Hvorfor taber jeg mig ikke?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Hvorfor taber jeg mig ikke?
Jeg har skrevet min kost ned herinde i noget tid nu, og når jeg kigger igennem har jeg generelt ca 500kcal i underskud i i hvert fald 5 af ugens dage.
De 1-2 sidste dage er jeg generelt ca 800 kcal over, det er dage hvor jeg er ude at spise hos andre, og jeg er bare ELENDIG til at sige nej til dessert...
Men hvis man ligger alle kaloriern esammen på en uge, ja så er jeg i underskud. Hvorfor taber jeg mig så ikke?
Har min krop bare besluttet at den vægt jeg har er den der passer? Min fedtprocent ligger omkring de 30 alt efter hvor jeg får det målt, så jeg burde jo i teorien kunne komme lidt længere ned...Det skal siges at jeg er begyndt at træne og nu har jeg hørt et sted at kroppen først tager muskler og fedt på til der er nok muskler til at holde udfordringen, og så smider den fedtet...men fatter bare ikke hvordan det forgår når jeg burde være i underskud?
Jeg sørger for at få noget sundt fedt hver dag og får minimum 1,5 L væske...

Anyone?

Stine *frustreret*
18 år9. februar 2006 kl. 22:04
re: Hvorfor taber jeg mig ikke?
Ja jeg er spændt på hvad svar du får, for jeg har det lige som dig. Jeg har underskud de fleste dage, men de sidste 3 uger har vægten bare sat sig fast. Jeg motioner en del, så jeg er begyndt at hælde til den teori at jeg faktisk får for lidt kal. så de dage jeg træner spiser jeg lidt mere (jeg har forsøgt at holde kal. indtaget på omkring 1200-1300 kal) Når vi styrketræner skal vi også have lidt mere protein og når vi konditræner mere kulhydrater
18 år9. februar 2006 kl. 23:16
re: re: Hvorfor taber jeg mig ikke?
Jeg har selv skrevet ned de sidste par mdr. og har uheldigvilst taget lidt på - 2kg hvis jeg skal være nøjagtig - tilgengæld tabte jeg tidligere 8½ kg. så sammenlagt har jeg da vundet lidt...
Lige nu er jeg på vej hjem fra byen og alle steder tilbyder billig pizza, burger og kebab...
Jeg snupper selv en varm kop mælk, og alle andre med en sød tand skulle snuppe en chrom-tablet, da det er med til at tage lysten til det søde - mærkeligt at det ikke har været nævnt før?
18 år10. februar 2006 kl. 03:24
Hej Stine

Det koster 7000 kalorier at tabe et kilo - så hvis du mister 2500 kalorier i løbet af ugen og spiser 1800 ekstra i weekenden vil det tage ti uger at tabe et kilo.

Hvis du har brug for at se et vægttab NU, kan du droppe ALLE kager, slik og chips i et par uger. Så vil sandsynligvis tabe et kilo eller to.

Noget af det du taber, vil være væske pga sukker og salt i kosten - Men det meste vil være et reelt vægttab, og måske netop det væggtab, der kan give dig overskud til at sige nej til dessert i weekenderne fremover.

Hilsen Asta Elise
18 år10. februar 2006 kl. 17:18
Forresten_
Motion kan give et par ekstra kilo - Hvad med at måle dit talje og hoftemål. Nogle gange bliver man slankere mens vægten står stille
18 år10. februar 2006 kl. 17:21
Hej Stine.
Som Asta Elise meget rigtigt skriver, er det muligt at du ikke taber dig, fordi du rent faktisk tager på i muskelmasse - og ja 1 kg muskler og 1 kg fedt fylder ikke det samme. (mener forskellen er ca. 1 kg fedt fylder 1,1 Liter og 1 kg fedt fylder 0,95 Liter....tænk mælkekartoner okay)
VÆgte med fedtprocent kan give dig en indikation af om det går den rigtige vej, men de er altså ikke 100% nøjagtige, og - endnu væsentligere - kvinders krop har det med at variere i VÆSKE- andel, og hvis kroppen en uge har meget væske, vil fedt% være lavere og modsat.
Din krop vil fx. variere både i forhold til hvor meget salt og alkohol du har indtaget og hvor i din cyklus du er.

Et målebånd er en rigtig rigtig god ide, selvom det måske ved første tanke virker som om det ikke er noget der kan måles - men min egen erfaring har vist mig at det kan det altså. Jeg har selv ikke tabt "så meget" som jeg gerne ville, i kg, men hold da kæft - jeg er sgu da blevet mindre om både lår og talje! Jeg har trænet meget intensivt, både konditions træning og styrkeræning, og er ganske overbevist om, at jeg må ha taget muskelmasse på.

Der er mange beviser for, at hvis man i lang tid "føder" kroppen med mindre kalorier end den har behov for, vil den sænke basal-stofskiftet (hvilestofskiftet, dvs. den energi kroppen vil bruge uanset hvad, til de forskellige fysiologiske processer der foregår for at holde dig i live) Således at du ikke taber dig, selvom du er underskud. Det du kan gøre er, at forøge dit fysike aktivitets niveau - det kan kroppen nemlig ikke sænke - og desuden kan det for nogen hjælpe at give kroppen en dag eller 2 med flere kalorier - for ligesom at sætte den igang. Men husk nu, at de ekstra ikke nødvendigvis bør stamme fra kager!

Hvis du vil tabe dig, seriøst, BØR du absolut lade være med at indtage slik, kager, chips og produkter med meget tilsat sukker - disse fødevarer hører ikke hjemme i kosen hvis man vil tabe sig. Se på det som en investering - okay, 3-4 månder uden disse, og du VIL ganske afgjort se et resultat. Er det en investering du synes er det værd - ift. udbyttet?
Håber mine tanker og ord kan hjælpe lidt med at forstå at dit vægttab er gået i stå - jeg ønsker dig rigtig rigtig meget held med at få det igang igen.
18 år10. februar 2006 kl. 20:03
re: re: Hvorfor taber jeg mig ikke?
RETTELSE:
1 kg FEDT fylder 1,1 Liter
1 kg Muskler fylder 0,95 Liter
18 år10. februar 2006 kl. 20:05
Ny stil...
"Det koster 7000 kalorier at tabe et kilo - så hvis du mister 2500 kalorier i løbet af ugen og spiser 1800 ekstra i weekenden vil det tage ti uger at tabe et kilo."

Wow...den udregning har virkelig åbnet mine øjne! Jeg har lagt en ny strategi for hvad jeg gør når jeg spiser ude/i weekenden.
Hvis min mor og far er der spiser jeg det samme som min mor. Hun er mindre end mig og har langt mindre appetit, så det er en rigtig god indikation for hvo rmeget man må spise. Når jeg tænker nærmere over det har jeg faktisk ellers altid målt efter hvad min far spiste, men selfølgelig kan jeg jo ikke spise dem samme som ham *G*
Ellers har jeg lagt nogle slagplaner for hvad jeg gør når jeg er alene ude:
ikke mere end 1 portion mad, hvis jeg er mere sulten må jeg spise grønsager eller drikke en masse vand.
1 lille stk kage eller 7 stk slik er det jeg må få til dessert (igen dette er kun når jeg er ude, har ikke slik og kager hjemme).
Og så er jeg generelt begyndt at spise meeeget meeeget langsommere, simpelthen fordi at jeg har svært ved at sidde og kigge på at andre spiser, uden selv også at tage noget. Så nu spiser jeg så langsomt at min ene portin svarer til andres 2...
Og så håber jeg ellers at det går fremad!

Knus Stine
18 år12. februar 2006 kl. 15:44
re: Ny stil...
Hej Stine

Det lyder som en virkelig god slagplan. Jeg vil lige studere den et par gange og lade mig inspirere. Jeg har nemlig også en uvane med at spise for meget og for hurtigt - især nu hvor jeg tit sidder med et barn i skødet under måltidet og må kæmpe for retten til at spise i det hele taget.

Hilsen Asta Elise
18 år14. februar 2006 kl. 11:27

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });