#2 af Opprud (slettet)
Vejning - hvor ofte?
Du læser en tråd i debat > vægttabOpprud (slettet)
re: Vejning - hvor ofte?
Jeg gør det næsten hver dag, men jeg tror faktisk det vil være en bedre ide kun et par gange om ugen.. for nogle gange har man taget en anelse på til dagen efter, og så er det bare så depri at starte dagen med istedet for at vente til nogen dage senere :)
15 år20. november 2009 kl. 22:59
Sannew (slettet)
Det officielle råd er vist, at man skal veje sig en gang om ugen, netop fordi man ellers kan blive psykisk påvirket af udsving i vægten, som Opprud siger.
Med en gang om ugen vil man få en god ide om om det går den rigtige vej.
Selv vejer jeg mig dog næsten daglig. Jeg har det sådan at for at nå et mål, så skal jeg holde øjnene på det næsten hele tiden. Og jeg ved af erfaring at jeg spiser anderledes når jeg vejer mig hver dag end når jeg kun vejer mig en gang om ugen.
Når jeg vejer mig hver dag, så ved jeg, at jeg skal stå "til regnskab" for alt det jeg spiser i dag. Hvis jeg vejer mig en gang om ugen, så er jeg mere tilbøjelig til lige at spise et eller andet ekstra - for jeg skal jo først veje mig om x dage.
Jeg tror i virkeligheden bare at man skal finde det, der virker for en selv.
Med en gang om ugen vil man få en god ide om om det går den rigtige vej.
Selv vejer jeg mig dog næsten daglig. Jeg har det sådan at for at nå et mål, så skal jeg holde øjnene på det næsten hele tiden. Og jeg ved af erfaring at jeg spiser anderledes når jeg vejer mig hver dag end når jeg kun vejer mig en gang om ugen.
Når jeg vejer mig hver dag, så ved jeg, at jeg skal stå "til regnskab" for alt det jeg spiser i dag. Hvis jeg vejer mig en gang om ugen, så er jeg mere tilbøjelig til lige at spise et eller andet ekstra - for jeg skal jo først veje mig om x dage.
Jeg tror i virkeligheden bare at man skal finde det, der virker for en selv.
15 år21. november 2009 kl. 10:27
Louise79 (slettet)
Tak for svar, begge to
15 år21. november 2009 kl. 10:35
angelique (slettet)
Jeg vejer mig hver dag. Og når vægten er gåen ned så flyver jeg hele dagen og hvis den er gået op så spiser jeg sundere og motionere mere. Jeg synes det er motiverende at veje sig hver dag. Synes osse det gør det sværere at falde i men tror osse det er meget individuelt hvordan det påvirker en.
15 år21. november 2009 kl. 22:37
Louise79 (slettet)
Tak for svar.
Jeg ved med mig selv at rent psykisk er det skidt for mig at veje mig hver dag.
Men synes det er godt at andre har gavn af det.
Med denne tråd tror jeg mest jeg ville høre hvordan I andre gør det - hvor ofte mm.
Jeg ved med mig selv at rent psykisk er det skidt for mig at veje mig hver dag.
Men synes det er godt at andre har gavn af det.
Med denne tråd tror jeg mest jeg ville høre hvordan I andre gør det - hvor ofte mm.
15 år22. november 2009 kl. 10:53
taina (slettet)
Jeg skulle hilse og sige, at den ugentlige vægt altså også bliver påvirket af udsving! Jeg vejer mig hver dag, men skriver kun ned om lørdagen - så det er det stoooore billede, jeg får :-) Men i fredags havde jeg været til hygge-aften med god mad og snoller og vild med dans, og det kunne ses på vægten, der var på 64 kg - det samme som ugen inden. Dagen efter faldt den til mere passende 63,5 - det var straks lidt mere motiverende at se, at den var faldet lidt.
Men jeg tror, at man skal gøre det, som man har det bedst med. Jeg bliver bedst holdt til ilden ved at veje mig hver dag, men min vægt svinger meget fra den ene dag til den anden, så jeg skal huske at lade være med at gå i sort, bare fordi den viser et halvt kilo mere end i går :-)
mvh. tina
Men jeg tror, at man skal gøre det, som man har det bedst med. Jeg bliver bedst holdt til ilden ved at veje mig hver dag, men min vægt svinger meget fra den ene dag til den anden, så jeg skal huske at lade være med at gå i sort, bare fordi den viser et halvt kilo mere end i går :-)
mvh. tina
15 år23. november 2009 kl. 00:06
kkr1979 (slettet)
Jeg vejer mig en gang on ugen og den samme dag hver gang. Men efter at have læst her kan overvejer jeg om jeg skal tage to ugentlige vejninger. FX. mandag og torsdag...
Jeg vil ikke være en slave af vægten og de udsving der er, men det kan være 2 ugentlige vejninger kunne give et bedre billede (fx op til mens eller lign).
Jeg vil ikke være en slave af vægten og de udsving der er, men det kan være 2 ugentlige vejninger kunne give et bedre billede (fx op til mens eller lign).
14 år26. november 2009 kl. 11:06
bruger slettet
Der kan jo ligeså vel være et misvisende udsving den ene dag man vejer sig om ugen, som der kan hvis man vejer sig dagligt. Derfor får man vel et bedre billede af situationen hvis man vejer sig hver dag.
Men det kan godt være frustrerende hvis man kommer til at gå og tænke for meget over om man har tabt sig eller taget på fra dag til dag og kan nemt optage for meget plads i hverdagen hvis man bliver afhængig af hele tiden at vide hvad man vejer.
Har selv oplevet at jeg vejede mig første gange om morgenen inden skole, så én gang efter skole, derefter én gang efter motion og til sidst en gang inden sengetid.
Og jeg havde det ikke godt med at sove hos andre osv, så jeg ikke kunne komme til at veje mig morgenen efter. Det er rigtig ubehageligt at være fanget i sådan et mønster.
Men det kan godt være frustrerende hvis man kommer til at gå og tænke for meget over om man har tabt sig eller taget på fra dag til dag og kan nemt optage for meget plads i hverdagen hvis man bliver afhængig af hele tiden at vide hvad man vejer.
Har selv oplevet at jeg vejede mig første gange om morgenen inden skole, så én gang efter skole, derefter én gang efter motion og til sidst en gang inden sengetid.
Og jeg havde det ikke godt med at sove hos andre osv, så jeg ikke kunne komme til at veje mig morgenen efter. Det er rigtig ubehageligt at være fanget i sådan et mønster.
14 år26. november 2009 kl. 15:51
Før det vejede jeg mig når jeg var på apoteket, besøgte mine forældre etc.
Jeg prøver at komme ind i en rytme med regelmæssig vejning, helst to gange om ugen, tror det passer bedst til mig.
Hvor tit vejer I jer?