Så starter jeg igen... igen

Du læser en tråd i debat > vægttab

Så starter jeg igen... igen
Hej alle sammen

Har lige en ting jeg håber nogen af jer kan hjælpe mig, eller give et godt råd til.

Hvert år står jeg i samme situation. Efter nytår har jeg taget en del kilo på (specielt i december måned) og beslutter mig for at tabe dem igen. Det lykkes stort set hvert år, mest fordi min lillebror og mig står i samme bås og vi støtter hinanden. Vi er begge enige om at motivation er vejen til et godt vægttab og indtil videre har det virket helt perfekt, med en lille hage. Det virker mere som en kur og ikke som en ny livsstil, så efter et par måneder begynder vi at løsne op og tager det mindre seriøst. Nok mest fordi vi har noget målet. I princippet er det nok naturligt nok at have den indstilling og derfra burde det også være nemt, da jeg jo bare skal holde vægten. Men det ender altid med jeg begynder at tage på igen... år efter år.

Håber en af jer har et godt råd eller nogle erfaringer til hvordan i gør de nye spisevaner til en livsstil og ikke falder tilbage til de gamle vaner igen.

Hvis nogen er interesseret i hvordan vi skaber motivation til vores vægttab, gør vi det gennem mål (fedtprocent, udseende, o.l.), men vigtigst af alt, et internt væddemål overfor hinanden. Det vi normalt bruger er, at vi ikke må spise usund mad (junkfood, slik, kager osv.) og primært holde os til fiber- og proteinrigt mad.

Jeg har fundet det til at være et utroligt kraftig værktøj. Ja det er nemt at snyde, men kun overfor dig selv. Og tanken om at den anden person, du har lavet væddemålet har stærkere viljestyrke end dig, er et nederlag jeg ikke vil have på min skuldre :-)

Samtidigt støtter vi hinanden, ved konstant at snakke om de mål vi har sat og dyrke motion sammen.
14 år7. januar 2010 kl. 12:16
re: Så starter jeg igen... igen
Det må være fedt at have en træningspartner der har de samme mål som en selv...

Jeg hørte forleden noget meget klogt... når man har tabt sig og nået sit mål så skal man leve sit liv 80-20...
80% af tiden skal man leve sundt og tænke på hvad man spiser og så er der plads til 20% udskejelser... for mig lyder det meget fornuftigt og tror selv jeg vil prøve at følge det når jeg en gang når mit mål....

Tror du skal se på hvordan det er du løsner op... er det kosten, motionen eller de sociale events?

Bare en lille tanke...
pøj pøj med det
14 år7. januar 2010 kl. 12:25
Hej KC
Jeg vil også sige at det må være rigtig dejligt at I er to til at bakke hinanden op og støtte hinanden.
Jeg kan dog godt forstå du er ærgerlig over at I hvert år ligeså stille ender ud i de gamle dårlige vaner og at kiloene sniger sig på.

Jeg synes dog jeg ser en mulig løsning på udfordringen, netop i dit eget indlæg.
Du fortæller hvor stor en motivationsfaktor det er for både dig og din bror at være "bedre" end den anden, at være den der vinder væddemålet - og måske endda ha lidt håneret..;0)

Så tænker jeg - når I har nået vægttabsmålet, så må I straks ha gang i et nyt vigtigt væddemål - det kunne meget vel være nogle motionsmål - det er så dejligt nemt at måle hvor langt man kan gå/løbe/svømme/cykle på en given tid, og ellers kunne væddemålet gå på noget med nye opskrifter hvor man laver sund mad til hinanden, at undlade slik, kager og is i en given måned, eller lave et nyt seriøt væddemål hvor I vejer jer en gang om måneden og skal holde vægten.

Derudover vil jeg også foreslå at du igennem dit vægttab overvejer hvad der er dit favoritmad af den usunde slags, altså den slags som du virkelig elsker at spise, den kan du så genindføre i små doser når du skal holde vægten, og så undlade at spise ligegyldigheder, som man bare spiser enten fordi "det gør de andre" eller "det står foran dig", eller "der var ikke lige andet".

Én ting til - tænk, erkend og acceptér at du, som så mange af os andre, altid og til stadighed vil være nødt til at overveje hvad du skal spise, kroppen vil konstant prøve at vende tilbage til det gamle jeg, og kun du, med dine tanker og handlinger, kan holde den på ret kurs.

Rigtig go fornøjelse, jeg håber du vinder væddemålene..;0)

mvh
Bøge
14 år7. januar 2010 kl. 19:46
Jeg synes det der mangler i jeres plan er motion og sund mad. I min personlige livsstilsomlægning fylder indøvelsen af nye opbyggende vaner faktisk det hele, og jeg ser lidt stort på om jeg tog et stykke chokolade for meget. :-) Prøv at fokusere på at vælge sund mad til - frem for alt grønsager som holder fordøjelsen sund og giver vigtige vitaminer og mineraler (energi på et andet plan end blot kalorier) - i stedet for kun at fokusere på at vælge usund mad fra. Når du har spist en spandfuld råkost er der ikke plads til kage.

Jeg holder også i meget højere grad end tidligere gang i cirkulationen, så kroppen frem for alt lever og er glad, og jeg bedre kan mærke den og dens behov for hvile, føde, væske og bevægelse. Det synes jeg giver mig et langt perspektiv på livet i min krop, og det er ikke noget der vil stoppe igen, når jeg har nået målet, fordi det handler om en livsstil som er sund uanset kropsvægt.
14 år7. januar 2010 kl. 22:15
Hvis det er væddemålene, der motiverer jer, så kunne I måske lave et væddemål, som går ud på at holde vægten og hvor det har en konsekvens at man ikke gør.

I kan fx sætte en pris på de kilo, I tager på: 50 kg for det første kilo, 100 for det næste, 200, for det næste, så 400, 600 osv - og så, afhængig af idealismen kan I enten donere pengene til et godt formål eller simpelthen vinde dem.

På den måde ville det koste noget, hvis I ikke holdt vægten når målet er nået
14 år9. januar 2010 kl. 13:06

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });