#2 af SiriS (slettet)
Vegetar
Du læser en tråd i debat > vægttabSiriS (slettet)
re: Vegetar
Jeg vil såmænd anbefale Grethe Schmidts mange bøger, fx 'Mit grønne køkken' og 'Slank, sund - og glad'. De er skrevet i firserne, men opskrifterne fejler ikke noget, og hun ved en masse om balanceret vegetarkost. De kan sikkert lånes på biblioteket.
15 år22. juli 2009 kl. 22:22
Girl next door
Da jeg blev vegetar tog jeg på biblioteket iog lånte nogle bøger med opskrifter. Så valgte jeg mine yndlingsbøger ud og købte dem.
Det er svært i starten når man er blevet vegetar fordi man skal lære at tænke på en ny måde. Når man så oven i købet skal tabe sig så er det lidt en udfordring.
Der findes et produkt der hedder Quorn - kender du det?
Det er et svampeprodukt med masser af proteiner og meget lidt fedt. Smager fantastisk. De har lavet et stort udvalg efterhånden - og nogle af varerne er dog lidt mere fede i det.
Der er en hjemmeside hvor du kan kigge. Hvis du googler quorn, så burde den komme frem.
Sørg for at spise groft brød med masser af fibre i - det mætter også mere end hvidt brød.
Mange vegetarer ender med at spise en del søde sager fordi man ikke længere får den der tunge fornemmelse i kroppen efter at ha' spist kød, så det er vigtigt at spise mad med fibre i, så det giver mæthedsfølelse og dermed mindre trang til at få den tunge fornemmelse gennem chokolade, slik og kager.
I sidste ende gælder det om at finde din måde at være vegetar på. Giv det lidt tid - lige pludselig har du fundet en masse opskrifter, fået nogle gode ideer og den bedste måde for dig at være vegetar på :-)
Det er svært i starten når man er blevet vegetar fordi man skal lære at tænke på en ny måde. Når man så oven i købet skal tabe sig så er det lidt en udfordring.
Der findes et produkt der hedder Quorn - kender du det?
Det er et svampeprodukt med masser af proteiner og meget lidt fedt. Smager fantastisk. De har lavet et stort udvalg efterhånden - og nogle af varerne er dog lidt mere fede i det.
Der er en hjemmeside hvor du kan kigge. Hvis du googler quorn, så burde den komme frem.
Sørg for at spise groft brød med masser af fibre i - det mætter også mere end hvidt brød.
Mange vegetarer ender med at spise en del søde sager fordi man ikke længere får den der tunge fornemmelse i kroppen efter at ha' spist kød, så det er vigtigt at spise mad med fibre i, så det giver mæthedsfølelse og dermed mindre trang til at få den tunge fornemmelse gennem chokolade, slik og kager.
I sidste ende gælder det om at finde din måde at være vegetar på. Giv det lidt tid - lige pludselig har du fundet en masse opskrifter, fået nogle gode ideer og den bedste måde for dig at være vegetar på :-)
15 år23. juli 2009 kl. 08:59
lomm (slettet)
Jeg er ikke vegetar, men elsker alt groent - er isaer vild med baelgfrugter - dvs boenner, kikaerter og linser.
De indeholder meget protein, og kan derfor erstatte koed, og giver efter min mening den rigtige "maette" fornemmelse - ogsaa i lang tid efter maaltiddet - det stemmer nok overens med hvad der staar skrevet om kostfibre, som de ogsaa indeholder en del af.
Kikaerter har en lidt "noedde"-agtig smag
Linser har en lidt "pebret" smag - kan fx bruges som erstatning for hakket koed i en pastasauce
Boenner smager ikke af saa meget, men tager smag efter det de koges sammen med, saa de er gode med krydret mad
Linser er nemme, da de ikke skal udbloedes paa forhaand, blot koge 25-35 min.
Toerrede boenner og kikaerter kraever lidt planlaegning da de skal udbloedes i ca 8-12 timer og derefter koge laenge, saa man kan evt bruge daaser istedet. Det er dog en noget dyrere loesning.
Selv bruger jeg den toerrede udgave, men koger en ekstra stor portion og putter i fryseren. Saa skal jeg kun koge hver anden gang.
Skal du have mere protein for lang maethedsfoelelse, er havregryn gode, samt ogsaa quinoa. Det er en kornsort med ekstra meget protein. Kan erstatte fx ris eller couscous (som er hurtige kulhydrater, dvs kun kort maethedsfoelelse). Faes ogsaa som mel, hvis man vil bage eget broed.
En anden god kornsort er hirse - kan ogsaa bruges istedet for fx ris/couscous, og giver god syre/base balance (vist som den eneste kornsort). Jeg kender ikke saa meget til det, men mange svaerger til at man kun kan tabe sig, hvis man har den rette syre/base balance.
De indeholder meget protein, og kan derfor erstatte koed, og giver efter min mening den rigtige "maette" fornemmelse - ogsaa i lang tid efter maaltiddet - det stemmer nok overens med hvad der staar skrevet om kostfibre, som de ogsaa indeholder en del af.
Kikaerter har en lidt "noedde"-agtig smag
Linser har en lidt "pebret" smag - kan fx bruges som erstatning for hakket koed i en pastasauce
Boenner smager ikke af saa meget, men tager smag efter det de koges sammen med, saa de er gode med krydret mad
Linser er nemme, da de ikke skal udbloedes paa forhaand, blot koge 25-35 min.
Toerrede boenner og kikaerter kraever lidt planlaegning da de skal udbloedes i ca 8-12 timer og derefter koge laenge, saa man kan evt bruge daaser istedet. Det er dog en noget dyrere loesning.
Selv bruger jeg den toerrede udgave, men koger en ekstra stor portion og putter i fryseren. Saa skal jeg kun koge hver anden gang.
Skal du have mere protein for lang maethedsfoelelse, er havregryn gode, samt ogsaa quinoa. Det er en kornsort med ekstra meget protein. Kan erstatte fx ris eller couscous (som er hurtige kulhydrater, dvs kun kort maethedsfoelelse). Faes ogsaa som mel, hvis man vil bage eget broed.
En anden god kornsort er hirse - kan ogsaa bruges istedet for fx ris/couscous, og giver god syre/base balance (vist som den eneste kornsort). Jeg kender ikke saa meget til det, men mange svaerger til at man kun kan tabe sig, hvis man har den rette syre/base balance.
15 år24. juli 2009 kl. 14:13
antihero (slettet)
Jeg er veganer og har tabt omkring 18 kg siden november. Så ja, det kan godt lade sig gøre :-)
15 år26. juli 2009 kl. 13:29
biologi c
Indkøbsguide
Anbefalet indhold pr. 100 gram af varen:
Kostfibre Fedt
Hvedebrød mindst 5 g højst 5 gram
Rugbrød mindst 8 g højst 5 gram
Morgenmadsprodukter mindst 8 g højst 10 gram
(maks. 15 gram sukker pr. 100 gram)
Mælk og mælkeprodukter højst 1,5 gram
Ost højst 18 gram (30+)
Kød og pålæg højst 12 gram
Fisk (uden panering) Ingen øvre grænse
Færdigretter, frosne kartoffelprodukter højst 5 gram
Dressinger, saucer, pålægssalaterhøjst højst 5 gram
(Hjerteforeningen
jeg har tabt 21kg og er vegetar
Anbefalet indhold pr. 100 gram af varen:
Kostfibre Fedt
Hvedebrød mindst 5 g højst 5 gram
Rugbrød mindst 8 g højst 5 gram
Morgenmadsprodukter mindst 8 g højst 10 gram
(maks. 15 gram sukker pr. 100 gram)
Mælk og mælkeprodukter højst 1,5 gram
Ost højst 18 gram (30+)
Kød og pålæg højst 12 gram
Fisk (uden panering) Ingen øvre grænse
Færdigretter, frosne kartoffelprodukter højst 5 gram
Dressinger, saucer, pålægssalaterhøjst højst 5 gram
(Hjerteforeningen
jeg har tabt 21kg og er vegetar
15 år18. august 2009 kl. 12:20
Jeg skal have tabt mig omkring 3-5 kg.
Og ville bare spørge til om der var nogen som har formået at tabe sig med en velafbalanceret og sund vegetarisk diæt?
Jeg har været vegetar i et halvt år - men det betyder jo ikke at man bliver sund og slank. Kunne godt tænke mig at lære at leve på en sund måde mens jeg taber kiloene.
Jeg er bestemt blevet sundere og gladere siden jeg blev vegetar, men har stadig taget en smule på pga for meget godt mad og søde sager :)