Vægttab efter graviditet.- hjælp med det.

Du læser en tråd i debat > vægttab

Vægttab efter graviditet.- hjælp med det.
Hej, Jeg er helt ny bruger og mit problem er at jeg ikke kan få tabt de kilo jeg har taget på pga graviditet.

Jeg vejede 55 kg inden jeg droppede cigaretter og blev gravid med mit første barn. Jeg kunne spise ALT.
Tog så lige 27 kg på under graviditet - væske væske. Tabte næsten det hele under barsel - men tog så nogle kilo på igen over de næste år. Så da jeg blev gravid med nr 2 barn vejede jeg 63 kg. Denne gang har jeg så taget 22 kilo på og vejer nu - med en knap 8 måneder gl. datter - 66 kilo:-(

Jeg har aldrig dyrket motion, kørt i bil altid - og har jo som sagt aldrig haft problemer med vægten. Men siden graviditerne - har mit stofskifte vist ændret sig fuldstændigt og jeg tager på af det jeg før bare kunne spise og spise af.

Jeg er begyndt at træne noget hold fitness - men det bliver kun hver 2-3. uge jeg kommer afsted.
Jeg går rundt herhjemme, konstant små træt, og små spiser hele tiden - oftest usundt. Spiser søde sager dagligt.

Nu hvor der så også er ved at blive skåret ned på amningen, er jeg bare rigtigt bange for at jeg begynder at tage på. Har indtil for de sidste mdr siden, tabt mig lidt hele tiden, dog stået stille de sidste måneder.
Jeg er egentlig ret doven - og har problemer med at få passet børn hvis jeg ska afsted alene til træning.
Har en mand der vil have søde sager i huset altid - han ka så holde sig fra det og tager aldrig på .- hvorimod jeg små æder af det hele dagen.
Jeg har en del allergi, så et æble istedet for guf er ikke muligt. Samtidig er jeg også god til at spise en frosen pizza til frokost mm.

Er der ikke nogen af jer der har de "gyldne" ord til mig - så jeg får en rygrad og kan holde mig fra de søde sager, dyrke motion og tabe mig......
KH Trine
15 år4. august 2009 kl. 22:45
re: Vægttab efter graviditet.- hjælp med det.
Åh, hvor træls at du har ladet fedtet kravle på dig. Det er svært at komme af med igen. årsagen til mit problem er lidt anderledes, her er det stillesiddende arbejde og et 40-årigt liv jeg har ladet gå stort set uden motion. Men løsningen er den samme.

Vi må tage små skridt i den rigtige retning. Være bevidste. Føre regnskab med hvad vi spiser og hvor meget vi rører os; det virker virkelig, og du er kommet til den rette side. Så snart du begynder at taste ind hvad du spiser, kan du hurtigt se, hvor du får mest ud af at justere din kost.

Jeg er begyndt at gå. Har købt en skridttæller. Tag barnevognen eller klapvognen med, lad ikke børnene være en undskyldning.

Jeg er også begyndt at lave styrketræningsøvelser hjemme på gulvet. Find et program, der ikke kræver udstyr, og kom i gang, læg blødt ud, og bliv ved, det er vejen frem.

Bed din mand om at holde de søde sager for sig selv, han kan have dem i et skab, som du ikke har nøgle til, og du ved jo godt hvad du kan spise, det er sjovt som allergi altid gør at man ikke kan spise de sunde ting, men godt pizza og slik med farvestoffer ;-) Få fristelserne ud af syne.

Og så brug det her forum. Det er fint som afledning, når du mærker at det er ved at gå skævt. Hold dig dit mål for øje!

Og så husk at tale opmuntrende til dig selv. Det er ikke særligt motiverende for din rygrad at blive kaldt en regnorm! Du har gennemført to graviditeter og to fødsler - du er stærk som en okse! Det tærer enormt på kroppen at være gravid og at amme, så den har brug for masser af hvile og masser af god træning og sund mad for at komme på toppen igen, og så hjælper det jo ikke at skulle slæbe rundt på alle de ekstra kilo, vel. Livet er lettere når man er let.

Go, girl! Just do it! Because you're worth it! :-)
15 år4. august 2009 kl. 23:44
Hej Trine,

er lidt i samme situation som dig. Jeg er helt ny her og har lige tastet for første gang i dag .

Har været igennem 2 graviditeter på meget kort tid ( børnene er knap 3år og 15 mdr). Efter første graviditet manglede jeg stadig at tabe ca. 5 kg da jeg blev gravid igen. Jeg havde tabt alt fra både første og 2. graviditet da min yngste var ca. 9 mdr og jeg var SÅ glad. Men men men så stoppede jeg med at amme... Jeg stoppede med at amme i marts og har siden taget 6 kg på, så nu skal der styr på indtaget!!!

:-)
15 år12. august 2009 kl. 20:40
Hej KKR1979 -
Velkommen til - siger jeg som har været med i en uges tid...;-)
Jeg har allerede nu lært nogle ting om mad og kalorier - og glæder mig til at lære mere - så jeg kan justere maden i den sundere retning.
Jeg frygter også amme stoppet - nu er det jo på vej nedad i amme "mængden" og jeg tænker også på at det er derfor mit vægttab er gået i stå - så når først jeg stopper helt med amningen - går det nok helt galt med vægten.....
Jeg tog nemlig også på efter amning stoppede sidste gang.....

Jeg håber vi kan støtte hinanden i kampen med kiloene.

KH Trine
15 år12. august 2009 kl. 22:47
Hej Siri,
Tak for dine opmuntrende ord mht. graviditet - det er jeg glad for. Og tak for dine tips mht. hvordan vægttabet skal komme igang - jeg SKAL simpelthen bare igang med at tage mig sammen - spise mere sundt, droppe søde sager og dyrke mere motion!!

Startede i det små i mandags .- hvor jeg for 1. gang nogensinde tog til træning ( BodyShape/Step ) alene. Jeg måtte virkelig kæmpe med min "dovne" side om at komme afsted - for nu er min træningspartner begyndt at arbejde igen og er derfor ikke til at "hive" mig med. Så var faktisk rigtigt glad og stolt af mig selv bagefter - og havde det rigtigt godt bagefter.

Det med at droppe de søde sager - ups det er svært. Må vist til at sætte det søde ud i anekset - så må min mand forsyne sig derude og jeg satser på jeg vil droppe at forsyne mig når jeg ligefrem skal ud af huset først.

Jeg har også stillesidende job - så ved at det bliver svært at tabe sig når jeg først kommer tilbage på jobbet. Så jeg må og skal bare igang med en ny livsstil mht søde sager, motion mm.
Det med at finde til, lyst og energi til motion efter arbejdet og hjem til 2 børn - den bliver svær. Så satser virkeligt på at jeg kommer ind i en fast rutine inden da.

Har en mand som ikke er god til at passe børnene alene - det har han ihvertfald ikke gjort meget i indtil videre - har oftest for travlt med alt muligt andet ude af huset- som han ser meget som vigtigt - og ser det vist også som en meget hård opgave - så det bliver ikke helt nemt at få planlagt motion.

Og jeg er nu ikke glad for at lave mad og skulle lave flere forskellige menuer til aften - ikke fedt - så skal have fundet en super måde til at hele familien kan få dækket deres mad behov.

Lige et par undskyldninger jeg skal lære at droppe og bare komme igang - for min egen skyld!
KH Trine

KH Trine
15 år12. august 2009 kl. 23:04
Bevar fokus på alt det du KAN gøre! Skriv her hvordan det går, det kan være meget motiverende (men kan selvfølgelig også stjæle tid).
15 år17. august 2009 kl. 17:50
Hej Trine

Du skriver, at du er begyndt til fitness, men at det kun der hver 2. eller 3. uge du kommer afsted - hvorfor, kunne man fristes til at spørge?

Jeg tror du kunne have godt af at sætte dig selv i kalenderen ind i mellem - jeg har hørt en eller anden udtale, at han skemalagde sin motion ved simpelthen at behandle det som et hvilket som helst andet møde i hans kalender. Altså sætte det i kalenderen, og så have en aftale med sig selv om, at et "motions møde" aldig kan aflyses, men godt kan flyttes. På den måde tvinger man sig selv til at tage sin motion lig så alvorlig som alle de andre ting man skriver i kalenderen :)

Husk også på, at selvom det er hårdt at tvinge sig op og afsted, så har man det ofte meget bedre med sig selv når det er overstået - uanset om det handler om mere energi eller bare at man er stolt af sig selv for at have gjort det. Og efter et par måneder, så skriger kroppen simpelthen efter motionen, og så bliver det svært at "tvinge" kroppen til at springe over :)
15 år18. august 2009 kl. 13:11
Hej fedania,

Jeg har simpelthen bare været for doven-sløv ell. hvad man nu kan kalde det - at jeg ikke har taget til træning når min træningspartner ikke har været med. Men nu hvor hun er begyndt på arbejde har jeg faktisk overholdt min træning de sidste 2 gange - altså til træning alene hver mandag. Og det har jeg været rigtigt glad for.
Så jeg er klart ved at indøve en rutine med det træning .- så det bliver nemmere og nemmere at komme afsted. Så godt.

Nu er 1 gang om ugen jo ikke meget træning - men bedre end ingenting og jeg har jo aldrig dyrket motion før - så det er stort for mig. ( men har så heller aldrig haft for mange kilo på ).

Jeg synes det er lidt svært at finde tid til træning med en "baby" - 8 mdr. - det skal passe med at hun skal sove samtidig helst jo. Men det er ingenting ifht hvordan det bliver når jeg skal til at arbejde igen - så bliver det svært!!!

Må klart til at tænke ligesom ham der - at have et motionsmøde med mig selv. ( og min mand - som jo så skal passe børnene imens ).

KH Trine
15 år20. august 2009 kl. 23:00

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });