Sult?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Sult?
Hej allesammen.

Jeg er egentlig normalvægtig, men vil alligvel gerne tabe mig lidt og i hvert fald holde vægten.
Jeg er ved at være på banen igen efter en spiseforstyrrelse, så det er jo dejligt.
Jeg oplever dog, at jeg, selvom jeg får de 1200 kalorier om dagen, kan føle en mærkelig form for "sult", selv lige efter måltider. Det er sådan en "tom" fornemmelse, eller måske en smule gnaven, lige under solar plexus. Det er meget svært for mig at vurdere, om jeg er sulten eller ej, når den fornemmelse er der hele tiden. Det kan næsten umuligt være reel sult, eftersom det også kan være der lige ovenpå et måltid, hvor jeg har spist mig godt mæt.
Er der nogen, der har oplevet noget af det samme?
Jeg overvejer lidt, om det evt. kan være fordi, jeg tænker så meget over mad?

Med venlig hilsen,

Sus
15 år29. juli 2009 kl. 17:45
re: Sult?
Hej Sus,

Til lykke med at du er normalvægtig. Det lyder som om du stadig har behov for at arbejde med din spiseforstyrrelse på det psykologiske plan.

Jeg synes du ved lejlighed skal snakke med lægen om hvad fornemmelsen i maven kan være.

Har du prøvet at slappe rigtig godt af i maven? Måske åndedrætsøvelser med fokus på chakraerne kan hjælpe til at fokusere lidt energi, kender du sådan nogen øvelser?

Dit indlæg fik mig til at huske en klog kones spørgsmål: Hvad er du sulten efter at der skal ske i dit liv?
15 år29. juli 2009 kl. 19:17
Hej Siri

Mange tak for dit meget konstruktive svar :) Jeg vil snakke med lægen om det - den mulighed havde jeg slet ikke tænkte over, men det er helt sikkert det mest fornuftige.
Hvis altså ikke det går væk, når jeg holder op med at kede mig dag ud og dag ind, fordi jeg har ferie, men ikke råd til at være andre steder end i min lejlighed lige nu - for da jeg læste det, den kloge kone havde sagt, kom jeg til at tænke over, at det mest er, når jeg ikke er beskæftiget med noget. Det kan selvfølgelig også være fordi, man glemmer det for en stund, når man er beskæftiget, men så tyder det jo egentlig bare endnu mere på, at det i hvert fald er psykisk betinget.

Jeg arbejder stadig rigtig meget med min spiseforstyrrelse, men det vigtigste er, at jeg er mere end villig til at blive rask nu - hele vejen igennem. Så jeg arbejder mere med mit jeg end med min mad lige nu, og det er en kærkommen forandring i sig selv.
Jeg kender ikke til øvelserne, men vil prøve at finde ud af noget om dem :)

Igen mange tak, også for den meget betænksomme lykønskning.
15 år29. juli 2009 kl. 19:44
Kære Sus..

Jeg synes at have læst, at "sultegrænsen" ligger på omkring 1600 kcal. At hvis man spiser mindre, så vil man føle sult, netop fordi kroppen ikke helt får nok. Såfremt det er rigtigt, er din sult ganske forståelig.

Mange hilsner
Pernille
15 år29. juli 2009 kl. 21:12
Du skal også have et stort tillykke fra mig, det er flot at du er nået så langt med din spiseforstyrrelse :o)
Jeg har oplevet den samme fornemmelse når jeg har spist mange grøntsager. Jeg har tillagt det at det nok var stofskiftet, men jeg ved det ikke?

Hilsen Anna
15 år29. juli 2009 kl. 23:20
Hej Pernille - tak for dit svar, det må jeg virkelig have undersøgt. Men det kan da ikke være sundt at indtage 1200 kalorier så? Jeg har bestemt mig for det antal, fordi jeg synes, det går meget igen herinde, hvor folk taler om at slanke sig, og det virkede samtidig overskueligt for mig at starte der. Jeg har kæmpet mig derop fra at ligge enten på minus 2000 pga. megen træning (5 timer) og ingen, eller meget sparsom mad, og så op til omkring 300.

Til Anna - tusind tak for at sende mig en lykønskning, det betyder rigtig meget for mig, for det styrker mig meget i min bedring at blive fortalt, at det er det rigtige, jeg gør. Jeg spiser også mange grøntsager, og har hørt noget om, at man skal vænne sig til at være mæt på en ny måde, når man spiser mange grøntsager. Jeg kan bare ikke rigtig vide, om det også var der under min spiseforstyrrelse, for da var jeg jo reelt sulten hele tiden, undtagen dengang, jeg begyndte at blive "syg" og egentlig udelukkende spiste grøntsager - men det er så længe siden, at jeg ikke kan huske det ordentligt. Så om det er grøntsagerne, det står desværre også lidt hen i det uvisse for mig.
Men nu har jeg da fået nogle ideer til, hvad det kan være, som jeg kan prøve af.
Jeg vil gerne lige sige, at jeg tøvede med at skrive herinde, da jeg opfattede siden som en side, der var forbeholdt overvægtige mennesker, som ville tabe sig - jeg ville, af respekt for disse, holde mig væk med mine lidt omvendte problemer, fordi jeg mente, at overvægtige skulle have lov at have et forum for dem selv, hvor de kunne være i fred som ligesindede.
Jeg har dog mødt og set megen venlighed på tværs af alle tænkelige madproblemer herinde, og det synes jeg er meget værdifuldt. Dertil kommer, at jeg har indset, at overspisere og underspisere har mange af de samme problemer, det kommer bare forskelligt til udtryk. Og jeg tror, det er ligeså svært for mig at indtage kalorier, som det måske er for nogle overvægtige ikke at gøre det. Derfor føler jeg nu, at jeg er i samme båd som mange, mange mennesker, og det betyder en del at vide. Om man er underspiser eller overspiser kæmper man ikke alene med hverken følelserne eller maden.
15 år29. juli 2009 kl. 23:39
1200kcal er standard det laveste du må gå før du begynder at 'sulte' din krop. Hvis du er høj så skal du nok sætte tallet lidt højere. Jeg er 160 og jeg føler personligt at jeg sagtens kan være på 1000-1200 netop fordi jeg er så lav men også hvis jeg ikke laver noget den dag. Dog efterhånden ender jeg nok på omkring de 1500.

Alle siger 1200 hele tiden, men det kommer virkelig an på højde og aktivitetsniveau. Det er i øvrigt 1200kcal NET, altså efter motion. Tjek dit BMR (eller RMR) den der viser præcis hvad du vil forbrænde hvis du bare lægger i sengen hele dagen, du skal ikke gå lavere end det tal.

Jeg ville også sige tillykke for at komme ud af din spiseforstyrelse men at du lige skal revidere de 1200kcal og hvis du så skal lægge lidt mere til så er det kun for at blive sundere! Man er ikke smuk og glad hvis man ikke er sund, ligemeget hvor tynd man er, ik' os'? :)
15 år1. august 2009 kl. 19:58
Jeg har hørt at for at udregne sit BMR, kan man gange sin vægt med 24(altså 24 timer).. Altså at man forbrænder sin vægt i kalorier i timen hvis man bare ligger stille... Men jeg er ikke sikker på at det er rigtigt... er der nogen der har hørt om det?

I så fald skulle jeg der vejer små 60kg have et basalstofskifte på 1440kcal, det synes jeg bare lyder af ret meget :-S
15 år3. august 2009 kl. 09:49
Mange tak for tippet, det er rart at have styr på. Jeg fandt en side, slanke-doktoren, tror jeg det var, hvor der var en formular til udregning af BMR. Jeg regnede den ud, og mit BMR er på 1389 kalorier. Det var jo både en god og en dårlig ting. God, fordi det tillader mig at spise op til 1389 uden at jeg burde have dårlig samvittighed, dårlig fordi jeg lige har vænnet mig til de 1200 og synes, det er for uoverskueligt lige nu at skulle op på de 1389. Men samtidig ved jeg, at det åbenbart er det tal, jeg mindst burde have. Nu var jeg lige så stolt over at indtage 1200, og troede, jeg gjorde noget godt for min krop, og så er det stadig ikke nok. Men det er selvfølgelig en start.

Jeg har nu i 4 dage i streg kæmpet mig op på de 1200, og den mærkelige fornemmelse i maven, som egentlig lå til grund for denne her tråd, er forsvundet. :)

Men Yesterday, det lyder faktisk meget rigtigt så. Jeg skulle udregne det gennem alder, vægt og højde. Jeg er 18 år, 168 høj og vejede, da jeg regnede det ud, 61 kilo. Så det passer da sådan nogenlunde med dit, hvis du vejer små 60? :)
15 år3. august 2009 kl. 10:19
Sus1 hvad hed den hjemmeside?
15 år3. august 2009 kl. 10:46

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });