Et klogt hoved?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Et klogt hoved?
Jeg er ny herinde, og forstår stille og roligt hvad alt betyder, og hvordan det fungerer, mht. underskud= vægttab.
Men jeg forstår ikke dette :
Protein: 12 E%
Kulhydrat: 70 E%
Fedt: 18 E%
Alkohol: 0 E%
VS:
Protein: 10-20 E% (mål: 15 E%)
Kulhydrat: 50-60 E% (mål: 55 E%)
Fedt: 25-35 E% (mål: 30 E%)
Alkohol:0-5 E%
Når det i parentes står (mål) er det så fordi at jeg mit mål ville være at få 55E% kulhydrater?

Derudover så får jeg 70% kulhydrater, og ikke 55% som rådet. Men jeg kan ikke gennemskue, hvad der i min kost er kulhydraterne? som gør at jeg for hele 70% , den der kan gennemskue det, vil måske fortælle mig hvad jeg kunne erstatte noget af mit over indtag af kulhydrater med, så jeg ville komme ned på de 55% kulhydrater, og måske slå to fluer med et smæk og få lidt mere proteiner og enkeltmættede fedt? jeg får kun 5% og skal ha 10-15%?

min kost for idag:
90g Appelsinjuice, konserves (39 kcal)
250g Juice, 16 eksotiske frugter (142 kcal)
1.500g Vand, drikke-, vejl. værdier (0 kcal)
300g Kaffe, drikkeklar (6 kcal)
Morgenmad
100g Havregryn, beriget (365 kcal)
Frokost
100g Æg, langæg, kogt, dybfrost (DANÆG) (138 kcal)
100g Rugbrød, fuldkorn (204 kcal)
3g Remoulade, fedtreduceret, uspec. (8 kcal)
Aftensmad
40g Grillede rodfrugter (35 kcal)
50g Millionbøf, uspec. (63 kcal)
230g Kartoffel, uspec., rå (188 kcal)
Mellemmåltid
500g Vindrue, rå (311 kcal)
20g Flødechokolade (106 kcal)
I alt indtaget: 1.607 kcal

Tak på forhånd :-)
15 år6. august 2009 kl. 23:10
re: Et klogt hoved?
Jeg er ikke sikker på hvad tallet i parantes betyder.

Men mht de andre tal, så tyder det jo på at du skal ha mere protein og fedt. Og du siger selv enkeltumættet fedt. Hvis du går ind under info - alle varer kan du se et skema med information om alle madvarer i madital. Her kan du vælge at se indholdet af fedtsyrer og så kan du sortere på mængden af enkeltumættet fedt, så du får de varer med mest enkelt umættet fedt øverst. På den måde kan du se hvad du kan spise for at få det du mangler.

Typisk vil det være olier og nødder, så vidt jeg husker.
15 år6. august 2009 kl. 23:37
Du skriver selv at du skal have mere protein og mindre kulhydrat.

Den dagskost du viser der kommer en del kulhydrat fra juice, kartofler, rugbrød og havregryn, chokolade og vindrue.

Jeg ville nok vælge at skifte juicen ud med te eller vand, prøve at spise en kartoffel mindre, skifte vindruerne ud med æble, og halvere chokoladen.

Ang proteinerne og de sunde fedtstoffer, så ville jeg prøve at spise en advokado til frokosten, få lidt mandler til aftenskaffen og så få lidt mere kød. Det kan være lidt svært at få kød nok, når det er millionbøf ;D

De tal der står i parentesen er det mål du skal ramme helt præcis for at få en glad smilie, og det er totalt umuligt. Prøv at se din kost over en uge, og brug rammeværdierne som rettesnor. Er de stadig helt skæve, hvis du ser den over en uge???
15 år7. august 2009 kl. 03:40
Hvis du vil se, hvad det er, der giver resultatet 70% kulhydrat, så tryk på linket kulhydrat i dagsoversigten (altså den side du citerer). Så kommer du til et skema over den mad du har tastet ind og fordelingen af næringsstoffer i hver enkelt madvare, ordnet efter mængde.
15 år7. august 2009 kl. 21:57

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });