Vægttabet fylder for meget

Du læser en tråd i debat > vægttab

Vægttabet fylder for meget
Jeg bliver lidt overivrig når jeg begynder på nye vaner, og tankerne kredser hele tiden om målsætninger, registrering og statistik. Jeg får gået en masse skridt, men jeg får edderma'me også skrevet en del om det, både herinde, i privat dagbog, på et andet webforum, twitter og snart begynder jeg vel også at blogge om mine resultater.

Jeg er selvstændig grafiker, og lige nu i sommermånederne er her lidt stille i min biks, men jeg har svært ved at samle tankerne om de opgaver jeg har, og de projekter, jeg ellers har gang i, især hvis de involverer at sidde ved en computer. Så må jeg lige ind og kigge, og dagen går op i hat og briller.

Konsekvensen er, at efter en tid bliver det hele for meget, og jeg vender tilbage til de gamle rytmer, der giver mig brød på bordet (og på sidebenene).

Jeg arbejder på at mindske udsvingene mellem de to tilstande, og jeg prøver derfor at nøjes med at indtaste om aftenen, men nu har jeg siddet her i over en time og burde for længst være gået i seng. :-(

Min teori er at jeg misbruger vægttabet til at undvige de virkelige udfordringer i mit liv, som har med mine professionelle ambitioner at gøre, de samme skræmmende udfordringer, som jeg har brug for 'hygge' i form af film og søde sager til at dulme min frygt for.

Hvis jeg har ret i det, så er det faktisk vigtigere at få fut i mine egne projekter og opfylde mine mål om fulde arbejdsdage - det vil sandsynligvis endda trække et vægttab med sig. Hvis bare jeg dog kunne koncentrere mig bedre om det. Lige nu er det lige meget hvor små bitte mål jeg har sat mig for min dag, så forekommer det meget vigtigere i nuet at gå en tur, lave mavebøjninger eller kreere en skøn salat.

Jeg er bange for, at hvis pendulet svinger den anden vej igen, kommer jeg til at sidde og stresse med arbejdet og spise forkert igen. Jeg håber, at jeg kan komme igennem denne hurdle bla ved at skrive om problemet, sætte ord på tankerne. Jeg har bare brug for at det hurtigst muligt bliver hverdag med mine nye mad- og motionsvaner.

Er der mon andre her der kender til det problem, og har lyst at dele deres erfaringer med det?
15 år29. juli 2009 kl. 02:00
re: Vægttabet fylder for meget
Kender det kun alt for godt.
Mit råd er at huske og nyde processen. Hvodan du har det lige nu i stedet for hvordan du vil få det.
Tænke på alt det positive det giver dig at bryde de gamle vaner og hvor mange nye vaner det træker med sig.
Bliv ved. det er en hård kamp, men den er det værd.
15 år29. juli 2009 kl. 08:50
Jeg blev ogsaa i starten fuldstaendig afhaengig af siden her, og brugte timer herinde hver dag. Resultatet var, at jeg konstant taenkte paa mad, og det virkede som om al den fokus modvirkede et vaegttab - maaske blev jeg sulten af al den taenken paa mad!!

Efter al den tid herinde, ved jeg jo efterhaanden hvilken mad der kan gaa an, saa nu taster jeg kun min mad ind fra tid til anden, mest for at faa et overblik mht vitaminer og mineraler.

Saa jeg er taknemmelig for Madital, og har laert meget herinde, men jeg gider ikke lade mad og kontrol af samme styre mit liv. Nu spiser jeg sundt og fornuftigt (for det meste), og saa kommer vaegttabet helt af sig selv, egentlig lidt som en overraskelse ;o)
15 år29. juli 2009 kl. 11:37
Jeg kender det alt alt for godt.

Jeg er også meget enten-eller; altså det der med at når jeg sætter mig en ting for, jamen så gennemfører jeg det og går op i det med liv og sjæl.

Jeg kæmper stadig med det; burde også sidde og arbejde nu, men alt drejer sig om vægttab og sådan har det været on-off de sidste par år. Det værste ved det er at jeg i det sidste år har været i vægtvedligeholdelses stadiet og frygten for at miste kontrollen har domineret, hvor jeg hellere skulle bruge min tid på vigtigere ting istedet for at gå op i den mad jeg spiser og hvordan min krop bliver endnu mere muskuløs / fast / tynd osv osv.

Jeg ved ikke hvad man kan gøre. Måske er der ikke noget at gøre?! Ej jeg prøver at dykke ned i mine interesser og arbejde så godt jeg kan. Det er det eneste jeg ved der hjælper; og træning; ikke fordi det jeg bliver slankere og pænere af det- men fordi det ligesom renser ud i ens sind.
15 år29. juli 2009 kl. 13:14
Tak for jeres svar.

Jeg er generelt ikke noget resultatfokuseret menneske, men jeg vil fokusere endnu mere på nydelsen, som jeg allerede gør, bare ikke (bevidst) nok. Vel at mærke ikke blot nydelsen ved at forkæle min krop med sund mad og motion, men især også ved udøvelsen af mit konkurrencebetonede og dermed også resukltatorienterede erhverv. Jeg tror det er præcis der, skoen trykker, det er den verden jeg er en del af, og som kommer til at presse mig, når jeg glemmer nydelsen. Tak for at minde mig om det!

I dag har jeg noteret hvad jeg har spist i en lille bog, og først tastet ind her i aften. Det er gået helt fint. Samtidig har jeg besluttet at jeg kun vil være på en halv time her.

Desværre oplever jeg stadig at motionen og måltiderne optager mig rigtig meget, selv om jeg egentlig ikke gør noget særligt: Går ture, sammenlagt omkring en times tid, løbetræner ca 15 min og laver øvelser ca 20-30 min., og det eneste jeg gør hver dag er gåturene. Det kan jo ikke kaldes noget overdrevet niveau.

Jeg synes planlægning plejer at virke, bare ikke denne gang - endnu. Jeg håber det kommer, men jeg står godtnok stadig i stampe med det i dag.
15 år29. juli 2009 kl. 21:45
Jeg kender det også alt for godt - i perioder bliver selve planlægningen af vægttabet nærmest en besættelse for mig, og jeg bruger al min tid på at undersøge ny viden og forskningsresultater om vægttab, læse slankebøger, lave madplaner og træningsplaner mm. Desværre uden at der nødvendigvis sker så meget med vægten af den grund. For mig er der nok også tale om en form for overspringshandling - eller ens udformning af et stort projekt for en selv, der giver noget aktivitet og fjerner fokus fra noget andet.
Dette ændrer dog ikke ved, at jeg reelt har brug for at tabe mig!

Samtidig oplever jeg, at planerne gør min hverdag utrolig ufleksibel, fordi jeg påtager min ansvaret for al planlægning, indkøb og madlavning derhjemme og dagligt kommer ud i opslidende dilemmaer mellem spontane, sociale aktiviteter og PLANEN.

Jeg arbejder for at komme til et stadie, hvor det bliver naturligt for mig at træffe det sunde valg, og stole på at jeg vælger en balanceret kost, selvom jeg ikke spiser efter en detaljeret plan.
15 år30. juli 2009 kl. 10:51
Jeg formåede at arbejde en fuld dag. Faktisk blev jeg helt fanget af arbejdet. I overmorgen kommer kæresten og børnene hjem, så må jeg se, hvordan det går med det hele, - det kan godt være svært at bevare fokus med alle deres dagsordener inde i billedet. Foreløbig nyder jeg roen og er vældig tilfreds med mig selv. Jeg har også oplevet bedre ro efter at have opfyldt mine dagsmål, tak også for det råd.

Jeg har hørt at man har brug for ca. tre uger til at kapere en ny vane, før man er klar til at rumme den næste, så det er måske ikke så mærkeligt at det er svært at koncentrere sig med energi- og fedtsyrebalance, skridttælling, løbe- og styrketræning, bedre søvnvaner og mere væske på en gang. :-)

Min strategi, siden jeg nu (igen) har kastet mig ud i det hele på en gang, er at nyde!, påskønne de gode ting jeg gør _for mig selv_, lokke mig til arbejdet med alle tænkelige midler, være lidt restriktiv omkring den tid jeg bruger til registrering, men også være forstående omkring det at jeg faktisk har brug for at beskæftige mig med de nye vaner for at tage dem til mig.

Som i enhver anden proces er der både opture og kriser, og hvor er det dog skønt at vi kan hjælpe hinanden igennem kriserne, gøre hinanden klogere og minde hinanden om det vi har glemt at vi ved. Tusind tak!
15 år30. juli 2009 kl. 19:34
Nå, det var så beviset på at jeg var herinde for længe. Jeg blev logget af, mens jeg skrev mit indlæg ovenfor; det er mig der er 'gæst'.
15 år30. juli 2009 kl. 19:38
Jeg er faktisk ret glad for at læse dit indlæg for sådan har jeg det også ofte selv. Jeg er lidt bekymret over om jeg bruger for meget tid på nettet på at skrive og læse om vægttab. Jeg bilder mig selv ind at det er godt at være på de sider, men samtidig altså så taber jeg mig jo ikke foran computeren vel?

Jeg tror det er helt naturligt at det bliver til en besættelse, især fordi vores egen krop godt er klar over at vi får mindre mad end vi burde og så derfor tvinger os til at tænke på mad. Så er det bare at man skal stoppe det. Fks. har jeg lide sat mig for ikke at veje migselv indtil om et par dage fordi jeg var begyndt at veje mig selv efter motion og om aftenen og om morgenen self. Og hvor gavnligt er det overhovedet?

Så det er rart at læse jeres indlæg så jeg kan få en meget mere positiv vinkel på mit vægttab. Og PROCESSEN frem for resultater.
15 år1. august 2009 kl. 19:47

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });