Svært at beregne

Du læser en tråd i debat > vægttab

Svært at beregne
Jeg har nu brugt den her side i små 3 dage, og jeg synes forskellen på mit indtag af kalorier, og på dem jeg forbrænder, er meget lille, har svært ved at vurdere hvordan jeg skal spise, for at forskellen bliver større, nogen der har nogle tips? min dagbog er offentlig hvis det kan hjælpe...
15 år3. september 2009 kl. 21:52
re: Svært at beregne
Nu ved jeg ikke hvor travlt du har, men jeg tror ikke man skal tabe sig for hurtigt. Dels så vil man jo få for lidt at spise med koncentrationsproblemer og fordøjelsesproblemer og vitaminmangel som følge - og dels så handler det også om at lægge vaner om, hvilket tager tid.

Jeg kan se at du ikke har sat et mål op her i madital. Det synes jeg du skal gøre. En god, sund tabsplan ligger mellem ½ og 1 kilo om ugen. Selv har jeg valgt en halv kilo - dvs jeg taster et mål ind på 1 kilo over 14 dage (så kan jeg nemlig også rutte lidt rundt med kalorierne hvis der er fest ol).

For at opnå et vægttab på 1 kilo over 14 dage, skal man have et dagligt gennemsnitligt underskud på 2000 kj. Det har du i følge din dagbog - og lidt mere til.

Så mit råd er at forsætte med at spise sundt - overvej endda eventuelt at få lidt flere kalorier, der hvor det batter. Hvis du f.eks. spiser helt fedtfri, så overvej at få nogle af de sunde kalorier

Der er nogle ting i din indtastning af mad, jeg ikke forstår. Din morgenmad består f.eks. kun af havregryn- ingen vand og ingen mælk. Er det ikke lidt tørt? ;-) Og i tirsdags (den 1. 9) fik du 2 gram havregryn og 10 gram sukker... det må da være en fejlindtastning?

Kikker jeg på din morgenmad, så kan du med fordel droppe sukkeret og evt spise rosiner eller anden tørret frugt. Eller normal frugt skåret i tern eller revet. Det giver måske lidt flere kalorier, men der er også vitaminer i.

Din eftermiddagsmad ser fornuftigt ud - jeg ville dog overveje at skifte hvidt brød til fuldkornsbrød - man kan f.eks. godt få grove, fuldkornsboller som smager ganske godt.

Aftensmaden.. der bør altid være grønt til. Altid. Prøv at læse op på tallerkenmodellen, det giver en god tommelfingerregel om hvor meget grønt man skal spise. Faktisk er det en fordel at spise grønt eller frugt til alle måltider. Skip færdigkøbte varer - på nær ved særlige lejligheder. At man har travlt og ikke har tid til at lave mad på en hverdag, er ærlig nok. Men i stedet for at hive frosne forårsruller op af fryseren, så kan man hive en sammenkogt, hjemmelavet ret op. Eller sunde frikadeller..

Det var bare mine betragtninger, baseret på din dagbog fra denne uge. Jeg håber du kan bruge noget af det :-)
15 år4. september 2009 kl. 08:38
Hejsa

Jeg kiggede også lidt på din morgenmad... måske du kunne prøve at skære ned på mængden af havregryn? 120 g som du spiste den 31. august er ret meget. Hvis du nu spiser det halve og en frugt mon du så ikke statig bliver mæt?

Jeg bruger slet ikke sukker på mine havregryn men skal alligevel have noget sødt så jeg putter lidt flydende sødemiddel i. Ikke meget bare lige til at få mig selv til at tro at der lige så godt kunne være sukker på:o)

Synes også selv det kan være svært med frokost at få nok at spise... Jeg dropper ovenikøbet brødet nogle gange og laver fx tunsalat med masser af grøntsager og lidt yoghurt naturel af en eller anden art. Det mætter helt ubeskriveligt og man indtager ikke kulhydrater fra brød...

Du taster meget ind på motionsdelen og det er selvfølgelig rigtig fint, men jeg tror den kan snyde lidt. Hvis du kun indtaster din ekstra motion eller transport aktiviteter (cykling, gå ned og handle osv.) så falder dit energiforbrug også og måske kan det hjælpe dig til at sætte energiindtaget lidt ned... Jeg ved ikke om det hjælper, men så bare at du har en forbrænding på over 3000 kcal og det er meget for en kvinde... derfor er jeg ikke sikker på det helt holder. Og hvis du spiser efter det og det så ikke holder 100% så er der måske kun en forskel i indtaget og forbrændt på 400 kcal. Fremfor måske 800 kcal.

Jeg har desuden også hørt/læst at man skal skære ned på det man indtager udfra det man forbrænder hvis man ikke dyrker motion. dvs. for en kvinde omkring 2000-2200 kcal om dagen.

Bare lige nogle tanker jeg håber kan hjælpe dig på vej...:o)
15 år4. september 2009 kl. 10:30
Hej

Jeg tror de andre har ret mht. energiniveauet at det ikke helt holder i længden. Selv de dage hvor jeg løber 10km og cykler i over en time når jeg ikke op på 3000Kcal... Man skal nok passe lidt på med ikke at overvurdere sit aktivitetsniveau, prøv evt. ikke at taste andet ind end decideret motion/sport. De fleste kvinder forbrænder 2000kcal på en normal dag hvor de ikke dyrker motion med sved på panden.

Jeg tror at hvis du skal tabe dig, så skal du ned på 1500kalorier om dagen deromkring.

Måler du tingene af på en køkkenvægt eller er havregryn og nudler osv bare et skud i tågen? For mig at se indtager du utroligt mange kalorier gennem det, og jeg tør slet ikke tænke på hvad der ville ske hvis jeg selv spiste så meget... hehe men folk er jo forskellige.
15 år4. september 2009 kl. 12:13
25 i bmi = 69.72kg.
20 i bmi= 55.778
så du har en normal bmi nu. tillykke med det.
du går 8 timer om dagen, det er flot...men hvad med at begynde af løbe.. følg fx. først iforms 5km program. så 10kms program. og så tilsidst intervaltræning.

med mad. kan du prøve i en periode kun at spise madvarer med under 50kcal pr 100gram.
og samlet max 1200kcal pr dag.
jeg kigger lige igen på din dagbog...
15 år4. september 2009 kl. 15:33
du bør nok flytte mayonærsen til weekenderne.
15 år4. september 2009 kl. 15:36
mange tak for jeres svar :) hihi det med havregrynen er skam ikke tørt, er fordi jeg laver havregrød, skriver bare ikke vandet på, og laver det hele på slump, men vil tro at 2 dl. havregryn passer fint ed min morgenmad, tasteejl kan forekomme ;) den motion jeg har indtastet en el af, er fordi jeg går meget rundt på mit job, men jeg kan godt prøve bare at indtaste hvis jeg rent faktisk dyrker noget motion. og vil skifte sukkeret ud med sødemiddel, har bare ikke fået fat på det endnu.

15 år4. september 2009 kl. 16:54

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });