Dag 3 (Beck): Sid ned når du spiser

Du læser en tråd i debat > vægttab

Dag 3 (Beck): Sid ned når du spiser
Jeg glemte vist at skrive de sidste par dage.. men jeg har haft halsbetændelse og der har været en hel masse.. oh well

Dagens opgave at at sidde ned når man spiser. Det er der mange gode grunde til, som man kan læse sig til i bogen. Men den vigtigste er at skabe opmærksomhed om det at spise, så kalorierne ikke bare ryger ind uden at skabe psykisk/fysisk mæthed.

Sid ned.. jeg sidder normalt ned når jeg spiser til de store måltider, men kan da godt nuppe et æble eller en banan på farten til mellemmåltiderne, men det er ikke ret tit.

Grunden til at det for mig er en rigtig god ide at sidde ned når jeg spiser er al den mad man kan få puttet i munden når det ikke er et måltid. Smagsprøver i butikken, en mundgodte her og der derhjemme, rester når der ryddes op. Alt sammen uplanlagt spisning, som bliver nemmere at undgå hvis man gør det sig til en regel at sidde ned når man spiser.

(Undersøgelser viser også at overvægtige i højere grad end normalvægtige står op og spiser).

14 år5. januar 2010 kl. 12:23
re: Dag 3 (Beck): Sid ned når du spiser
Interressant - det er en sammenhæng, jeg aldrig har tænkt på.

Jeg står tit op og spiser. Det vil jeg da lige tænke lidt over (selv om det er for sent at rette op på den stående frokost, jeg lige har indtaget...)
14 år5. januar 2010 kl. 12:26
Fordøjelsen er simpelthen ikke så god når maven udsættes for stress. Og alfa og omega i sundhed er en god fordøjelse.
14 år6. januar 2010 kl. 13:22
Jeg synes tit at det jeg indtager stående er i den usunde kategori, så det giver god mening kun at spise siddende.

En af de ting man også opnår ved at skulle spise siddende er at man når at stoppe op fordi man nu faktisk skal tænke og sættes sig inden man putter noget i munden. Alene den lille tankepause kan gøre at man når at tænke sig om en ekstra gang og kan vælge IKKE at spise det man var ved at proppe i munden.
14 år8. januar 2010 kl. 08:16

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });