Ny hos Weight Watchers.. points?

Du læser en tråd i debat > vægttab

Ny hos Weight Watchers.. points?
Hejsa.
Jeg startede for nyligt et medlemsskab hos weight watchers.
Har fået en points bog med.. og som i nok ved så er det jo et program med at man må få et bestemt antal points om dagen..

Frugt og grønt er som regel med et point tal 0 og grøn farve.
Men det forstår jeg ikke.. har altid fået at vide at man ikke må spise for meget af frugt og sådan.. for det kan man tage på af...

men eftersom programmet siger det er værdi 0 - så kunne man i princippet spise alt det man vil af det.. UDEN at tage på? Er det rigtigt?

Tænkte det måske har noget at gøre med at frugt og grønt forbrænder sig selv? Kan det passe?
Håber der er nogen som har studeret det nærmere og kan fortælle mig om jeg må grovæde frugt engang imellem?
I dag har jeg spist utrolig meget frugt for at ikke bruge for mange points.. er helt vild lækkersulten.. men er ikke helt sikker på om det er "skadeligt" for vægttabet..

knus
15 år6. juni 2009 kl. 15:49
re: Ny hos Weight Watchers.. points?
hej.

jeg følger selv (tildels) en madplan fra de danske vægtkonsulenter, hos dem skal man spise mellem 3 og 4 stk. frugt hver dag, hvor af et skal indtages om morgenen. Jeg ved slet ikke nok om ernæring til at kunne svare på dit spm. men jeg har flere gange læst/hørt at det er vigtigt at begrænse sit frugt indtag fordi det indeholder sukker, men man skal spise lidt frugt for at få vitaminer.
Det er bl.a blevet diskuteret i programmet "ha det godt" på DR 1.
15 år6. juni 2009 kl. 17:26
De danske sundhedsmyndiheder anbefaler (og jeg citerer efter hukommelsen) seks om dagen, hvoraf halvdelen kan være frugt (resten bør altså være grøntsager).

I øvrigt kan én dl juice udgøre det sig for 1 stykke frugt. Men man kan ikke "spise" mere frugt ved at drikke mere juice.

Kartofler er ikke grøntsager i den her sammenhæng (ligesom vistnok majs). Kartofler tilhører mad-gruppen som også indeholder ris, pasta og brød. Kartofler indeholder dog en del vitaminer og derfor anbefales det også at man spiser kartofler et vist antal gange om ugen (jeg har glemt hvor mange gange).

Jeg har aldrig selv været på weight watchers, så jeg kan ikke kommentere deres point-system.
15 år6. juni 2009 kl. 20:28
Hej :-)

Jeg ved desværre heller ikke noget om Weight Watchers specifikt, men jeg vil heller ikke mene, at du bør spise mere end ca. 3 stk. frugt om dagen - netop som det er sagt pga. det høje indhold af sukker (selvom frugt selvfølgelig er sundt!).

Derudover, til dit spørgsmål om, om frugt og grønt forbrænder sig selv... frugt gør absolut ikke (har desværre ingen kilder, men det er jeg ret sikker på)... Der er vist godt nok noget om, at nogle grøntsager 'forbrænder sig selv', fordi de har så lavt et kalorieindhold, at kroppen bruger mere energi på at fordøje dem.

Men for at tage et eksempel, så har jeg selv erfaret, at jeg bør passe lidt på med gulerødder, da de har et ret højt indhold af kulhydrat. Dermed ikke sagt, at gulerødder ikke er sunde, men jeg kan spise ret mange, hvis det er ;-) og det kan nogle gange forhindre et vægttab hos mig (har afprøvet det)... men det er selvfølgelig muligvis kun mig.

Men måske du skulle spørge hos Weight Watchers?? De må jo have en god begrundelse...
15 år7. juni 2009 kl. 09:44
Nogle vægttabssystemer regner ikke frugt og grønsager med i det daglige antal kalorier. Men det er en fejl, for en kalorie er en kalorie. Nogle grønsager som agurk er der så lidt kalorier i at man næsten ligeså godt kan lade være at tælle dem med, men de er der.
Og der er en hel del kalorier i frugt. Man kan nemt beregne en stor pære (200g), til 1 point.
Jeg har ikke helt forstand på pointsystemet, men jeg har kigget lidt på det og for mig at se lægger det sig meget opad det at tælle kalorier.
Det ser ud som om at 1 point svarer til ca. 100 kalorier. Så hvis man må få 1500kalorier dagligt, så er det 15 point, tror jeg. Men jeg kan sagtens have misforstået noget.
Men en ting er sikkert: frugt og grønt SKAL tælles med i dit daglige indtag, du kan ikke bare grovæde af det. Det er selvfølgelig sundere end hvis du grovæder slik, men det gavner ikke et vægttab.

15 år7. juni 2009 kl. 12:01
Prøv at spørge inde på WWs eget forum. Der kan du få svar fra nogen som kender pointssystemet...
15 år7. juni 2009 kl. 17:16
Jeg er også blevet medlem af Weight Watchers for nyligt.
Forstår hellere ikke hvorfor de sætter frugt og grønt for at have 0 points. Et eller andet sted er det også forkert.
15 år8. juni 2009 kl. 14:58
Jeg har tidligere været på WW's pointsystem og tabte mig 8 kg i løbet af kort tid. Programmet virkede godt for mig, men det kommer helt sikkert an på hvordan du plejer at spise og hvor meget du har at tabe af.

Der er kalorier i stort set ALT. Også frugt og grønt. Når WW ikke tæller det med skyldes det at de 18-22 point (afhængig af vægt) du må spise svarer til ca. 50 kcal pr. point - dvs. 900 - 1100 kcal dagligt. For de fleste er det ikke nok og derfor kan man mere eller mindre spise frit af frugt og grønt. Men det kan også fede hvis du indtager så meget frugt og grønt at dit kalorieindtag overstiger det du forbrænder.

Hvad med evt at kombinere WW med madital og så regne ud hvor mange kcal du spiser gennem frugt og grønt så du ved om du spiser "for meget" eller "for lidt"? (Som sagt så svarer 1 point til ca. 50 kcal.)
15 år9. juni 2009 kl. 13:35
Bare lige en sidebemærkning. WW har fået nyt pointsystem og mindteindtaget er 29 points om dagen, så din regnemåde med 1 point= 50 kcal holder ikke længere. :-)
15 år14. juni 2009 kl. 19:44
JA en kalorie er en kalorie. Hvad med at prøve at taste sådan et frugt ædeflip ind i madital og se hvad det egentlig betyder i energi.

Men jeg er altså til gengæld også af den opfattelse at frugt - uanset mængderne - er bedre end at få et flip med et eller andet usundt. Så hvis man har en trang til et eller andet og kan holde det hen med frugt. Tjaaa det er vel OK.
15 år17. juni 2009 kl. 07:13

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });