er noget at vinde der. Drik et ordentligt glas en halv time før måltidet, så er man lidt mæt i forejen, og kommer ikke til at skylle maden ned for tidligt.
14 år17. april 2010 kl. 16:18
Nemlig Siris. Du forstår at udtrykke min pointe!
14 år17. april 2010 kl. 16:22

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });