kulhydrater og vægtøgning

Du læser en tråd i debat > vægttab

kulhydrater og vægtøgning
Hejsa og undskyld hvis dette er placeret forkert - jeg er lidt ny :-)

Nå, men jeg vil høre, om der er nogen, der har prøvet eller har en forklaring på et mystisk fænomen, som jeg oplever. Jeg har over tre uger stille og roligt smidt 1,3 kilo. Program og virkelighed har passet rigtig godt sammen. I den sidste uge har det så ikke gået så godt, og programmet siger, at det har kostet 200 gram på igen - fair nok. Men vægten siger, at jeg har taget ALT - det hele - alle 1,3 kilo på igen. Der er ikke tale om en dags udsving (som jeg får efter suppe - måske pga. salt?), men samme vægt over fire dage.

Jeg har en fornemmelse af, at det er, når jeg spiser kulhydrater, at vægten går helt grassat. Sidste gang var det en ordentlig bunke kiks og knækbrød (jeg er lidt forfalden til den slags), der viste sig som to kilos "overvægt" morgenen efter. Nøj, hvor er det deprimerende! Jeg forstår nada - er der andre, der gør, og som kan forklare, hvad der sker?

mvh. tina
15 år7. november 2009 kl. 12:51
re: kulhydrater og vægtøgning
Jeg synes det er lidt svært at gennemskue, hvad der er sket? Måske kunne du sige noget om, hvad det er for en kur du har fulgt? Om du fx "bare" har skpret ned på kulhydrater, eller om du har gjort andre ting, som fx skæret ned på kalorier, eller fedt eller hvad?
15 år8. november 2009 kl. 14:11
Visse madvarer bliver længere i tarmen - især korn og kød. Prøv at spise mere lavglykæmisk, grove grønsager og fiber, evt svesker, for at komme af med det igen. Der er ikke grund til bekymring hvis du blot er faldet lidt i vandet med en rulle kiks. Det skal nok udligne sig igen, bare bliv ved med at spise mindre end du forbrænder. (Det tager den tid det nu engang tager).
15 år8. november 2009 kl. 17:40
Sanne, jeg følgr ikke nogen kur :-) Jeg spiser bare masser af grøntsager, som "fylder" det rum, hvor jeg før spiste meget brød. Og så holder jeg mig fra kager og slik, som har fyldt rigtig meget i kosten før. Det betyder jo alt i alt, at jeg spiser en del mindre kulhydrater.

Siri, ventetiden kan selvfølgelig forklare noget af det. Men selv om jeg er gået tilbage til masser af grøntsager (dog ikke svesker - yrk!), bliver vægten hængende på et kilo over, hvad indtaget burde berettige til. Men det kan selvfølgelig stadig nå at falde af... jeg får også en vægtøgning i nogle dage, når jeg har spist suppe, her mistænker jeg salt og ophobning af vand.

Mange tak for jeres svar :-)

mvh. tina

15 år8. november 2009 kl. 22:05
Ok, det lød bare lidt som om du måske var begyndt at skære drastisk på kulhydraterne, og det fører som regel til at kroppen smider væske. Når man så begynder at spise kulhydratr igen fyldes depoterne op, og man tager på igen.

Min erfaring er nu, at det går en del op og ned, når man taber sig. Så det skal jo nok komme igen.
15 år9. november 2009 kl. 07:48
Sanne, så kan det altså godt være, at du har ret - for det er i hvert fald lige præcis sådan, det foregår. At når jeg spiser mange kulhydrater, så siger det bare brrrrrrrrrdddd... og så sidder kiloerne der igen.

Når jeg siger, at jeg er holdt op med at spise slik og kage - så er der nok tale om en drastisk nedskæring. Imens jeg røg, spiste jeg nok i gennemsnit 2-300 gram slik og kage om dagen - det var jo så fordelt på nogle dage, hvor jeg spiste meget og nogle dage, hvor jeg spiste ingenting. Det giver alligevel en del kulhydrater.

Så må jeg reelt have en noget lavere forbrænding, end programmet går ud fra, for hvis det kun er væske, jeg taber - så har jeg ingenting tabt, hvor programmet siger, at jeg har. Suk...

mvh. tina
15 år9. november 2009 kl. 21:37
Er det programmet her, du taler om? Jeg har fulgt det meget slavisk indtil nu, og jeg taber mig. Men hvis du så min vægtkurve ville du se, at det går meget op og ned, ind imellem er jeg over den røde linie, ind imellem under - men over tid går kurven ned, så jeg taber mig altså faktisk.

Hvis det er programmet her på siden, du følger, så vil jeg foreslå, at du ser på din kalorieudregning igen og tjekker at du indtaster korrekt og så fx supplerer med motion.

Du skal også være opmærksom på, at mange kvinder vejer mere i perioder pgs menstruationscyclussen. Nogen binder væske midt i perioden, andre tager mellem et og tre kilo på under menstruationen, så hvis din vægt pludselig går op, så kan det jo være det.

Selv har jeg opdaget, at jeg tager omk et halvt kilo på, når jeg har spist lakrids. Selv de sukkerfri fra isis. Jeg går ud fra, at det er saltet, der binder væske. I hvert fald er det jo ikke fedt.

Du skal i øvrigt være opmærksom på, at du ikke kan tabe eller tage 1,3 kilos fedt på på et døgn. Så der er højst sandsynligt mest tale om væske.
Igen, hvis du tjekker her på siden - under oversigten - kan du se, at der nederst gives en beregning af, hvor meget kropsfedt, du gennemsnitligt vil forbrænde med det kalorieindtag og den motion, du har, og hos mig ligger det omk 133 gram om dagen.

Ups, dette blev jo en hel roman.
15 år10. november 2009 kl. 07:55
jeg tror det kan være væske og evt mens
15 år12. november 2009 kl. 08:17
Tak igen for jeres svar :-)

Sanne, nu er der jo gået lidt tid, og det lader til, at det er en konstant vægtøgning. Den er i hvert fald ikke forsvundet endnu - og den øgning, som jeg får med salt, plejer at være væk igen i løbet af 1-2 dage.

Jeg ved godt, at det går op og ned med vægten. Derfor vejer jeg mig hver dag, men skriver kun resultatet ned en gang i ugen - det giver et lidt mere stabilt billede, tror jeg. Jeg har været i gang i fire-fem uger med programmet herinde, og har også fulgt min vægt i et stykke tid før, så jeg har styr på, hvad min krop gør i cyklusen - og det har ikke noget med dette at gøre.

Jeg har fundet det sted, hvor man kan se, hvad man smider, og det har passet rigtig godt sammen hele vejen. Men det kan jo godt være, at du har ret i det med, at kulhydrater og væske, og så er det jo ikke fedt, jeg har smidt, men væske - som hopper tilbage på kroppen igen, lige så snart der ryger kulhydrater ind. Alle mennesker har vel heller ikke samme forbrænding? Det burde jeg vide, for min mor tager på, hvis hun kigger på en flødeskumskage, imens jeg altid (indtil for et halvt år siden :-)) har kunnet æde fem om dagen uden at tage på... Og godt nok har jeg altid motioneret meget, meeeeen....

mvh. tina
15 år13. november 2009 kl. 23:23

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });