#2 af solstråle1974
Dag 4 (beck): Ros dig selv
Du læser en tråd i debat > vægttabsolstråle1974
re: Dag 4 (beck): Ros dig selv
Det var en rigtig god idé ; )
især det med at fokusere på det positive istf. det negative -
Noget ala - er glasset halv tomt eller halv fyldt.
især det med at fokusere på det positive istf. det negative -
Noget ala - er glasset halv tomt eller halv fyldt.
14 år6. januar 2010 kl. 10:18
iakob
Ja, men ideen bag rådet er at hvis man ikke er øvet i at se glasset som halvfuld, så kan man ikke se det selvom man godt kan se det er en god idé at have det perspektiv.
Men hvis man, hver gang man ser glasset, siger: "Et dejligt halvfuldt glas" så ender det med at perspektivet også følger med. Især hvis man siger det uden ironi eller sarkasme.
Rådet er at man rent faktisk skal sige noget positivt til sig selv om sig selv. Gerne højt, men i det mindste så da formulere ordenen i hovedet. På den måde kan man langsomt ændre sit syn på sig selv.
Det er nok hele bogens grundlag: man indlærer ikke en ny holdning ved at indse at det er en god holdning at have. Gamle dårlige vaner hænger jo ved, i en presset situation gør man som man plejer. Men ved at øve sig i at gøre som om man havde de nye vaner, så kan man langsomt erstatte gamle, dårlige vaner med nye, bedre vaner.
Det handler ikke om perspektiv, fordi perspektiv kan man ikke ændre fra dag til dag. Det handler om det man siger til sig selv hver dag, for derved at
Men hvis man, hver gang man ser glasset, siger: "Et dejligt halvfuldt glas" så ender det med at perspektivet også følger med. Især hvis man siger det uden ironi eller sarkasme.
Rådet er at man rent faktisk skal sige noget positivt til sig selv om sig selv. Gerne højt, men i det mindste så da formulere ordenen i hovedet. På den måde kan man langsomt ændre sit syn på sig selv.
Det er nok hele bogens grundlag: man indlærer ikke en ny holdning ved at indse at det er en god holdning at have. Gamle dårlige vaner hænger jo ved, i en presset situation gør man som man plejer. Men ved at øve sig i at gøre som om man havde de nye vaner, så kan man langsomt erstatte gamle, dårlige vaner med nye, bedre vaner.
Det handler ikke om perspektiv, fordi perspektiv kan man ikke ændre fra dag til dag. Det handler om det man siger til sig selv hver dag, for derved at
14 år6. januar 2010 kl. 17:54
KarinaHadsten (slettet)
Hej Iakob
Gode gamle Beck - er du igang med bogen igen? Jeg er lige kommet tilbage på sitet har forsøgt at komme igang et par måneder, men nu skal det være ... igen. Jeg er lige igang med at følge op i diverse forums, men vi ses jo nok lidt mere. Jeg er klar på en omgang Beck - må hellere gå hjem og finde bogen frem.
Gode gamle Beck - er du igang med bogen igen? Jeg er lige kommet tilbage på sitet har forsøgt at komme igang et par måneder, men nu skal det være ... igen. Jeg er lige igang med at følge op i diverse forums, men vi ses jo nok lidt mere. Jeg er klar på en omgang Beck - må hellere gå hjem og finde bogen frem.
14 år8. januar 2010 kl. 08:05
Jeg har haft problemer med at trøstespise. En periode hvor man prøver at tabe sig og hvor man hakker på sig selv hver gang man ikke overholder sine egne ret høje forventninger - ja det giver da kun mere lyst til at trøstespise.
Kan man komme ind i en god rytme hvor man roser sig selv hver gang man gør noget godt eller undlader at gøre noget skidt - eller gør noget næsten godt eller undlader at gøre noget helt skidt. Så bør man rose sig selv.
For eksempel: der er kagebord og man falder i og tager et stykke helt uplanlagt. Her kunne man godt verbalt sparke sig selv for at have taget et stykke. Men man kan også vælge at rose sig selv for kun at tage et stykke - og så prøve at finde ud af hvad der gjorde at man tog det stykke og prøve at lægge en plan for hvordan man gør det bedre.
Der har tidligere været en tråd her på sitet til at give sig selv ros for dagens gode gerninger.
Jeg har faktisk været god til at rose mig selv - men har glemt det i en periode. Det er dog en vane som er nemt at tage op igen - og jeg vil forsøge at udbrede den til andre områder en sund levevis (f.eks. arbejde, kørsel). Det motiverer og gør én opmærksom på hvor man gør det godt i stedet for hvor man gør det skidt.