Kan man få et los i røven???

Du læser en tråd i debat > vægttab

Kan man få et los i røven???
Her går det helt ad h.... til!
Synes slet ikke jeg kan komme ind i rytmen igen med at spise rigtigt og sundt nok.

Nogen der har en god kostplan jeg kan følge? Det skal være mad der er "let" at lave og også noget der er let at have med i madpakken.

Hjælp...

Knus Sandra
19 år13. september 2005 kl. 21:06
re: Kan man få et los i røven???
Hej Sandra

Det er svært for mig at give dig en kostplan, men jeg kan give dig et lille tip.

Spis frugt/grønt til hvert måltid.
Spis magert kød men sørg dog for at få nok kød, da proteinerne giver energi og hjælper med forbrændingen.
Drik mindst 2 L vand i døgnet.

Og en let ret (som jeg selv guffer med største fornøjelse) 1 squash, peberfrugt, champignon, løg, babymajs ... skæres ud og steges på en pande. Dertil magert kød - kylling, kalkun, fisk. Det er hurtigt og let at lave, for jeg er heller ikke den stor kok og gider ikke bruge alverdens tid i køkkenet, når jeg kun er mig selv.

Madpakken er nok lidt sværrere for jeg laver mine tørre klemmer/rugbrød. Men en god salat er jo altid dejlig, måske med tun eller kylling.

Jeg er sikker på der er andre der har mange flere og bedre idéer end jeg, Jeg håber bare du kan bruge lidt af det.

Knuz fra Marianne
19 år14. september 2005 kl. 11:17
re: Kan man få et los i røven???
Du skal nok først og fremmest arbejde med din motivtion - alverdens kostplaner hjælper dig ikke hvis du ikke er motiveret, hvis du ikke virkelig vil tabe dig.
Prøv at lave en liste med fordele og ulemper ved at tabe dig. Gør op med dig selv om du har det godt med din vægt nu. Kik på listerne og se hvad der vejer tungest. Find ud af hvad du inderst inde ønsker.

Hvis du VIRKELIG vil tabe dig, så kan du også. Lad være med at gøre det hele uoverskueligt for dig selv. Tag små skridt ad gangen, fx et måltid ad gangen, eller start med små mål som fx. min 600 gram frugt/grønt om dagen, at holde sig fra slik og lign., at drikke nok vand osv.

Lån en god bog på biblioteket som kan motivere dig eller læs rundt omkring på nettet, der er mange motiverende sites om sundhed, andres succeshistorier mm.

Dyrk noget motion - det hjælper også på motivationen til at spise sundere. Eller køb noget tøj som du NÆSTEN kan passe - så har du et meget konkret delmål!

Tips til madpakke: Frugt er jo let at have med, det samme er fx agurk, tomat, gulerødder. Spis noget af det sammen med fx groft brød med magert kødpålæg - det er da nemt! En lille cheasy yughurt er også nem at have med som supplement
Du kan også bage noget selv som du så kan tage fra fryseren når du skal bruge det - fx skinkeboller, pizzasnegle eller pølsebrød (med fedtfattige pølser). Så er det jo nemt at tage med sammen med 1-2 stk frugt/grønt.
Jeg har en lille bøtte med mandler/nødder/rosiner i tasken - godt hvis man pludselig bliver småsulten og ellers kunne finde på at købe slik/chokolade

Ja det var lige hvad jeg kunne finde på, ved ikke om du kan bruge noget af det. Motivationen kan jeg jo ikke give dig - den skal du selv finde! Håber du kommer ind i en god rytme igen.

Knus fra rikkes
19 år14. september 2005 kl. 12:21
re:Kan man få et los i røven???
Tak for jeres gode svar...

Jeg VIL virkelig tabe mig, jeg har bare rygrad som en regnorm.... ved godt at det er en dårlig undskyldning.

Jeg skal nok tage mig sammen... FRA NU AF ER DET SLUT!

Må man spise 2 stykker rugbrød med noget fedtfattigt pålæg + grøntsager til middag, eller er det for meget?

Hvor meget frugt må man spise hver dag?
Jeg må ikke få æbler, ferskner, nektariner, kiwi og nødder pga. min allegi og derfor guffer jeg jo i mig, når der endelig er noget jeg kan tåle. I denne tid spiser jeg Clara Friis pærer, så jeg er helt grøn i hovedet - er det sundt??

Når jeg er på arbejde har jeg mange gange skrællet en masse gulerødder og skåret dem i stave... dem vil mine kolleger også gerne have, så jeg laver en god portion. Skal jeg begrænse mig, så jeg kun spiser f.eks. 2 gulerødder om formiddagen og om eftermiddagen, eller må jeg spise ubegrænset af gulerødder?

Rikkes - har du opskrift på fedtfattige pølsehorn eller pizzasnegle??

Håber der er nogen der er klogere end mig, som kan/vil svare på alle mine mærkelige spørgsmål!

Knus Sandra
19 år14. september 2005 kl. 14:11
re: re:Kan man få et los i røven???
min erfaring er at man skal passe på med at spise for meget frugt hver dag, da det faktisk indeholder en del kalorier.
ca 5 pærer svarer til et stort aftensmåltid. Så kan du selv regne på det.

Af grønt kan du godt spise løs. Der er jo ikke "sukker" i på samme måde som frugt indeholder frugtsukker.
Og du kan faktisk spise et kilo gulerødder før det svarer til et mellem aftensmåltid. Og mon ikke du kører træt af dem inden. Som håndregel kan man sige at en stor gulerod ca indeholder 40kcal. dvs et glas mælk er det samme som to store gulerødder.
19 år14. september 2005 kl. 15:33
re: re: re:Kan man få et los i røven???
Jeg har også en svag rygrad - hvis der står slik eller kage foran mig bliver det spist! Men det der hjælper på rygraden er en stærk motivation og at spise sig mæt i sund mad. Hvis man er for hård ved sig selv falder man lettere i..

Jeg synes frokosten lyder fin, hvis det er store skiver ville jeg nok nøjes med 1½. Men om det er for meget kommer jo også an på hvad du ellers spiser i løbet af dagen og hvor meget du laver fysisk.

3 stk frugt om dagen er fint. Jeg spiser nu nogen gange mere, men så sparer jeg på noget andet i stedet for.

Gulerødder kan du roligt spise løs af, men måske var det en god ide at blande det lidt med fx agurkestave, cherrytomater, peberfrugt eller andre grønsager?

Jeg skal se om jeg kan finde opskrifter! Jeg er så heldig at have kantine, så det er ikke noget jeg laver så meget!

Knus fra rikkes
19 år14. september 2005 kl. 16:29
Hej Sandra!
Vil du måske sende mig din mailadresse?? Jeg har måske en "liste" du kan bruge...Mail den evt. til mig på Muldebeerg@ofir.dk. Så skal jeg nok svare så hurtigt jeg kan, men vær lidt tålmodig da jeg ta'r til Langeland fredag og først er hjemme igen onsdag morgen ;o) *Ss*

Knuz Muldebeerg
19 år15. september 2005 kl. 10:20
re: Hej Sandra!
Hej Mulde

Du kan tro jeg vil - jeg sender dig en mail med det samme...

Sandra
19 år15. september 2005 kl. 11:39
re: re: Hej Sandra!
Jeg kan fornemme en hvis angst for frugt i denne tråd.
"ikke mere end 3 stykker frugt om dagen osv"
Måske handler det om at spise frugt på de rigtige tidspunkter. Altså frugt før den tunge mad. Spis frugten på tom mave og efter min bedste overbevisning så kan man spise lige så meget frugt man orker for så spiser man jo mindre af den tungt fordøjelig mad senere. Eller også spiser man slet ikke noget bagefter. Husk frugt indeholder rigtig mange vigtige nærringsstoffer, ja rå planteføde er helt klart den mad der indeholder flest næringsstoffer pr kalorie. Oven i det får man også alle de vigtige plantefibre som også er med til at give mæthedsfornemmelse. Ja bare spis løsmen husk frugt skal være moden. Bananer f.eks skal helst have lidt brune pletter;-)

Jeg har selv spist udelukkende råkost i snart 3 år. Jeg er ikke fed og har aldrig været det, men alligevel slankede jeg mig 10 kg i de første 3 måneder efter jeg havde skiftet til råkost. Senere tog lidt på igen og er nu almindelig slank;-) Det sidste års tid har jeg spist råkost med hovedvægten på frugt og grønt. Altså ingen nødder kerner og frø, og fedt fra avocado og durian er blevet spist med omtanke. Dvs sidst på dagen.

Råkost er virkelig den bedste slanke kur bortset fra det ikke er en kur men mere en livsstil.
19 år27. september 2005 kl. 11:16

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });