Starten på en frisk!

Du læser en tråd i debat > vægttab

Starten på en frisk!
Nu er jeg vendt tilbage til siden igen. Denne gang, vil jeg nok være mere aktiv i forummet, da jeg får brug for en del support og støtte. Da jeg også er tvangsspiser/emotioneltspiser og har den vane med at jeg overspiser på ekstreme måder, så tror jeg helt sikkert ikke at dette forløb bliver særlig nem for mig. Efter en lang periode, hvor jeg bare har spist og spist, uden at have nogen form for kontrol, så har jeg taget en stor del af min gamle vægt på igen. Mine gamle symptomer viser sig endnu en gang: træthed, depression, tristhed, isolering, og er i det hele taget bare helt nede over mit udseende og min krop og mine overspisninger.

Er der nogen herinde som har været igennem dette, og som kan give mig tips til hvad jeg kan gøre for at komme ud af denne onde cirkel? Jeg er nemlig begyndt til psykolog, men det har ikke haft nogen effekt endnu.

Kan nogen fortælle mig, hvor meget jeg skal indtage om dagen?
Hvad skal jeg spise, og hvor meget af det skal jeg spise?
Hvor mange gange skal jeg spise og på hvilke tidspunkter?

Jeg tror jeg bliver nød til at planlægge mine dage til punkt og prikke, med hensyn til mine måltider, netop pga. mine overspisninger ofte tager overhånd. Og når jeg først har overspist en gang, så bliver det ved til jeg er ved at brække mig.

Nå, men nok om det. Jeg håber jeg kan komme på rette vej igen, og jeg håber det lykkedes denne gang. Jeg har brug for jeres støtte.
15 år29. august 2009 kl. 17:39
re: Starten på en frisk!
Hej Biscuit.
Du får helt sikkert opbakning her fra mig.
Kender kun det med overspisning alt for godt!!!
Jeg har erfaret at jo mere jeg er aktiv her i forummet jo bedre kan jeg styre min kost.
Jeg tror for mit vedkomne at jeg skal lære at fokucere på noget andet end mad når mine tanker går mod køleskabet!!!
Håber du kommer ud af den onde cirkel,'
Rikke
15 år30. august 2009 kl. 12:59
Hejsa Rikke.
Det lyder godt, at du har kunnet fået mere styr på dine overspisninger.

Nu er jeg nået til det ekstreme, det har aldrig værret værre end det er nu. Jeg prøver at tage det stille og roligt, men håber godt nok at jeg snart får styr på mine følelser. Problemet ligger i at mine følelser er så stærke, og de sidder bare dybt inde i mig og så er det svært at bryde ud af cirklen igen.

Jeg har i min lange periode af overspisning, og depression, glemt alt om sund ernæring. Så kunne godt bruge en opfrisker i hvad jeg skal spise og gøre generelt for at tabe mig. Men jeg tror den sværeste del bliver den mentale. Jeg skal have brudt den dumme cirkel og jeg skal have lavet om på vanerne. Og ikke mindst, lære at elske mig selv og at se positivt på tingene.

I dag har været horribel! Har spist fra morgen til aften, non-stop. En masse brød, marmelade og is. Jeg føler mig skidt tilpas, og er rigtig sur og træt af mig selv.

Men imorgen er en ny dag, og lad os håbe den bliver god.
15 år30. august 2009 kl. 17:32
Ja det er vigtigt at man lægger gårsdagen bag sig og fokuserer på at fremtiden bliver bedre!
Vi kan alle falde i en gang imellem, der skal en kæmpe styrke til ikke at gøre det! Så cheer up, det skal nok komme alt sammen.

