Livsstils-realitetscheck (gen-præsentation)

Du læser en tråd i debat > vægttab

Livsstils-realitetscheck (gen-præsentation)
Hejsa

Jeg har tidligere i over et år været aktiv her på siden - og tabte mig dengang godt 20 kilo. Nu har jeg taget 8 af dem på igen (og det vil sige at jeg har omkring 4-5 kilo som jeg faktisk gerne vil af med). Da jeg stoppede med min kur/livsstilsændring (dvs kalorieunderskud) så var jeg i normalområdet for BMI, men alle sagde at jeg var for tynd. Desuden er jeg så klart glad for mad at mit mål aldrig kan være at blive tynd/slank - men derimod at være sund normalvægtig så jeg kan passe normal tøj og være glad for min krop.

Men... jeg har været gennem en slem periode med en træls chef, og det hele endte med at jeg sagde op. Nu har jeg ikke noget job og jeg er ellers et menneske som finder en del af min identitet gennem mit arbejde så det her passer mig ikke så godt. Jeg nyder det ellers så godt jeg kan - med 2 små børn er det på mange måder godt. Men det går mig ret meget på at jeg ikke allerede har et job endnu. Og så går jeg jo hjemme hele dagen sammen med køleskabet.

Desuden har jeg erhvervet mig en sommerforkølelse som gør det lidt svært for mig at dyrke motion.

MEN.. jeg har taget for meget på og jeg har sværget aldrig at blive tyk igen. Så nu skal skeen i den anden hånd (mere eller mindre bogstaveligt).

Planen er følgende:
1) Notering af mad her på siden. Det er en god måde at styre sit indtag og motivation til at spise flere grøntsager.
2) Kun desert, slik og kage en gang om ugen.
3) Ingen kalorieholdige drikkevarer (især juice og sukkerholdig sodavand).
4) Opstart på motion

Desuden har min mand set for meget Spise Med Prise og han er begyndt at stege i smør. Det skal vi vist have snakket lidt om :ø

Det skal lige siges at jeg ikke helt ser det som et nederlag at jeg igen er her på siden. Jeg har hele tiden regnet med at det ville være svært at holde vægten og at der skal justeringer til. Det er dog lidt af et nederlag at jeg har ladet stå til så længe.

Det er min status: Jeg skal tabe mig 5 kilo og igang med motion.

Jeg regner med at noget af det er vand - så jeg håber at kunne melde et større vægttab ind på torsdag.
15 år1. juni 2009 kl. 09:30
re: Livsstils-realitetscheck (gen-præsentation)
Hej Iakob

Velkommen hertil igen og held og lykke med at smide nogle kilo.

Mvh Buffy
15 år1. juni 2009 kl. 20:59
Velkommen igen. Du skal nok få de kilo smidt igen det er jeg sikker på. Held og lykke.
15 år2. juni 2009 kl. 09:12
Ja velkommen tilbage. Jeg er her jo også igen. Endda med en værre historie end din. Jeg har taget 10 af de 20 kilo på igen. Og jeg var modsat dig ikke kommet dertil hvor jeg havde tabt nok. Så jeg har faktisk nu 15 kilo jeg gerne vil af med. Men i første omgang "bare" de 10 som er røget på igen.

Jeg har forsøgt at komme igang og selvom jeg synes der skulle være grunde nok til at gå igang mangler jeg nok lidt brudekjolen som den store motivationsfaktor.

Tror dog bare jeg skal blive god til at taste ind her igen, for selvom jeg tror jeg har helt styr på det må jeg nok sande at jeg for ofte får spist for meget guf.

Dejligt at vi kan kæmpe sammen igen herinde.
15 år2. juni 2009 kl. 13:44
Hm.. guf. Jeg har haft dage hvor jeg har småspist slik hele dagen. Og ikke bare halspastiller (som jeg ellers plejer når jeg har ondt i halsen). Jeg har endda købt en chokoladestang som jeg åd på vejen hjem fra købmanden. Så kan man da tage om at være på afveje?

Jeg synes det hjælper at taste ind, fordi man jo allerede samme aften ser problemet i form af en masse sure smileys. Faktisk er ideen om at jeg skal taste ind, medvirkende til at jeg kan holde mig i skindet. I hvert tilfælde lige nu. Men jeg vil da gerne finde en erstatning for den krykke så jeg ikke behøver tælle kalorier resten af mit liv!

Det primære mål må nu være at tabe de 5 kilo - nu har jeg i hvert tilfælde haft to gode dage.

Karina: kører du stadig Beck? Jeg prøver og prøver at spise langsomt, men det synes jeg er den sværeste øvelse. Og det er helt klart medvirkende til at jeg spiser mere - fordi de andre ikke er færdige med at spise når jeg har tømt min tallerken, så øser jeg endnu en portion op. De sidste to dage har den ekstra portion så været resten af salaten, men det er en dårlig vane. Jeg vil gerne kunne nøjes med én portion.

Iøvrigt mange tak for jeres tillidserklæringer :-)
15 år2. juni 2009 kl. 20:28
Hej iakob.

Det er da super fedt, at du er kommet igang igen.
Vi har alle "huller" vi falder i. Men når man så finder sig selv i dette hul, så er der KUN een ting at gøre - STOP MED AT GRAVE!!! ;o)

Jeg kender din situation rigtig godt.
Jeg har selv tabt 14 kg de forgangne 2 år, men er så småt begyndt at tage dem på igen. Pt. har jeg taget 3 kg på igen. Jeg ved det ikke er meget, men det er nu jeg skal tage hånd i hanke igen, ellers bliver mit hul bare endnu større.

Jeg finder mig også selv i at nappe et stykke chokolade eller et stykke kage. Det skal lige siges, at der her på mit arbejde er utrolig mange der tager kage og slik med til deling. Det er nogle gange meget svært at lade ligge.

Jeg har selv 2 små børn, så maden i mit hus er jo også myntet på, at de skal have den rigtige kost og de rigtige fedtstoffer. Så jeg synes nogle gange det er uhyre svært at få skåret ned for kulhydraterne.
Men nu skal det være slut!!!
Jeg VIL af med de 3 kg, der er kommet på igen.

Hold os gerne ajour med din proces. Så kan vi støtte hinanden :o)

15 år3. juni 2009 kl. 08:02
Mostermy: Jeg kender godt det der med at folk tager noget med - jeg har undgået noget af det, simpelthen ved at undgå de rum som guffet befinder sig i. Men nogen gange kan det ikke lade sig gøre (f.eks. hvis det er på ens eget kontor) :-(

Jeg tog lige et kik på grafen for hele min madital-periode. Det var lidt et sørgeligt syn - en u-vending. Jeg havde jo tabt mig 20 kilo og taget de 7 på igen så enden af grafen er cirka en trediedel på højde med starten ! øv... men heldigvis så gav min mål-smiley på infosiden mig et forsigtigt smil idag så jeg ved at jeg er på rette kurs :-D

Lad os holde hinanden i hånden alle os gengangere - og sørge for at give hinanden den rigtige dosis af skideballe, gode råd og medfølelse.
15 år3. juni 2009 kl. 09:00
ærgeligt at nogle af kiloene er kommet på igen, men du må op på hesten og smide dem af :D

jeg har samme problem. for lidt over et år siden tabte jeg mig ligegodt 10 kilo, hvilket var super, da jeg næsten vejede det, jeg altid havde drømt om. desværre har et efterskole ophold gjort at ALLE 10 kilo er tilbage i stor stil - denne gang i form af lårfedt ;) så nu skal jeg for alvor igang igen. selvom det er hårdt, nyder jeg nu alligevel at blive motiveret med andre og kunne gå på vægten og se hvad den siger (:

denne gang vil jeg bare tabe ca. 15 kilo i alt. dog med delmål, så håber jeg at det denne gang lykkeds at komme helt ned og så også vedligeholde det (:
15 år3. juni 2009 kl. 22:43
anzhomg: et vægttab er nemt. Et blivende vægttab er meget sværere (det kan jeg skrive under på!).

Jeg vil anbefale at du køber Dr Beck's bog (amazon.co.uk), der giver nogle råd til hvordan man ændrer sine vaner så der er en lille chance for at vægttabet også bliver hængende :-)
15 år4. juni 2009 kl. 11:17
Ihhh jeg er en klovn til at holde mig selv fast i at jeg er på kontrol igen. Men nu prøver jeg at komme igang igen efter en weekend på slap line.

Jeg kører ikke så meget efter Becks mere, men husker dog nogle af principperne. Den med at spise langsomt tror jeg faktisk at jeg til en vis grad klarer okay. Jeg tænker i hvert tilfælde tit på at dem omkring mig bliver lynhurtigt færdige med deres mad. Nogle gange betyder det så bare at jeg sætter tempoet lidt op, men det vil jeg forsøge at lade være med.
15 år8. juni 2009 kl. 12:33

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });