Julen

Du læser en tråd i debat > vægttab

Julen
Åh den største udfordring på året er julen - alle de lækkerier uhm jeg elsker dem. Jeg ved dog jeg skal passe enormt meget på. Jeg må taste herinde hver dag for at holde mig selv i ørerne ellers tager jeg alt det tabte på igen.

Hvad gør i andre her i juletiden for bare at bibeholde vægten.

Har lavet et mål herinde - for nogen lyder det ikke af noget men for mig er det et stort stort mål fordi jeg har SÅ svært ved at tabe mig selvom indtasningerne herinde siger jeg burde tabe mig. Mit mål er at veje 72 kg den 1.4.10 og idag står den på 76,2. Jeg startede 1.11.09 med 77,7 kg.

Men hvor er det svært når ens stofskifte ikke er i top. Jeg træner endda 2 gange hver uge i motionscenter. i 2010 vil jeg forsøge 3 gange pr uge. Jeg har et dårligt helbred så ikke alt kan jeg klare MEN jeg vil være slank til sommer - jeg vil ikke have manden tager billeder næste år af mig hvor det vælter ud over bikinien.

Så alle råd modtages og alt spark bagi modtages også :-)

Glædelig jul til alle
14 år20. december 2009 kl. 14:15
re: Julen
Tjah jeg er lidt fanatisk så jeg gør som jeg plejer resten af året og ændrer overhovedet ikke mine spisevaner i julen. Jeg ignorerer at det er jul madmæssigt. Jeg spiser lidt flere clementiner men det er også det xD

Men til folk der ikke er totalt tossede som mig, så vil jeg nok anbefale at tælle kcal og glemme sundheden en anelse. Tænke at det er ok at udelade noget almindelig mad i kalorieregnskabet så der er plads til lidt nams i stedet. Og så ellers huske på at hygge ikke behøver at bestå i mad. Når familien juleslikker, så kan hyggen godt findes i en lækker kop te med sødemiddel :-)

Jeg er ikke fan af julefrokoster og hvis der kommer nogle, så går jeg med for selskabets skyld, tager min egen light sodavand med da jeg heller aldrig rører alkohol. Er der brug for ekstra stemning, så frem med vandpiberne. Og så spiser jeg lidt af det sunde hvis der er det, ellers siger jeg lige ud at jeg venter med at spise til jeg kommer hjem og så rører jeg det bare ikke. Jeg rører ikke flæskesværd, sild, sovs, sylte, flæsk, fed steg, brune kartofler, risalamande, risengrød eller noget andet fedende der plejer at være til julefrokoster.

Jeg spiser naturligvis flæskesteg og kartofler, men kun det skære kød og rene kartofler og godt med grønt til.

Juleslikken består i lidt mørk chokolade osv, men bestemt ikke mere end resten af året. Træningen holder jeg også på samme niveau som resten af året. 1,5 times fitness og styrketræning hveranden dag.

Jeg synes at julen er en tid hvor det er nemt at undvære slik osv fordi der i forvejen er så meget hygge. Og man har travlt med gaver, handlen, ekstra vagter på arbejde, familien osv, så man kan nå en masse andet end at spise. Der kan jo også bruges tid på at klippe julepynt og pynte osv, så man har hænderne beskæftiget i stedet for at gå og snacke fordi man keder sig...
14 år20. december 2009 kl. 17:20
Jeg har aldrig i hele mit liv undværet noget mad i julen....og det har jeg heller ikke tænkt mig i år - det er nemlig aldrig i julen at min vægt går amok....det er resten af året :-D

Jeg vil da tænke over det i år, når nu jeg er i gang med at tabe mig, men jeg vil altså ikke undvære ris a la manden, andesovsen, guffet eller karrysalaten på min sild!! BASTA!! For det hører altså julen til.

I år skal jeg arbejde juleaften, og der får vi serveret andesteg med tilbehør, ris a la manden når jeg desværre nok ikke, for tror de er færdige med den når jeg kommer hjem. Men når juleguffet kommer på bordet, må jeg gerne smage. Har en aftale med mig selv om at jeg smager én af hver slags og kun én!!

Til julefrokosten juledag hos min mor, har jeg en aftale med mig selv om kun at tage en smule af hver ret, men der er altså ikke noget jeg vil springe helt over trods mange kalorier. Heldigvis fik vi for et par år siden indført en gåtur midt eftermiddag, så den gør da at det ikke bliver så slemt....og heldigvis ryger der så meget mad indenbords sådan en dag, at der slet ikke er plads til aftensmad. Så der sparer jeg jo også :-)

Resten af julen skal vi ikke noget, så der er det på banen igen med sund mad og masser af motion :-)

Men ellers kan jeg anbefale dig at du hjemmefra drikker masser af vand og spiser frugt/grønt indtil du skal af sted....så er maven fyldt på den gode måde, og du har stadig mange kalorier at bruge af. Og du er højst sansynlig ikke så sulten som du plejer, så der ryger nok ikke så meget på tallerknen.

Held og lykke med det :-)
14 år20. december 2009 kl. 18:03
hej sommer 75
jeg har lige læst dit indslag. og jeg ville fortælle dig hva jeg gør i julen jeg holder mig til grøndsager og sund mad i december mdr. og så holder jeg juleaften samme med familien med det dejlige julemad. og slik og kager. så spiser jeg sund imellem jul og nytår men jeg givet mig selv lov til at gå til en julefrokost og nytårs aften spiser jeg også god mad. hvis der skulle komme et ekstra kg på er det bare syndt for jeg skal nok smide det i januar jeg vil ikke gå glip af julen det er så hyggeligt. men kun de 3 dage er jeg ikke på kur. ellers er december det samme som alle andre mdr for mig..
du skal unde dig selv lidt i julen bare med omtanke.
14 år21. december 2009 kl. 09:49
Jeg gør det at jeg 'planlægger julen' vha en kalender. Beslutter hvilke dage der er 'slankeprojektfrie dage' og så må jeg give den en ekstra skalle de andre dage. Jeg gider ikke tælle kalorier juleaften. Det må koste hvad det koster. Anden juledag skal jeg ud og spise, og der gider jeg heller ikke tænke i kalorier. Og heller ikke nytårsaften. Desuden kommer der en julefrokost i januar . den eneste denne sæson - og med en meget kalorievenligere menu end den traditionelle. Det er 4 dage, hvor reglerne er sat ud af spil. Jeg regner ikke med at det vælter hele mit projekt. OG skulle der komme lidt ekstra på, så må det knokles væk i januar.

Det er i øvrigt samme koncept resten af året. HVis jeg skal noget særligt en dag, så gør jeg det uden at tænke i vægt og kalorier...det må bare betales i dagene før og efter, så er deet ikke et problem.

Mht til juleknas, så spiser jeg af det, men jeg spiser ikke til kvalmegrænsen, fordi jeg nok samtidig har kaloriertallene tikkende i baghovedet selvom jeg holdeer tælle-fri... :)
14 år21. december 2009 kl. 13:34
Uha ville jeg ønske jeg var så standhaftig som de fleste af jer.

Jeg har indtil videre holdt mig på et indtag på 1200-1600 kcal men ved også julen er hård at komme igennem fordi jeg har en mand der ELSKER slik og sødt og han kan tåle det. Jeg burde jo sige nej og tænke på min dejlige krop som jeg vil have :-) men det er sørme svært og specielt hvis der også er rødvin på bordet så er den søde tand helt vild.

Jeg tror jeg vil forsøge at holde ekstra øje med kcal og gå en ekstra tur og se om familien vil med.

Ved mig er det ikke julefrokosterne der tynger det er svært at sidde til bords med en mand der er tynd som en pind og som har købt en masse lækkert pålæg.
Jeg er begyndt at dele mit rugbrød op i 1/4 stykker og kun et rugbrød og så salat under og agurker ovenpå pålæg.

Jeg håber jeg kan holde vægten julen igennem for idag var den oppe på 77,1 kg ævævæv men jeg har kun mig selv at takke for det. For har ikke holdt styr på kcal i weekenden kun brugt min sunde fornuft.

Men tak for indput :-)
14 år21. december 2009 kl. 17:24

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });