Dage med manglende vægttab

Du læser en tråd i debat > vægttab

Dage med manglende vægttab
Jeg har de seneste dage gået og tænkt lidt over, hvad der kendetegner de dage, hvor vægten går den forkete vej og prøvet at liste disse. Selvom mange af grundene måske er rimeligt banale og åbenlyse, tror jeg alligevel det er godt for mig at have fokus på mine personlige faldgrubber, så jeg kan styre uden om dem.

Her er min personlige liste mine personlige udfordringer:

- Jeg planlægger for hård/ambitiøs træning og ender med slet ikke at komme af sted.

- Jeg er alene hjemme sidst på eftermiddagen og overfalder køkkenskabene eller slikhylderne i supermarkedet på vej hjem. Jeg har svært ved at styre mig, når jeg er alene.

- Jeg spiser kantinens lækre, hjemmebagte boller som tilbehør til min frokost. Jeg tager altid på, de dage hvor jeg spiser for meget brød, så jeg bør holde det til max et måltid dagligt.

- Jeg sider stille på min arbejdsplads hele dagen og glemmer at bruge mit hæve/sænkebord, gå en tur på trapperne eller en lille tur i frokosten

- Jeg glemmer at drikke vand (drikker i stedet for meget kaffe og får ondt i hovedet sidst på eftermiddagen).

Hvad er jeres udfordringer?
15 år7. august 2009 kl. 10:40
re: Dage med manglende vægttab
Jeg glemmer også at drikke vand. Men ved ikke om der er en sammenhæng med manglende vægttab sådan fra dag til dag. Måske mere sådan noget med at en periode hvor der ikke sker noget kan det skyldes at jeg generelt drikker for lidt vand.

I det hele taget tror jeg ikke så meget på at vi altid kan finde en forklaring dagen før på et udeblevet vægttab.

Cyklus spiller ind og også hvornår du sidst var på toilet. Men uanset hvad er det jo OK at have fokus på de dårlige vaner. Det er jo så bare heldigt hvis det hænger sammen med at du bliver straffet på vægten dagen efter. Jeg synes bare nogle gange jeg har oplevet det modsatte. At jeg var bange for at gå på vægten fordi jeg netop vidste at jeg havde spist noget som ikke var godt og så belønnede vægten mig. Så hjælper det jo ikke at tænke at det så er OK at spise.

Ved ikke om det gav mening. Men i hvert tilfælde er mit store problem pt at drikke nok... skål i vand.
15 år7. august 2009 kl. 11:01
Helt sikkert brød og ost.
EEElsker det simpelthen og har rigtig svært ved at holde fingrene fra det. Nu hjælper det så heller ikke , at bagning er min store hobby :))
Du har fuldstændig ret i at Brød er en rigtig synder...her har jeg også lagt mærke til at vægten stiger...og så synes jeg iøvrigt det er ligegyldigt hvor fedtfattigt og kernerigt det er !!!
Og ost ...ja det siger jo sig selv...det rene fedt , og det fedtfattige af slagsen...smager bare ikke nær så godt . Prøver hellere at begrænse mængden end spise det der smagsforladte pap.
15 år7. august 2009 kl. 11:36
Mine udfordringer er:
- light produkter; istedet for at overfalde slikhylderne overfalder jeg cola light hylderne. Jeg kan ikke være alene uden at drikke herre meget cola, for så tager jeg i det mindste ikke på - men det er hamrende usundt.

- småspiseri; bart pålæg, nødder, rosiner osv. Lige pludselig har jeg spist vildt meget

- overtræning; ikke at lytte til min krop men bare blive ved.

- droppe kontrollen; mine tanker har de seneste år været fokuseret meget på mad. Det skal det ikke blive ved med.
15 år7. august 2009 kl. 11:45
Min vægt ligger det samme sted i ca tre dage og kan så svinge et helt kilo de næste tre dage. Jeg drikker nok, ingen forskel. Jeg spiser kød eller lader være, ingen forskel. Jeg spiser ikke ret meget brød, men har en fornemmelse af at 'opturene' følger efter at jeg har spist brød til aftensmaden (jeg vejer mig om morgenen). Men det er værd at se nærmere på.

Pga disse udsving føler jeg at mit vægttab går uendeligt langsomt. Eksempelvis spiser og motionerer jeg efter et mål på 1 kg's vægttab om ugen, men i stedet er min vægt steget et kilo siden i mandags, og jeg kan ikke forestille mig at den vil svinge hele to kilo ned til på mandag. På papiret går det ellers fint, og jeg har ikke forstoppelse. Jeg trøster mig med at jeg træner langt mere end jeg nogensinde før har gjort, og at muskler vejer mere end fedt, men har alligevel svært ved at tro, at det går så hurtigt med opbygningen af muskelmasse, at det indhenter vægttabet.

Så andres erfaringer læses altså med stor interesse.
15 år7. august 2009 kl. 21:47
For mig handler det om alt med måde. J
eg kan fint køre en diæt eller hvad man skal kalde det på fx 1500 kalorier om dagen i lang tid, og hvor jeg holder mig fra nogen af mine syndere nemlig brød, pasta, ris, musli ja kulhydrat rige ting. Men når jeg så syntes at nu skal jeg "have lov til" at spise lidt brød fx så går det ofte galt, så kan jeg ikke stoppe igen....så er det som at slippe et barn løs i en slikbutik *G*

Og jeg kan klart se på vægten hvis jeg har spist brød, der er faktisk en interessant debat om emnet hvor det viser sig at kulhydrat binder vand til kroppen og derfor oplever man ofte en vægtsigtigning hvis man fx har spist brød

***forældet link er fjernet***
15 år7. august 2009 kl. 22:20
Tak for påmindelsen. Det ser ud som om energifordelingen i min kost generelt er i orden, men det passer nogenlunde, at jeg har spist rigeligt kulhydrat dagen før en vægtstigning. Det burde dog alligevel udligne sig og ikke sætte vægttabet så meget i stå, som jeg oplever. Jeg tror jeg stille og roligt er på vej mod blot at veje mig 2 gange om ugen, og ellers bare holde øje med kost og energiforbrug.
15 år8. august 2009 kl. 12:03
Altså I mener hvidt brød binder vand, right? Der er ikke noget galt med rugbrød vel?
15 år8. august 2009 kl. 14:54
Tror det er brød gennerelt
15 år8. august 2009 kl. 17:59

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });