Biscuits nystartet vægttab (opdatering)

Du læser en tråd i debat > vægttab

Biscuits nystartet vægttab (opdatering)
Hejsa.
Jeg vil forsøge at skrive nogle indlæg engang imellem, for at få et overblik over hvordan det er gået, og hvor jeg støder ind i konflikter eller forhåbentlig også nogle gode resultater.

Jeg startede på en frisk for knap en uge siden.
Siden har jeg prøvet at holde nogenlunde styr på min overforbrug af mad som trøst.

Det har gået okay, det er selvfølgelig ikke helt som jeg vil have det. Men vaner er svære at bryde, men det går den rigtige vej!

Mit største problem lige nu er:
Jeg kommer til at spise for meget på én gang, fordi jeg føler jeg stadig er sulten. Til morgen kom jeg f.eks. hurtigt til at spise 900kcal på en gang! Og det var ikke engang emotionelt, det var fordi jeg følte sult. Og nu er jeg sulten igen (kl 13) og spiste kl 9.00.

Ved ikke om jeg skal spise frokost, eller hvad jeg skal. For jeg overskrider jo snart det satans kalorieindtag som jeg egentlig må få pr dag!

Kan nogle give råd?

Den positive side er at jeg var til Zumba Core Rythym igår. En times dans/fitness, det var sjovt.
Og i dag, var jeg ude og joggede med gå-pauser. Godt nok kun 1½ km, men jeg er lige begyndt.

Hvis folk har forslag, råd eller også har noget at dele mht. deres vægttab så skriv gerne.

Hilsen Biscuit.
15 år2. september 2009 kl. 13:15
re: Biscuits nystartet vægttab (opdatering)
Hej Bisquit

Tror du bliver nødt til at veje din morgenmads portion og så sige "Det her er det jeg får til morgenmad". Nu ved jeg jo ikke hvad du spiser, men jeg indtager selv hver morgen en smothie bestående af 100 g frugt af en eller anden art (har gerne frossent liggende - jobrdær, blåbær o.lign.), lidt hørfrøolie, 1½ dl friskprsset juice og lidt ingefær (det sidste kan udelades selvfølgelig). Derudover vejer jeg 40 g havregryn af og hælder 160 g fedtfri mælk på. Det giver mig et kalorieindtag på lige under 400 kalorier afhængig af frugten selvfølgelig. og det mætter mig indtil ved en 12-tiden hvor jeg så spiser lidt gulerødder eller noget så jeg kan klare mig indtil frokost...

Jeg ville også sagtens kunne spise mere, men fordi jeg vejer det af og sætter det frem jeg må spise så rejser jeg mig ikke op for at lave en ny portion...

Det er i hvert fald mit råd...:o) håber det kan bruges...

Gine
15 år2. september 2009 kl. 14:04
re: Biscuits nystartet vægttab (opdatering)
Den bedste vej til varrig vægttab er efter min opfattelse små trin. Vi ved alle udemærket godt hvad der skal til i sidste ende for at leve sundt og holde den slanke linie - men det er altså svært at lære at GØRE det. Det bliver lidt nemmere hvis man indøver de gode vaner lidt efter lidt.

Så små trin. Enhver forbedring du laver - hvor lille den end er - er en forbedring i din vægt og sundhed. Tag udgangspunkt i hvor du er nu - hvad du kunne i sidste uge, og find så en enkelt ændring eller to, som du kan og vil gennemføre i denne uge eller i de næste to uger.

Prøv at læse op på de 8 kostråd og på tallerkenmodellen. Og ændr så din kost og motion gravist så det kommer til at passe med disse idealer.

Spis 5-6 måltider om dagen - næsten lige meget om du har spist meget eller lidt tidligere på dagen. Kun hvis du _virkelig_ ikke føler sult, så kan du evt hoppe et måltid over hvis du har overspist. Hvis man ikke spiser til måltiderne, så er man nemlig i større fare for at spise slik, kager og andet skodmad senere på dagen.

I øvrigt lyder det som om, at du ligesom jeg har store problemer med at spise langsomt. Det synes jeg er frygteligt svær - men hvis jeg spiser hurtig så spiser jeg helt sikkert også mere. Der findes nogle tricks:

- Læg kniv og gaffel / ske fra dig mellem hver mundfuld og nyd så det du tygger.

- Drik en lille mundfuld vand mellem hver mundfuld.

- Hyg om dine måltider. Hav blomster på bordet, sid altid ned, koncentrer dig om din mad, om konsistensen, smagen, farverne, sammensætningen, varmen/kulden.

(Hm.. nogle af disse gode råd må jeg vist selv genindføre :-D )

En god idé kan også være at bearbejde de følelser som du har, når du trøstespiser. Hvorfor putter du i munden når du har selvmedlidenhed? Når du er frustreret eller vred? Kunne disse følelser evt få luft på anden vis? Kan de kanaliseres ud i noget som rent faktisk håndterer det som i første omgang har givet disse følelser? Sådan en omgang selvransagelse - og det kan gøre ondt hvis det trækker linier helt tilbage til barndom og skolegang - sådan en selvransagelse kan være en måde at komme af med trangen til at trøstespise.

Selv er jeg stort set holdt op med at trøstespise når jeg synes det er synd for mig selv. Men hvis jeg bliver vred, så kaster jeg stadig i hovedet - fordi jeg er noget konfliktsky. Jeg arbejder med det, men det er ikke nemt. Det er nemmere bare at æde en masse skidt.

Jeg håber du kan bruge disse råd - jeg ved ikke hvor mange af grundantagelser som rent faktisk passer på dig. Men det er bare mine erfaringer med mig selv.
15 år2. september 2009 kl. 19:39

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });