Spørgsmål om: normalvægt/tab af kg.

Du læser en tråd i debat > vægttab

Spørgsmål om: normalvægt/tab af kg.
Hej!
>Først vil jeg gerne lige sige at jeg er ked af hvis dette indlæg hører til et andet sted<

Jeg har et par spørgsmål som jeg håber nogle af jer kan hjælpe med:

1. Jeg er godt på vej mod mit mål, som hedder 65 kg. Men jeg er kommet til at tænkte på, at man ved 65 kg vel stadig er en del buttet. Jeg er kun 163, og derfor ligger 65 kg i den dårlige ende af Normalvægtig BMI. Ville 60 være et bedre mål, eller skal jeg endnu længere ned (55?) for at få en flot slank krop?

2. Jeg dyrker en hel del motion, og spiser så lidt som jeg kan. Men jeg synes ikke at vægten går ned så hurtigt som jeg gerne ville. Jeg ved godt at man kommer til at veje mere ved at dyrke motion, da man får mere blod i kroppen og sådan. Men er der nogen herinde som taber over 1 kg i ugen? I så fald ville jeg være taknemlig for nogle tips / se en madplan + træningsplan. ( kan jeg spise så lidt, at min forbrænding går ned af det, eller er det først når man "sulter"?)

3. En sidste ting er, at selvom vægten går langsomt ned, så går den ned. Problemet er at jeg har svært ved at se det på mig selv. Er der andre der har det problem? Eller kan kollegaer/venner/familie godt se at der sker noget?

Venligste hilsner herfra
15 år18. august 2009 kl. 22:49
re: Spørgsmål om: normalvægt/tab af kg.
Hej Anonym!
Der findes så mange steder på nettet hvor du kan teste hvad din idealvægt bør være. Bl.a. har jeg prøvet det på Slankedoktor. Det kommer jo også lidt an på hvordan din bygning er: f.eks.: spinkel eller kraftig.

Et kilo om ugen er et stort mål at have, men måske om måneden ville det passe bedre. Du er måske lidt for utålmodig.

Flere steder her på siden kan du læse, at der bliver frarådet folk, at spise for lidt. Det bliver forklaret med, at hvis man spiser for lidt tror kroppen, at de er hungersnød og holder på det den har. Prøv, at støtte dig til det der står ,hvor du taster dit fødeindtag ind her på siden. I starten er det lige noget man skal vænne sig til. Man skal jo veje alting, men det kan hurtigt blive en vane. Der går faktisk sport i det.

Om du selv kan se og mærke dit vægttab kommer nok an på hvor meget du har tabt dig, men kan du ikke mærke det på dit tøj?

M.v.h.
Fru Jensen

15 år18. august 2009 kl. 23:24
1)
Jeg har den holdning at hvis ens BMI blot er under 25, så er man normalvægtig. Hvad man ønsker at veje derunder, det er mere et spørgsmål om personlighed, madglæde og forfængelighed.

Hvis du med dine 65 kg synes du har nået en passende balance - så skal du være absolut ligeglad med om du har en lille delle her og der. Ræk ind i dig selv og find ud af hvad der vil gøre dig glad. Find ud af hvor "stram" en livsstil du kan føre og så stadig være glad.

Det skader ikke at få sin vægt ned på éns absolut ønske-minimums-vægt for så at finde ud af at det kan man ikke leve med i længden fordi det er for surt. Du behøver ikke finde det rigtige svar på hvad din slutvægt skal være, lige nu. Jeg tabte mig ned til 58 kilo sidste år, men jeg har erkendt at den vægt bliver jeg ikke en glad person af at skulle holde (jeg er 165 cm høj).

2)
Jeg tror også du skal være lidt mere tålmodig. De fleste oplever én eller flere perioder hvor de ikke taber sig - og det eneste der får vægttabet igang igen, er at holde sig til en fornuftig diæt og motionsregime og så lade tiden gå. Det hjælper ikke at dyrke mere motion og spise mindre.

Man skal også huske at man taber sig for sin sundhedsskyld - og hvis man giver kroppen for få næringsstoffer, mineraler og vitaminer, så lider den. Muskler, blod, hjerne, kredsløb har brug for kulhydrater, proteiner og fedt. Dit fordøjelsessystem har brug for noget at arbejde med.

3)
For mig lyder det som om du fokusserer for meget på hvad andre synes og for lidt på hvad du selv synes og har det godt med. Det er med vægten som med alt andet - man bliver en ulykkelig, stresset person af at prøve at leve op til andres forventninger.
Men hvis du virkelig vil "se" det på dig selv, så kan du prøve noget af følgende:
- Tag et par bukser på, som du kunne passe før du startede vægttabet.
- Hvis du har målt dig om livet eller lår da du startede, så prøv at finde den samme mål frem på målebåndet igen og lav den gamle omkreds om dit lår eller liv.
- Gå på vægten. Put pakker med margarine op på vægten, indtil den siger det samme som dengang du startede. Så har du et meget synligt mål for din succes.
- Spørg venner og familie hvad de synes. Og hør efter hvad de svarer.
15 år19. august 2009 kl. 08:40
Mange tak for de hurtige, og gode svar.

Jeg tror det er en god idé at fortsætte mod de 65, og så tage den derfra. Se om der er brug for/lyst til yderligere vægttab. BMI er trods alt vejledende ikke? Og så må det handle mere om, om man er tilfreds med sin krop.

At jeg er utålmodig er der ingen tvivl om. Men motion har altid været en stor del af min hverdag, jeg tror bare jeg bliver nød til at spise lidt mere, hvis vægttabet skal være sundt. Jeg vil nok ikke tabe mig så hurtigt, men jeg bliver nok gladere for det i længden.

Vægttabet er mit eget valg, og der er ingen der ved at jeg slanker mig. Med hensyn til at se det, er jeg nu begyndt at bruge den funktion der hedder ”mål”. Hvor man indtaster sin omkreds forskellige steder. Håber at jeg på den måde kan se det. Er der nogen der har prøvet at tage billeder af sig selv gennem forløbet, så man kan se det?
:)
15 år19. august 2009 kl. 09:49
Jeg har tabt mig 12 kg. på 11 uger ved en kombination af 1200 kal. om dagen og så en times motion hverdag - jeg har KUN spist gode ting og ikke rørt hverken sødt eller fedt i denne periode. Ingen dårlige undskyldninger og små belønninger for at "få lov" at spise en is.

Jeg har stillet mig op foran spejlet hverdag - i afklædt tilstand - og så er man jo ikke i tvivl om, man vejer for meget - medmindre det er i Tivolis spejlkabinet:). Det har været let for mig at fastholde motivationen, når jeg ved at jeg konfronteres med mit spejlbillede hverdag.
15 år19. august 2009 kl. 12:15
Jeg tror ikke man skal regne med at kunne se et vægttab fra uge til uge. Måske fra måned til måned hvis man kikker godt efter.

Det er en god idé at tage tingene lidt trinvis. Så tror jeg at man når et fornuftigere resultat på en mere tilfredsstillende måde.
15 år19. august 2009 kl. 12:39
Fat mod :)

Jeg ved ikkeom jeg er et særtilfælde men når jeg går på kur så spiser jeg 1200-1500kalorier om dagen og kombinerer det med 30min motion hver dag.
Og jeg taber nogen gange 500g om dagen. (og nej de er ikke bare udsving som kommer på igen dagen efter)..

Hvis jeg i en uge spiser 1200kcal om dagen, har jeg som regel tabt omkring 3 kilo ved ugens slutning.

Jeg synes ikke selv at jeg har svært ved at holde min vægt på det absolutte minimum, jeg vejer 60kilo og er 175cm. Min bmi siger 19,6. Og jeg synes ikke at jeg behøver at leve unormalt disciplineret for at blive der. Og jeg er ellers ikke en spinkel pige som er bygget til at være et nips. Jeg er ret kraftigt bygget og har før været oppe at veje 75kg..

Men det er jo forskelligt hvordan ens stofskifte er og hvad man ønsker med sin krop. Så snart man er under bmi 25, vil jeg nok sige at man er som man skal være og ikke behøver bekymre sig. Jeg synes selv at det er en dårlig idé at alle slanker sig ned til det lavest mulige bmi indenfor normalen, for så vil det til sidst virke unormalt at have et bmi på 25 selvom det er sundt nok. Tror man skal passe på ikke at være fanatisk (haha det skulle komme fra mig)...

Konklusion: lad være med at være ligeså fanatisk som mig, nyd livet, glem hvad andre tænker og gør det der gør dig glad xD
15 år21. august 2009 kl. 06:58
Jeg fik lige et chok da jeg så i indtog 1200 kcal om dagen men så gik det op for mig at det er fordi jeg regner i kJ, så det svarer til ca. 5020 kJ ;)
@ WindOfChange:
Tæller du kcal? og i så fald, siger "madital" så at du teoretisk taber lige så meget som vægten siger, eller mindre?
Jeg har nemlig på mine mest aktive dage kun teoretisk tabt 300 gram fedt, og vægten har endda sagt mindre.
15 år21. august 2009 kl. 17:37
Jeg tæller i kcal ja :) og jeg nej det er ikke bare et tab af muskler og vand, for det kommer aldrig på igen efter kuren og min fedtprocent går også ned når jeg taber mig...
15 år21. august 2009 kl. 18:45
Tilføjelse: nej madital siger også at jeg kun burde tabe 150-200g nogle dage og så taber jeg alligevel 3-500g... Jeg har prøvet dage hvor jeg ikke lige har fået spist nok og har været på omkring 500kcal (det er meget sjældent det er sket og ikke med vilje, for jeg sulter mig bestemt ikke!), og så er der røget et helt kilo næsten...
15 år21. august 2009 kl. 18:48

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });