Er ny - og har brug for gode råd :-)

Du læser en tråd i debat > vægttab

Er ny - og har brug for gode råd :-)
Hejsa.
Jeg skal til at lære at være sund og fit.
Det er gået lidt af sporet på det seneste, hvis i forstår hvad jeg mener.

Er en 17 år gammel tøs, som lige er startet på hh.
Skal have lært mig en ny rutine.
Og har dårlige vaner med at spise usundt, ikke røre mig og overspise om aftenen efter skole.

Problemet er hovedsageligt at jeg mangler overskud efter en lang dag i skole.

Hvad skal jeg gøre for at tilpasse en "vægttabs" program ind i min hverdag?

Hvor meget må jeg spise, hvad skal jeg spise?
Morgenmad, mellemmåltider, frokost og aftensmad..
Jeg står op 6.00, tager bus kl 7.00.
Skole undervisning starter 8.00 og slutter 15.00.

Nogle dage skal jeg på arbejde og det er efter skole til 18.30-19.00 om aften.
1-2 timers lektier hver dag.

Hvor filen får jeg indført sund motion, venner og afslapning og ikke mindst planlægning af sund mad?

Hvilke tidspunkter skal jeg spise og hvad skal det være for noget for at være kvik og veloplagt hele dagen? Især når jeg har timer.. jeg falder ofte hen og bliver sløv og uoplagt efter 3 timer.
15 år13. august 2009 kl. 19:25
re: Er ny - og har brug for gode råd :-)
Forresten.. er vegetar
15 år13. august 2009 kl. 19:25
Når du indtaster dit mål kan du se hvad din energifordeling på de forskellige måltider bør være.

Jeg skriver her nogle gode råd, som jeg håber du kan bruge:

-Sørg for at spise en god og mættende morgen mad. -Tag en sund madpakke (evt. rester fra aftensmaden) samt sunde snacks (eks. udskårende grøntsager frugt, en lille yoghurt, suppe brev, en grovbolle m.m.) med i skole.
-Spis ihvertfald 5 gange om dagen. 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider.
-Hvis du laver madpakken i forbindelse med dit aftensmåltid spare du tid.
-Du kan lave motionsaftaler med dine venner, så bliver du holdt på motionen og får socialsammenvær samtidig.
-Lav en ugentlig madplan. Hvis du selv står for indkøb så gør det en gang i ugen, så sparer du tid og fristes ikke unødigt.
-hvis det er muligt at cykle/løbe/gå/stå på rulle skøjter til og fra skole/arbejde/venner så brug det som motion.
-Planlæg din tid så du ved hvornår du vil lave lektier, hvornår du vil se dine venner og hvornår du skal arbejde. sørg for at lave nogle frirum så du også har lidt til dig selv.

Jeg håber at du kan bruge noget af det held og lykke med det.

Hilsen Anna

15 år14. august 2009 kl. 00:24
Alt det Nemiu siger, det det gode råd.

Husk også at få din søvn. Søvn er dels en vigtig faktor i fedme - men det er sandelig også en vigtig faktor for din uddannelse. Lyt til din krop og sov nok.

Gå evt tidligt i seng og læs lidt. Lån bøger på biblioteket om sund levevis, især omkring sund levevis for studerende, og læs evt dem inden du lægger dig til at sove. Sådan til at falde til ro på og få inspiration af.

Det er svært. Jeg var studerende i mange år. Men en ting jeg gjorde forkert, det var at spise usund hele tiden. Prøv at undgå at hygge-spise hele tiden når du er sammen med venner og når du laver lektier. Spis evt gulerødder eller æbler hvis du ikke kan undvære. Drik te uden sukker og mælk (eller kaffe, men ikke sent om aftenen så du ikke kan sove).

Og læg planer. Hvis man skal have en travl hverdag til at glide, så er planer alfa og omega.

Nu kender jeg dig ikke og ved ikke hvor perfektionisk du er. Men jeg kender fra mig selv at man kan ikke være god til alt. Det behøver man heller ikke være. Bare man er god nok.

Husk også at motion er godt for hjernen.
15 år14. august 2009 kl. 08:56
Mht. motion, som Nemi siger, cykel til dit studie, man bliver næsten afhængig af det, en lille frisk morgen vågner :)

Du kan også vælge at købe et par motions dvd'er på Amazon eller lignendesteder. Jeg har ikke tid til centre længere med deres specifikke tider. Med en dvd kan du træne derhjemme når du vil og så længe det passer dig. 20 min om dagen er et minimum, helst 40-60 min.

Du kan finde en cardio som du syntes er sjov, jeg træner selv tae-bo, kickbox og dans, og en opstrammer som pilates, yoga eller hende Tracy Anderson Mat som jeg elsker hehe.

Så kan du mixe som du har lyst og når du har tid. Man bliver lidt træt og øm i starten, men det er en god træthed og du får så meget ekstra energi i længden, til studier etc., så det er virkelig en god ting.
15 år14. august 2009 kl. 09:39

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });