#2 af claus (slettet)
Dag 1 ;Start på Dr Beck
Du læser en tråd i debat > vægttabclaus (slettet)
re: Dag 1 ;Start på Dr Beck
Det er en rigtig god idé med sådan en liste. Jeg har også lige lavet en opdateret version og fået lagt den ind som baggrundsbillede på min telefon, så er den hele tiden ved hånden og jeg ser den jævnligt.
Og så gentager jeg min måde fra sidst med at se, hvordan fremgangen er med bordtennisbolde. Jeg har to skåle stående midt i stuen, den ene er lige nu tom, den anden indeholder 24 bolde, der så hver gang, der er røget et helt kilo ryger over i succes-skålen. Så er det nemt at se, hvor langt, man er kommet.
Så nu er jeg også klar til at gå i gang ;)
Og så gentager jeg min måde fra sidst med at se, hvordan fremgangen er med bordtennisbolde. Jeg har to skåle stående midt i stuen, den ene er lige nu tom, den anden indeholder 24 bolde, der så hver gang, der er røget et helt kilo ryger over i succes-skålen. Så er det nemt at se, hvor langt, man er kommet.
Så nu er jeg også klar til at gå i gang ;)
14 år2. januar 2010 kl. 19:15
iakob
God idé med baggrundsbilledet. Det vil jeg straks implementere. Også god idé med bordtenninsboldene - jeg må finde en tilsvarende løsning. Om det lige skal være bordtennis bolde, det ved jeg ikke.
14 år2. januar 2010 kl. 21:09
KarinaHadsten (slettet)
Jeg hiver lige denne her tråd frem selvom den er et par uger gammel, men jeg kunne lige mærke på mig selv at jeg var klar til at lave sådan en liste igen. Jeg havde besøg af en veninde i går, som også har tabt sig helt vildt. Og jeg kan bare se hvor glad det har gjort hende. Ikke fordi hun ikke var glad før - hun har altid været en glad pige, men man kan alligevel bare se en større glæde i hendes ansigt. Og den større selvværd lyser bare ud af hende når man ser hende og når hun taler. Jeg kan bare genkende den der glæde og tilfredshed fra tiden, som ligger snart et år tilbage, hvor jeg vejede 10 kilo mindre end nu. Det var en fantastisk følelse. Det er nok det mest motiverende punkt jeg kan putte på min motivationsliste lige pt. Så jeg tror jeg vil lave en liste nu og så griber jeg lige ideen med baggrundsbilledet til mobilen.
14 år14. januar 2010 kl. 09:18
KarinaHadsten (slettet)
Lad mig nu dele min liste med jer...
- Jeg vil føle den glæde og tilfredshed jeg følte da jeg vejede 10 kilo mindre.
- Jeg vil kunne passe mit tøj igen uden det strammer.
- Jeg vil føle glæden ved at købe nyt tøj igen.
- Jeg vil kunne passe min selskabskjole igen.
- Jeg vil gerne se godt ud til min søns konfirmation.
- Jeg vil passe på mit helbred.
- Jeg vil føle den glæde og tilfredshed jeg følte da jeg vejede 10 kilo mindre.
- Jeg vil kunne passe mit tøj igen uden det strammer.
- Jeg vil føle glæden ved at købe nyt tøj igen.
- Jeg vil kunne passe min selskabskjole igen.
- Jeg vil gerne se godt ud til min søns konfirmation.
- Jeg vil passe på mit helbred.
14 år14. januar 2010 kl. 09:27
påvejtil60
- Jeg vil for første gang i mit liv siden barndommens ligeglade sind, kunne nyde at være på stranden ifbm. badning, solbadning osv.
- Jeg vil kunne være intim med min kæreste i fuld dagslys
- Jeg vil kunne nyde den timeglasfigur jeg har fra naturens side, i stedet for at være bumlet
- Jeg vil ikke gå i panik hvis min kæreste eller venner vil løfte mig (og i det lange løb: Jeg vil ikke have dårlig samvittighed når jeg engang forhåbentlig bliver båret over en dørkarm)
- Jeg vil kunne sige at min eneste store str., er min skostr! (lidt for sjov ;D!)
- jeg vil være stærk og i stand til at forsvare mig selv, eller i hvert fald have følelsen af det.
- Mon mine sko bliver langsommere slidt hvis jeg vejer mindre? :D
- Jeg vil få et glædeligt input ved at se mig selv i speglet, i stedet for et dybt suk.
- Jeg vil give et mere tjekket førstehåndsindtryk, tidens tøj vil klæde mig bedre.
- Jeg vil i bund og grund bare være gladere, smukkere og mere i balance! Der er intet at tabe (ha ha ;)..)
- Jeg vil kunne være intim med min kæreste i fuld dagslys
- Jeg vil kunne nyde den timeglasfigur jeg har fra naturens side, i stedet for at være bumlet
- Jeg vil ikke gå i panik hvis min kæreste eller venner vil løfte mig (og i det lange løb: Jeg vil ikke have dårlig samvittighed når jeg engang forhåbentlig bliver båret over en dørkarm)
- Jeg vil kunne sige at min eneste store str., er min skostr! (lidt for sjov ;D!)
- jeg vil være stærk og i stand til at forsvare mig selv, eller i hvert fald have følelsen af det.
- Mon mine sko bliver langsommere slidt hvis jeg vejer mindre? :D
- Jeg vil få et glædeligt input ved at se mig selv i speglet, i stedet for et dybt suk.
- Jeg vil give et mere tjekket førstehåndsindtryk, tidens tøj vil klæde mig bedre.
- Jeg vil i bund og grund bare være gladere, smukkere og mere i balance! Der er intet at tabe (ha ha ;)..)
14 år14. januar 2010 kl. 11:38
KarinaHadsten (slettet)
Skide gode punkter. ;-)
14 år14. januar 2010 kl. 12:47
Jeg har efterhånden sådan en lille januar-tradition. Det er i januar jeg læser op igen på Dr Becks bog ("The Beck Diet Solution, train your brain to think like a thin person" af Judith S. Beck, Ph.D). Bogen er ikke en diet bog i den forstand, men en supplement til en diet. Bogen giver med cognitiv træning nogle værktøjer til at modstå fristelser, dårlige genveje og de mentale fælder man sætter op for sig selv.
Jeg gennemløber normalt de fleste af træningsdagene. I år har jeg tænkt mig at følge dieten i højere grad end sidste år fordi jeg har taget på.
Det er en god ting at være eksplicit omkring de ting man laver. Hvis man går og putter med dem, så kan man også godt glemme dem. Desuden kan det være jeg kan trække et par stykker med på vognen hvilket jo også vil hjælpe mig selv.
Dag 1 går ud på at lave et advantages response card. Det vil på dansk sige at skrive de ting ned, som motiverer til at slanke sig. De grunde man har til at ville tabe sig. Jeg har sådan et kort fra tidliere år - den oprindelige og den reviderede fra sidste år. I år laver jeg en ny (der ligner de gamle ret meget):
- Jeg vil kunne gå i smartere tøj
- Jeg vil se bedre ud
- Jeg vil være gladere når jeg skal til fest
- Jeg vil have større selvglæde og selvtillid
- Jeg vil være gladere på shoppingture
- Jeg vil kunne gøre dagligdags ting uden ubehag og besvær
- Jeg vil kunne holde ud at lege med børnene
- Jeg vil passe bedre på min ryg
Listen er skrevet ud fra hvilke fordele jeg opnår ved ikke at lade stå til og fortsætte med at tage på.
Jeg skal læse (og værdi-sætte) de punkter igennem dagligt før frokost på hverdage og om morgenen i weekenden. Jeg skal have sat mit reminder-system op på arbejde (en reminder i email systemet) samt SMS fra min egen telefon.
Denne øvelse skal give én modstandskraft - så de gode grunde ligger øverst i den mentale skuffelse når der serveret kage på arbejde. Så har jeg lige læst respons kortet og kan nemt hive følelse af at jeg virkelig ønsker et vægttab op selvom kagen dufter dejligt.