Hvis du har glemt alt om almindelig sund ernæring, så er det nok en god idé at kigge på de gode gamle 8 kostråd:

Spis 600g grønt og frugt hver dag
Spis fisk to gange om ugen
Spis kartofler, ris, pasta eller brød hver dag
Undgå sukker fra slik og sodavand ol.
Spis fedtfattigt
Hold dit BMI mellem 20-25
Drik vand når du er tørstig
Bevæg dig 30min hver dag

Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort, ellers sad vi jo heller ikke her alle sammen, men heldigvis er vi mange til at råde dig hvis du har spørgsmål :)

Og ja, det er vigtigt at acceptere sig selv. Hvis du konstant tænker; jeg får det ikke godt før jeg har tabt så og så mange kilo!, så bliver det umuligt at holde kuren, man bliver nødt til at tænke positivt og nyde sit vægttab. Gøre det til en udfordring, en leg eller et slags spil - sådan prøver jeg at se det. Så bliver det næsten sjovt at planlægge maden og motionen osv... :) man skal hvile i sig selv og tage sig den tid man har brug for :-)
15 år31. august 2009 kl. 15:49
Velkommen til Biscuit. Den nemmeste måde at finde ud af hvor meget du må spise er ved at taste alle de rigtige oplysninger ind på din profil. Herefter vil programmet fortælle dig hvor meget du kan spise.

Du kan taste alt det mad ind du spiser under menuen mad og herefter kan du se oversigten under info-oversigt, hvor du kan se hvor meget du har spist og hvor meget du må spise endnu. + alle de gode tal med hvor meget frugt og grønt og væske osv.

Spørg hvis der er noget du er i tvivl om.
15 år31. august 2009 kl. 16:28
Jeg takker for jeres opbakning.
Glæder mig til at stille og roligt ændrer mine vaner i hverdagen. Jeg har på fornemmelsen at det nok skal gå denne gang, det tager bare tid.

Som sagt, så er det psykiske, det som skal vænnes til nye positive tankebaner. Jeg skal lære mig selv at være god mod mig selv.
Der er rigtig mange som har forsøgt at fortælle mig at jeg er for hård mod mig selv, nu prøver jeg at tage det til mig, og prøve at gøre noget ved det.

Knus.
15 år2. september 2009 kl. 13:07
Hej Biscuit!
Kender virkelig ALT for godt til din problem.
Jeg har godt nok kastet op de fleste af de gange hvor jeg har overspist:( Jeg har haft næsten 4 år med ekstreme ædeflip. I starten kastede jeg ikke op. Jeg tog 20kg, mens jeg havde de ædeflip.
Jeg har haft problemmer med mad og vægten siden, jeg var 14 år. Havde Anoreksi fra jeg var 15-18. hvor jeg var indlagt flere gange. efter min sidste indlæggelse i 2005 på center for spiseforstyrrelser. Begyndte jeg pludselig at få den her KÆMPE trang til MAD(Usunde ting) så jeg begyndte bare at spise også selv om jeg var mæt. kunne simpelthen slet slet ikke stoppe igen. Det var/er så forfærdeligt, når man først starter og bare bliver ved og ved.
Det er først det sidste halve år, jeg er begyndt at ændre på mine spise vaner og tanker omkring mad. Går også til psykolog, hvor jeg prøver at være mere og mere åbent omkring mit mad problem.
Hun hjælper mig med at finde strategier til, hvordan jeg flytter fokus fra at overspise. Det har hjulpet mig rigtig meget.
Det hjælper mig også at spise meget kontrolleret. Jeg spiser ca. 1300kcal om dagen. nogen gange bliver det mere, da jeg kommer til at spise slik af og til :(
Det er en stor KAMP hver eneste dag, men jeg nægter at give op.
Du må meget gerne skrive til mig, når du har brug for lidt hjælp.
Held og lykke med din kamp. KÆMP ALT det du kan, og acceptere at du kommer til at fejle engang imellem. Det kan lade sig gøre.
Vh Jenni ( sandoval-jeg@hotmail.com)
15 år4. september 2009 kl. 09:34
Noget af det som har hjulpet mig allermest gennem de sidste otte år, hvor jeg var mere eller mindre nedtrykt de første tre, har været bekræftelsen/ mantraet/ trøstesætningen 'det jeg gør nu, er godt nok NU'.

'Hvad har det med mit vægttab at gøre?' spørger du. 18 år og skal klare hele verden. Den er rigtig rå, og hvis vi ikke vinder i X-faktor, er vi dømt ude på B-holdet. Jeg har ladet min succes på arbejdsmarkedet styre mit selvværd, indtil jeg fandt ud af at succes handler om at lykkes så JEG er tilfreds med mig selv og min indsats. Og i mange år var jeg ikke tilfreds med min indsats før 'andre' også så den. Jeg kunne kun tage imod ros fra 'de rigtige'. Jeg var rasende på mig selv. og det var da også velfortjent (efter min daværende målestok) at jeg mistede mit underbetalte job på et reklamebureau (korrekt - i en branche 'hvor millionerne ruller over landegrænserne' tjente jeg som uddannet designer en månedsløn på 15000 kr inkl løntilskud) og min mand forlod mig, fordi jeg var så umulig, hele tiden _beklagede mig_ over den manglende anerkendelse. Men Bisquit, det var mig selv der ikke kunne indse, at det jeg gjorde dengang var godtnok målt med en målestok, som medtog at jeg skulle jonglere to små børn og et incesttraume og min mand oven i købet har vist sig at være stjernepsykopat efterfølgende (klinisk). Jeg kan altså se at det ikke var min indsats der fejlede noget, og jeg kunne have undgået mange tårer og ærgrelser, hvis jeg bare havde indset den sandhed noget før.

Tilbage til dig, der spiser og spiser. Måske for at undgå at græde. Måske for at undgå at mærke. Måske for at straffe dig selv. Den sætning er som en kærlig mor eller storesøster, der holder om dig og siger at du er god nok som du er.

Ok, du spiser hele dagen. Bliv bevidst, forhold dig undersøgende til dig selv: 'Nu er jeg her ved køleskabet/ bageren igen, interessant, hvorfor er jeg mon det? Smager det egentlig godt? Hvad med at gå en tur rundt om huset imens jeg spiser den her pose chips, eller hvad med at vente med at spise resten til jeg har gået en lille tur/ skrevet den ansøgning/ betalt den regning?' Forstår du hvor jeg vil hen? Når du så er ked af det igen fordi du igen har gjort noget andet end du har lovet dig selv, så vær din egen gode fe og mind til dig selv om, at der er gode grunde til at gøre som du gjorde, og du mangler bare at lære dem at kende og finde ud af hvad du skal gøre i stedet. Det du gør nu er godt nok nu! Ikke ment som en sovepude, men som en vej gennem kaos, hvor det eneste der er at gøre er at tage et skridt ad gangen og acceptere at der ikke kun er en vej. Du kommer til at gå mange afveje, og de vil alle lære dig noget nyt om dig selv, hvis du er åben for det. Det handler ikke om 'bare at stramme ballerne' og 'opføre sig ordentligt'. Sådan fungerer vi ikke. Vi mennesker fungerer med kærlighed og godbidder og ved at blive lokket. Så sørg for at det er nogen gode godbidder din krop får, hold opmærksomhed på DIN vej og giv dig selv masser af opmærksomhed.

Jeg ønsker dig klarhed og glæde og mod i din proces.
15 år4. september 2009 kl. 18:47
Hej biscuit
hvor meget jeg skal indtage om dagen? max 1200kcal
Hvad skal jeg spise, og hvor meget af det skal jeg spise? fødevarer med 50kcal pr 100gram. senere når du skal holde vægten 100kcal pr 100gram.
Hvor mange gange skal jeg spise og på hvilke tidspunkter?
6 små måltider om dagen. fordelt ca. kl. 7, 10,12, 14,16,18,
15 år7. september 2009 kl. 09:09
en indkøbsguide fra hjerteforeningen
Anbefalet indhold pr. 100 gram af varen:
                                         Kostfibre     Fedt
Hvedebrød                          mindst 5 g     højst 5 gram
Rugbrød                             mindst 8 g     højst 5 gram
Morgenmadsprodukter         mindst 8 g     højst 10 gram
(maks. 15 gram sukker pr. 100 gram)
Mælk og mælkeprodukter                         højst 1,5 gram
Ost                                                        højst 18 gram (30+)
Kød og pålæg                                         højst 12 gram
Fisk (uden panering)                         Ingen øvre grænse
Færdigretter, frosne kartoffelprodukter     højst 5 gram
Dressinger, saucer, pålægssalaterhøjst     højst 5 gram
(Hjerteforeningen)
15 år7. september 2009 kl. 09:11

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });